PederTuborghTOP-1920x960-wide-min
»Det kan være besværligt at få forskellige kulturer til at spille sammen, og man kan også godt fejle i det, men når man får det til at virke, kan det skabe nogle fantastiske resultater. Man får mange flere og større og bedre idéer. Man står skarpere i markedet, så at sige,« siger Peder Tuborgh, topchef i Arla.  Foto: Mathilde Bech
Ledelse med vilje

En uendelig følelse af ensomhed ramte Arlas topchef den første dag i jobbet

29. januar 2025

Arlas topchef gennem 20 år, Peder Tuborgh, ifører sig hverken tætsiddende cykeltøj eller bestiger bjerge i fritiden. Hans liv er helliget to klare prioriteter: Jobbet som koncerndirektør i et af verdens største mejeriselskaber – og at være en nærværende ægtemand og far for sine fem børn.

Gå til Action card

Da klapsalverne og de flotte taler var stilnet af, sad han alene på sit nye kontor. Og blev pludselig ramt af, hvad han selv betegner som ’en uendelig følelse af ensomhed’. Den dengang blot 42-årige Peder Tuborgh var netop – til stor overraskelse for de fleste, ikke mindst de langt mere erfarne ledere, han overhalede indenom – blevet udnævnt til ny koncerndirektør i Arla Foods, et af verdens største mejeriselskaber. Et kæmpe step op ad karrierestigen, men også et endegyldigt farvel til det hidtidige lederliv i Arla, hvor han altid havde kunnet konsultere chefer over ham selv. Nu var det pludselig Peder Tuborgh selv, der sad med det ultimative ansvar, og den erkendelse ramte ham hårdt, erindrer han i dag.

»Jeg husker tydeligt, hvordan den der ensomhed ramte mig den første dag på arbejde, da al festivitassen var overstået og jeg sad for mig selv på kontoret. Det var nok det, der overraskede mig mest i jobbet de første år; hvor alene man kan føle sig,« lyder det fra Peder Tuborgh i Lederstof.dk’s podcast, Ledelse med Vilje.

Heldigvis for den unge koncerndirektør havde han i sin ledergruppe to kolleger, som begge havde været hans chef på et tidligere tidspunkt i karrieren.

»Jeg kunne gå ind til dem og sige: ’Jeg ved godt, at jeg selv har den nu, men hvad ville I egentlig have gjort i den her situation?’ De første par år var det en stor hjælp. Selskabet stod jo ikke stille; der var fart på,« siger Peder Tuborgh.

Følelsen af at være ensom har aldrig helt forladt ham.

»Men man vænner sig til det som et grundvilkår, der følger med stillingen,« konstaterer Peder Tuborgh.

Masser af succes – og kriser
Som nu 61-årig kan han se tilbage på en karriere, der har budt på mere succes, men også mere modvind og store kriser, end de fleste.

Med ham i hjørnekontoret gennem 20 år har Arla fordoblet sin omsætning til i dag over 100 milliarder kroner, og selskabet er gået fra at være en primært skandinavisk spiller til at være global markedsleder. I dag afsætter knapt 10.000 landmænd (der også er Arlas ’ejere’) i syv forskellige lande deres mælk til Arla.

Men kriser har der også været masser af.

Bare et år efter hans tiltræden blev Peder Tuborgh presset til det yderste, da Jyllands-Postens beslutning om at bringe Muhammed-tegningerne førte til en omfattende boykot af Arlas varer i Mellemøsten. Det gjorde, siger han i dag, ondt økonomisk, men især på Arlas egen selvforståelse.

»Det satte mange ting i stå, men vi havde også et par tusind ansatte, som vi skulle passe rigtig godt på dernede. Vi valgte at beholde dem, for jeg havde en tro på, at vi nok skulle komme tilbage igen. Det viste sig heldigvis at holde stik. I dag har vi en fantastisk forretning i Mellemøsten,« siger Peder Tuborgh.

PederTuborghBlaaBog-1280x1920_portrait-min

Peder Tuborgh

Koncerndirektør i Arla Foods

Født 1963 i Rynkeby på Fyn

Uddannelse: Cand.merc. Odense Universitet, 1987

Erhvervskarriere:

1987: Produktchef, MD Foods, Tyskland.

1990: Marketingchef, MD Foods, Saudi-Arabien.

1994: Marketingchef, MD Foods, Danmark.

1998: Marketingdirektør, MD Foods, Danmark.

2000: Divisionsdirektør, Arla Foods.

2003: Koncerndirektør, Arla Foods

2005 -: Administrerende direktør, Arla Foods.

Privat er han gift med Mette og far til fem. Familien bor i Højbjerg ved Aarhus.

Foto: Mathilde Bech

Fold ud
PederTuborghBlaaBog-1280x1920_portrait-min

Peder Tuborgh

Koncerndirektør i Arla Foods

Født 1963 i Rynkeby på Fyn

Uddannelse: Cand.merc. Odense Universitet, 1987

Erhvervskarriere:

1987: Produktchef, MD Foods, Tyskland.

1990: Marketingchef, MD Foods, Saudi-Arabien.

1994: Marketingchef, MD Foods, Danmark.

1998: Marketingdirektør, MD Foods, Danmark.

2000: Divisionsdirektør, Arla Foods.

2003: Koncerndirektør, Arla Foods

2005 -: Administrerende direktør, Arla Foods.

Privat er han gift med Mette og far til fem. Familien bor i Højbjerg ved Aarhus.

Foto: Mathilde Bech

Fold ud

Finder klimakritik unuanceret
Et par år senere måtte Arla-chefen selv tage til Kina for at håndtere en skandale om forurenet mælkepulver, og i de senere år er det især klimadagsordenen, der har holdt ham beskæftiget. Arla er ofte blevet kritiseret for ikke at gøre nok for at nedbringe sit og ejernes klimaaftryk. En kritik, som Peder Tuborgh langt hen ad vejen finder urimelig, unuanceret og præget af mangel på facts. Arla-chefen fremhæver i den sammenhæng, at selskabet allerede i 2018 lancerede en ambitiøs klimastrategi, der indebærer en reduktion af CO2-udledningen med 63 procent i 2020 og som vil gøre produktionen CO2-neutral i 2050.

»Vi var tidligt ude med at handle på den her dagsorden og har i dag verdens største klimadatabase med næsten 10.000 landmænd, som løbende får tjekket deres klimaaftryk. Vi har også et klima-incentive program, hvor vi betaler vores landmænd for at gøre de rigtige ting rent klimamæssigt. En stor del af det, vi betaler for mælken, næsten fire milliarder kroner, går direkte til landmænd som betaling for, at de gør de rigtige ting klimamæssigt,« lyder fra Peder Tuborgh.

Han har de senere år brugt rigtig meget tid – og også millioner af marketingkroner – på at få Arlas syn på sagen ud til danskerne, for eksempel for at forsvare koen, der i hans optik ikke fortjener at blive stemplet som klimasynder.

»Den enkelte ko skader som sådan ikke noget af betydning, slet ikke i den grad, som folk omtaler det,« siger Peder Tuborgh.

Han håber, at den grønne trepartsaftale, som nu er faldet endeligt på plads, betyder, at debatten lukkes ned, i hvert fald for en tid.

»Nu har vi har fået skabt den lovgivning, som landmændene skal indrette deres fremtid på og investere efter. Jeg håber, at vi så kan sige, at det var det,« siger Peder Tuborgh.

PederTuborgh-1920x1280-landscape-min
»Jeg husker tydeligt, hvordan den der ensomhed ramte mig den første dag på arbejde, da al festivitassen var overstået og jeg sad for mig selv på kontoret. Det var nok det, der overraskede mig mest i jobbet de første år; hvor alene man kan føle sig.« Foto: Mathilde Bech

Drømte om reklamebranchen
At han overhovedet endte i mejeribranchen, beror på lidt af et tilfælde. Han voksede op på Fyn som søn af en mor, der var lærer, og en far, der var professor, og selv om han i fritiden arbejdede på lokale landbrug, drømte han om en fremtid i reklamebranchen. I stedet endte en snak med en god ven tilbage i 1987 med et tilbud om at blive ansat i MD Foods, forløberen for Arla. Via udstationeringer i blandt andet Tyskland og Saudi-Arabien viste han et så stort potentiale, at han i 2002 blev koncerndirektør med ansvar for Norden og efterfølgende i 2005 den yngste koncernchef nogensinde i Arlas historie.

I Ledelse med Vilje bliver gæsterne bedt om at nævne de største beslutninger i karrieren. I Peder Tuborghs tilfælde rangerer udstationeringen i Saudi-Arabien, hvor han i tre år var marketingchef, som en af de største. Her lærte han værdien af at arbejde sammen med mennesker fra så forskellige lande som Pakistan, Indien, Ægypten, England og Irland. Det betød, at han i ung alder indså, at diversitet udgør rygraden i at skabe god performance.

»Det kan være besværligt at få forskellige kulturer til at spille sammen, og man kan også godt fejle i det, men når man får det til at virke, kan det skabe nogle fantastiske resultater. Man får mange flere og større og bedre idéer. Man står skarpere i markedet, så at sige.«

PederTuborgh-1920x1280-landscape2-min
»En stor del af det, vi betaler for mælken, næsten fire milliarder kroner, går direkte til landmænd som betaling for, at de gør de rigtige ting klimamæssigt.« Foto: Mathilde Bech

Første HR-direktør i stor koncern
Læringen fra Saudi-Arabien tog han med i jobbet som koncerndirektør, hvor han som noget af det første satte gang i en stor kulturforandring. Den nye CEO ville have, at Arla skulle arbejde med mennesker og værdier, og placerede derfor en nyansat HR-direktør i koncernledelsen.

»I dag er det noget, alle gør. Men dengang var der ikke nogen store danske selskaber, der havde sådan en HR-direktør siddende i den øverste ledelse. Jeg fik mange kommentarer om, at det nok var fordi, han var lige så ung som mig, men jeg havde besluttet mig for at skabe et nyt værdisæt, og det krævede, at jeg havde en dygtig wing commander

For at hjælpe diversiteten på vej, indførte Peder Tuborgh allerede efter et par år i jobbet engelsk som hovedsprog, både i skrift og tale. I starten var det lidt pudsigt, siger han i dag, når 10 danskere på et møde blev bedt om at tale engelsk til hinanden, men i dag er medarbejderskaren så bredt sammensat, at det ikke giver mening at bruge danske gloser.

Fakta om Arla Foods

Arla Foods blev skabt i 2000 ved en fusion mellem MD Foods og Arla, Sverige, og er i dag verdens femtestørste mejerivirksomhed og det største økologiske mejeri i verden.

Selskabet har hovedsæde i Viby og er et andelsselskab, der ejes af knapt 10.000 landmænd i Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Holland, Belgien og Luxembourg.

Arlas omsætning er på over 100 mia. kr. om året og koncernen beskæftiger godt 20.000 medarbejdere. I Danmark beskæftiger Arla ca. 7.000 medarbejdere.

Arlas rødder går helt tilbage til 1881, hvor en række svenske bønder slog sig sammen på Stora Arla Gard i Sverige. Året efter blev det første danske andelsmejeri indviet i Hjedding i Sydvestjylland.

Kilde: www.arla.dk

Fold ud

Fakta om Arla Foods

Arla Foods blev skabt i 2000 ved en fusion mellem MD Foods og Arla, Sverige, og er i dag verdens femtestørste mejerivirksomhed og det største økologiske mejeri i verden.

Selskabet har hovedsæde i Viby og er et andelsselskab, der ejes af knapt 10.000 landmænd i Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Holland, Belgien og Luxembourg.

Arlas omsætning er på over 100 mia. kr. om året og koncernen beskæftiger godt 20.000 medarbejdere. I Danmark beskæftiger Arla ca. 7.000 medarbejdere.

Arlas rødder går helt tilbage til 1881, hvor en række svenske bønder slog sig sammen på Stora Arla Gard i Sverige. Året efter blev det første danske andelsmejeri indviet i Hjedding i Sydvestjylland.

Kilde: www.arla.dk

Fold ud

Kniber med kønsdiversiteten
Ifølge Peder Tuborgh er Arla i det hele taget kommet et godt stykke vej, når det gælder diversitet og inklusion. Samtidig erkender han dog også, at det stadig kniber med kvinder ind på de absolutte topposter.

»Jeg opfatter os som et inkluderende selskab, men vi tumler stadig med kønsproblematikken.«

Han fremhæver sin ledergruppe i Mellemøsten som den diverse ledergruppe i Arla. De 10 medlemmer af ledergruppen kommer fra otte forskellige lande, og er ifølge Peder Tuborgh en af Arlas mest succesfulde forretningsenheder overhovedet.

»De kommer op med de bedste innovationer, de vinder præmier lokalt, men også internationalt med deres markedsføring og konceptudvikling. Så det holder, det her med diversitet,« siger Peder Tuborgh.

Når han selv bliver bedt om at sætte ord på, hvordan han gerne vil opfattes som leder, lyder svaret, at han ’håber’, det har noget med ansvarlig og ordentlighed at gøre. Det er nogle af de grundværdier, han selv har fået med hjemmefra, og som han prøver at bringe videre til sine egne børn og ind i virksomheden.

»Jeg tror meget på, at det, man lærer af sine forældre og de omgivelser, man har som ung, betyder meget. Jeg kan se meget af mig selv i mine forældre, heldigvis.«

PederTuborgh-1280x1920_portrait-min
»Jeg tror meget på, at det, man lærer af sine forældre og de omgivelser, man har som ung, betyder meget. Jeg kan se meget af mig selv i mine forældre, heldigvis.« Foto: Mathilde Bech

To helt adskilte verdener
Specielt i de første år i jobbet arbejdede Peder Tuborgh mange timer. Men han delte tidligt i karrieren sit liv op i to klart adskilte verdener: Arla og familien. Alt andet blev skåret fra. Derfor vil man aldrig se ham cykle 30 kilometer i stramtsiddende lycra eller træne til at bestige Himalaya med andre mænd på hans alder.

»Det er der nogen, der gør, men ikke mig. Jeg har de her to verdener, og så er der ikke tid til mere.«

Ifølge Peder Tuborgh er det sammen med hustruen og de fem børn, han får fornyet energi.

»Jeg er i virkeligheden et meget introvert menneske, så jeg nyder at komme hjem og mærke familien og den kærlighed, der kommer den vej rundt,« siger Peder Tuborgh.

Da han fyldte 60 i 2023, fik han beviset for, at det var en rigtig beslutning at prioritere alt andet end Arla og familien fra.

»Både i sange og taler sagde mine børn ved festen, at jeg altid havde været der for dem. Det var jeg rigtig glad for,« lyder det fra Peder Tuborgh.

Action Card

Her er Peder Tuborghs bedste ledelsesråd

  1. Udvikl og integrér stærke værdier: For en leder og en virksomhed er det afgørende at have klart definerede værdier og et stærkt DNA, der adskiller virksomheden fra andre. Disse værdier skal ikke kun være implicitte, men bør nedskrives og anvendes aktivt i daglig drift. Værdierne fungerer som ledestjerner, der guider beslutninger og sikrer, at virksomheden forbliver tro mod sin kerneidentitet, også når der opstår nye muligheder og udfordringer.

  2. Husk at diversitet er en styrke: Diversitet i teams er en kilde til innovation og succes. Selvom det kan være udfordrende at få forskellige kulturer til at samarbejde, fører det til stærkere og mere kreative løsninger.

  3. Giv talenterne videre: Når du ikke kan gøre mere for at udvikle et talent, er det tid til at hjælpe dem videre i organisationen. Nogle ledere holder fast, og det gavner hverken virksomheden eller talentet. Hvis du derimod har en aktiv plan, så er du sammen med dine peers med til at fastholde og udvikle medarbejderen og skabe en langsigtet commitment til virksomheden.

Mere fra Ledelse med vilje

Lederstof_Ledelse-med-Vilje_100-billeder_1920x1920
Ledelse med vilje

Det har jeg lært af mine samtaler med Danmarks 100 mest inspirerende topledere

Hvordan kommer man helt til tops som leder, og hvordan bliver man en succes? Jeg har interviewet topcheferne for 100 af Danmarks mest markante virksomheder, og her er mine bud.
16 min.
Jens Broch sidder lænet op ad en væg med foldet hænder
LEDELSE MED VILJE

Her får de ansatte fuld løn for 4 dages arbejde: »Det er en illusion, at vi nødvendigvis skaber mere værdi, jo mere vi arbejder«

Indførelsen af en 4-dages arbejdsuge og opdeling af arbejdsdagen i et skoleskema med gul, rød og grøn tid har ført til højere produktivitet og vækst i restaurantkæden Sunset Boulevard, hvor CEO Jens Broch konstant forsøger at gentænke, hvor meget – og især hvordan – vi alle sammen skal arbejde.
46 min.
MichaelHolmTOPRigtigKontrast-1920x960_wide-min
Ledelse med vilje

Hos Michael Holm er det forbudt at tænke ud af boksen

Michael Holm har gjort IT-virksomheden Systematic til en milliardforretning. Ikke ved at tænke ud af boksen – tværtimod – fortæller grundlæggeren, der dog har taget nogle utraditionelle beslutninger undervejs. Også nogle, der nok havde kostet ham jobbet, hvis han havde været ansat leder. 
39 min.
Heidi Boye står foran frugt og grøntsager
Ledelse med vilje

For Aarstidernes Heidi Boye er guleroden guleroden

Det er hverken løn eller titler, der er drivkraften i Heidi Boyes lederkarriere. Hun søger derhen, hvor hun kan se en større mening med at gå på arbejde. I hendes nye job som øverste chef i Aarstiderne skal hun forsøge at få danskerne til at spise endnu flere grønne måltider.
43 min.
PeterHallingTOP-1920x960_wide1-min
Ledelse med vilje

Peter Hallings job som CEO er egentlig ret enkelt: »Det handler om at fjerne forhindringer for medarbejderne«

Peter Halling måtte droppe drømmen om at blive ’verdens bedste volleyballspiller’, men livet som professionel sportsmand har sat sig dybe spor hos ALK’s topchef – både som menneske og som leder.
43 min.
Michael Hyldgaard kigger til siden
Ledelse med vilje

Som jægersoldat opdagede forsvarschefen sin helt særlige evne til at udholde fysiske og mentale prøvelser

Siden han var 20 har Michael Hyldgaard vidst, hvad han ville med sit liv. Han går fortsat på arbejde hver dag for at forsvare Kongeriget og det danske demokrati. Nu skal han som ny forsvarschef stå for genopretningen af det noget forhutlede danske forsvar.
41 min.