Ofte er det beslutninger, der definerer en leder. Og en visionær leder ser fremad.
Alligevel var en af de første ting Mads Nipper gjorde, da han i 2004 overtog produktudviklingen i Lego, at gå baglæns og genindføre Duplo og Lego City. To produkter, der noget tid forinden var taget ud af sortimentet for at forny virksomheden, men som Mads Nipper mente burde komme i produktion igen. Han kom fra en stilling i Tyskland som europæisk marketingdirektør for Lego og hørte fra både forældre, børn og detailhandlere, at de savnede produkterne.
»Jeg havde fået rigtig meget skældud af tyske kunder og kunne se, at det slet ikke fungerede.«
Og selvom Mads Nipper var af den overbevisning, at det var den rigtige beslutning, så er det ifølge ham langt fra det, man normalt gør som leder.
»Enhver leders frygt er at træffe bagudskuende beslutninger. Derfor var det ikke bare en stor, men også en svær beslutning. Det er ikke en succesformel for en leder, så det var nødvendigt at overveje, hvordan vi så genindfører produkterne på en måde, der rækker ind i fremtiden med nogle ændringer i design, tilgang og markedsføring,« fortæller han i Lederstof.dk’s podcast Ledelse med vilje.
Hvad lærte du af den beslutning?
»At det at træffe modige beslutninger er fuldstændig fundamentalt vigtigt for ledere. Hvis man kun træffer nemme beslutninger, så kommer man aldrig for alvor videre. Så bidrager du aldrig til at bringe din virksomhed i front,« siger han og fortsætter:
»Men man skal også passe på med ikke at træffe dem hele tiden. Virksomheder, som kun træffer store og transformerende beslutninger, dør af forstoppelse. Der er også behov for noget af det, jeg vil kalde for gradvis forbedring indimellem.«