Ideer frem i lyset
Selvom forretningskonceptet ligger fast, så betyder det ikke, at den enkelte leder og medarbejder ikke har noget at skulle at have sagt, understreger Rami Jensen. Og sådan har det altid været i JYSK, fortæller han.
»Det, som jeg selv godt kunne lide som ung i virksomheden, var, at jeg ikke følte mig som sådan en, der bare skulle adlyde ordre. Der bliver lyttet til dine ideer og tanker, uanset hvor i virksomheden, du er,« siger han og uddyber:
»Selvfølgelig er der nogle, der har mere at skulle have sagt end andre. Sådan må det være. Men generelt har vi et fladt hierarki. Og det synes jeg er vigtigt at holde fast i. Både for at få alle de gode ideer frem i lyset. Men også for at skabe en følelse af, at det her er noget, vi er fælles om,« siger han.
Følelsen af fællesskab var også vigtig for Lars Larsen. Eller »korpsånd«, som han kaldte det, hvilket kunstneren bag skulpturen i receptionen har forsøgt at illustrere ved at placere grundlæggeren på en rund plade og ikke en piedestal. Hans venstre hånd strejfer armlænet på en tom stol, som indgår i kunstværket – et billede på, at han var åben for input fra alle, høj som lav. En tilgang til lederrollen, som Rami Jensen altså deler. Men hvordan er man en lyttende og tilgængelig leder, når man står i spidsen for 30.000 medarbejdere?
»Jeg kan ikke være lige tilgængelig for alle,« erkender han. »Men min dør står altid åben, og folk er altid velkomne til at ringe. Jeg er meget, meget villig til at lytte til medarbejdernes forslag – det er vigtigt, at de er med til at sætte deres præg på den retning, vi går i,« siger han.
Rami Jensen peger på, at han med sine mange år i virksomheden er hurtig til at sætte sig ind i de ting, som medarbejderne taler om, når han for eksempel er ude at besøge butikker i de forskellige markeder.
»Det giver rigtig meget at prøve forskellige funktioner i virksomheden i forhold til at arbejde i den samme silo hele karrieren. Hver gang vi drøfter et nyt forslag, en ny idé, et nyt koncept, så forsøger jeg altid at tænke tilbage på, hvad min egen oplevelse var, da jeg var i den position,« siger Rami Jensen, der har haft omkring 20 forskellige stillinger i JYSK-koncernen. Allerede tidligt fik han ledelsesansvar. Først som butikschef i sidste halvdel af 90’erne og i starten af 00’erne som distriktschef i hovedstadsområdet. Men ambitionerne rakte til mere. Han ville til udlandet. Og det ønske fik han snart opfyldt. I 2004 tog han til Ungarn sammen med sin kone og deres 10 måneder gamle søn, for som retail manager at være med til at bygge kæden op i et for ham helt ukendt marked. Efter blot trekvart år blev han tilbudt at tage over for den hidtidige landechef, og senere fik han også ansvaret for Kroatien og Slovenien. 60 nye butikker på tværs af de tre lande på fem år blev det til – i snit én ny butik om måneden.
Rami Jensens indsats blev bemærket hjemme på hovedkontoret, der kort tid efter hans hjemkomst i 2012 indlemmede ham i koncerndirektionen. Den endelige svendeprøve stod han overfor, da han i 2018 blev udnævnt til administrerende direktør i Ilva, også ejet af Lars Larsen Group. Her vendte han i sine fire år på posten underskud til plus på bundlinjen.
»Han er bestået,« lød vurderingen fra Jan Bøgh, den daværende CEO i JYSK, der ikke længere var i tvivl om, hvem der skulle overtage hans plads.