Finder klimakritik unuanceret
Et par år senere måtte Arla-chefen selv tage til Kina for at håndtere en skandale om forurenet mælkepulver, og i de senere år er det især klimadagsordenen, der har holdt ham beskæftiget. Arla er ofte blevet kritiseret for ikke at gøre nok for at nedbringe sit og ejernes klimaaftryk. En kritik, som Peder Tuborgh langt hen ad vejen finder urimelig, unuanceret og præget af mangel på facts. Arla-chefen fremhæver i den sammenhæng, at selskabet allerede i 2018 lancerede en ambitiøs klimastrategi, der indebærer en reduktion af CO2-udledningen med 63 procent i 2020 og som vil gøre produktionen CO2-neutral i 2050.
»Vi var tidligt ude med at handle på den her dagsorden og har i dag verdens største klimadatabase med næsten 10.000 landmænd, som løbende får tjekket deres klimaaftryk. Vi har også et klima-incentive program, hvor vi betaler vores landmænd for at gøre de rigtige ting rent klimamæssigt. En stor del af det, vi betaler for mælken, næsten fire milliarder kroner, går direkte til landmænd som betaling for, at de gør de rigtige ting klimamæssigt,« lyder fra Peder Tuborgh.
Han har de senere år brugt rigtig meget tid – og også millioner af marketingkroner – på at få Arlas syn på sagen ud til danskerne, for eksempel for at forsvare koen, der i hans optik ikke fortjener at blive stemplet som klimasynder.
»Den enkelte ko skader som sådan ikke noget af betydning, slet ikke i den grad, som folk omtaler det,« siger Peder Tuborgh.
Han håber, at den grønne trepartsaftale, som nu er faldet endeligt på plads, betyder, at debatten lukkes ned, i hvert fald for en tid.
»Nu har vi har fået skabt den lovgivning, som landmændene skal indrette deres fremtid på og investere efter. Jeg håber, at vi så kan sige, at det var det,« siger Peder Tuborgh.