Tillid kommer over tid
Hvordan opbygger du tillid i praksis?
»Det er noget, der kommer over tid. Det er ikke noget, du kan bede om; det er noget, du skal gøre dig fortjent til. Det samme gælder troværdighed. Det er noget, du opbygger gennem dine resultater, og ved at vise, at det, du siger, også er det, du gør.«
Ordentlighed, tillid og troværdighed er nogle sunde ledelsesværdier, tror jeg alle kan blive enige om. Har du oplevelser fra din karriere, hvor det ikke har været sådan?
»Jeg har heldigvis både været omgivet af og haft nogle chefer, som har vist mig tillid og vist mig, hvad ordentlighed er. Jeg har desværre også haft nogle få eksempler på det modsatte. Det har helt sikkert været med til at præge, hvad jeg gerne vil stå for.«
Kan du være mere konkret om nogle af de oplevelser, hvor du har tænkt: ’Sådan vil jeg ikke være?’
»Jeg har desværre haft især et enkelt jobforløb med en chef, som på ingen måde viste tillid eller ordentlighed. Han satte sig selv over firmaet, og var mere optaget af egne resultater, end hvad der var godt for virksomheden, medarbejderne og aktionærerne. Det havde jeg meget svært ved at være i, og det blev et ret kort ophold,« siger Gert Vinther Jørgensen i Ledelse med Vilje.