Det fikser vi
Hvis man skal drage en parallel mellem cykelturen gennem Europa og til Heidi Boyes karriere, så er det, at hun altid søger derhen, hvor udfordringerne ligger.
»Jeg bliver motiveret af, at tingene virker svære og uoverkommelige. Det kan jeg rigtig godt lide. Også når det er forretningsmæssigt svært. Det er der, det for mig er sjovest.«
Du bliver aldrig i tvivl, om du kan klare det?
»Som sagt er jeg sådan indrettet, at når jeg er optaget af noget, så tager jeg arbejdshandskerne på. Og så siger min erfaring mig, at så skal det hele nok gå,« siger Heidi Boye og nævner, at hun for eksempel har stået med en knækket tand i Katmandu, været på hospitalet i Peru og været lukket inde ved grænseovergangen til Rusland.
»Fordi jeg har stået i nogle svære situationer – også rent arbejdsmæssigt – så har jeg ikke særlig meget frygt i mig. Jeg har en stærk tro på, at det her … det fikser vi. Der skal meget til at slå mig ud,« siger hun.
I de fem år, Heidi Boye arbejdede i Too Good To Go, voksede virksomheden eksplosivt – både målt på omsætning, medarbejdere og antal lande, som virksomheden opererede i. I det år lærte hun, hvor vigtigt det er at turde fejle.
»Der er masser af eksempler på ting, som gik galt. Det er en grundpræmis, når man bygger en virksomhed. Men så måtte vi finde ud af, hvad der gik galt og så lære af det. Det var sådan, vi blev klogere. Uden de fejl, vi begik, var vi aldrig kommet så langt, som vi kom,« siger hun.
Den læring har hun taget sig med sig i jobbet hos Aarstiderne.
»Vi skal lave vores benarbejde og gøre tingene, så godt vi kan. Alligevel vil der opstå fejl. Og dem må vi så lære af. Derfor er det også vigtigt, at vi ikke slår hinanden i hovedet, når vi begår fejl. Dem skal der være plads til,« understreger hun.
Mens du var i Too Good To Go, gik virksomheden fra at være en start-up til at have over 1.000 ansatte – hvorfor valgte du søge nye veje?
»Det var fem enormt spændende og lærerige år. Men fordi vi voksede så meget, som vi gjorde, så ændrede min opgave sig også væsentligt. Det var blevet en meget corporate virksomhed, hvor det hele var sat i system og kørte derudaf. Det gav mig en følelse af mission completed. Men det betød også, at min rolle på en eller anden måde var blevet udspillet,« siger Heidi Boye, der valgte at fortælle den administrerende direktør i Too Good To Go, Mette Lykke, at hun overvejede at søge nye udfordringer.
De fleste ville nok vente med at gå til chefen, indtil de havde et nyt job på hånden – hvorfor greb du det sådan an?
»Jeg har altid selv gjort en dyd ud af at være en leder, som man kan gå til og fortælle, hvis man vil noget andet. Der er jo ingen, der vinder på at holde på en medarbejder, der ikke er motiveret. Nogle gange kan man finde en løsning internt. Men nogle gange skal vedkommende også bare videre. Og der synes jeg, man skal forsøge at hjælpe ham eller hende godt videre – heldigvis blev jeg mødt med forståelse og kunne derfor fokusere på at finde min afløser og lave en god overlevering,« siger hun.