Flammerne fra det store Sankt Hans-bål strækker sig mod den lune aftenhimmel. Men rundt omkring bålet på Stadepladsen ved Brandbrand Sø er der mennesketomt. Coronapandemien raser. Og derfor må folk se med hjemmefra, da Julie Rokkjær Birch går på scenen for at holde årets båltale.
Talen kredser om heksen på bålet. »Jeg er IKKE fan,« fastslår hun. Den leder tankerne tilbage på dengang, da det ikke bare var en dukke, men en kvinde af kød og blod, der blev opslugt af flammerne. Hun er dog ikke sikker på, at man bør fjerne heksen fra bålet. Den minder os om, at vi er blevet klogere.
»Vi skal huske historiens vingesus,« siger hun. »Og skabe nye traditioner oven på de gamle.«
Julie Rokkjær Birch vil gerne ændre verden. Det ville hun dengang i 2020, da hun som direktør for Kvindemuseet – det senere KØN – holdt sin første båltale. Og det vil hun stadig i dag, hvor hun snart runder sit første år som direktør for Den Gamle By i Aarhus. Det er det – lysten til at skabe forandring i verden – der mere end noget andet driver hende.
Og ja, hun ved det godt. Det lyder lidt naivt. Eller »blåøjet«, som hun selv formulerer det i Lederstof.dk’s podcast Ledelse med vilje. »Men det er sgu det, jeg går efter«.
Hendes lyst til at skabe forandring til det bedre bunder ifølge hende selv i en veludviklet retfærdighedssans. Når noget ikke er, som det burde være, bliver hun grebet af en trang til at ændre det.
Men hvordan bruger man en uddannelse i litteratur og kunsthistorie, som hun noget utraditionelt for en topleder har bag sig, til at ændre verden? Man skaber sig en karriere i museumsbranchen.
Den viden, troværdighed og samlingskraft, der et på et museum, kan nemlig bruges til at redde verden. I hvert fald »en lille smule.«
Museer kan føre til følelsesmæssige erkendelser og hjælpe os med at forestille bedre fremtider. Men det kræver, at museerne forpligter sig på at være aktive samfundsaktører, der bruger fortiden til at kvalificere nutidens samfundsdebatter.
Og det har hun før vist, at hun har modet til være en del af. Som da Kvindemuseet med hende som direktør blev en fremtrædende spiller i kønsdebatten og i slutningen af 2020 besluttede at ændre navn til KØN. Navnet skulle signalere, at museet – og kønsdebatten – var om og for andre end kvinder. Kun sådan kunne det forblive progressivt og relevant.
Navneændringen sendte museet ud i en regulær shitstorm. Midt i det hele stod Julie Rokkjær Birch, der igennem mange måneder måtte forsvare beslutningen. I dag er hun stadig ikke i tvivl om, at beslutningen var rigtig.
»Dengang jeg startede, lukkede museet sig lidt om sig selv. Den forandring, der er sket, er, at det har åbnet sig op og fået en både bredere og yngre målgruppe,« konstaterer hun.
Netop Julie Rokkjær Birchs tro på, at man kan forandre verden, har ifølge hende selv været afgørende for, at hun i en alder af 41 år allerede har en imponerende lederkarriere i museumsverdenen bag sig. Ja og så selvfølgelig en vis portion »held og knokleri,« som hun tilføjer.