Heidi Boye står foran frugt og grøntsager
»Vi skal lave vores benarbejde og gøre tingene, så godt vi kan. Alligevel vil der opstå fejl. Og dem må vi så lære af. Derfor er det også vigtigt, at vi ikke slår hinanden i hovedet, når vi begår fejl. Dem skal der være plads til,« fortæller Heidi Boye, CEO i Aarstiderne. Foto: Christian Als
Ledelse med vilje

For Aarstidernes Heidi Boye er guleroden guleroden

1. januar 2025

Det er hverken løn eller titler, der er drivkraften i Heidi Boyes lederkarriere. Hun søger derhen, hvor hun kan se en større mening med at gå på arbejde. I hendes nye job som øverste chef i Aarstiderne skal hun forsøge at få danskerne til at spise endnu flere grønne måltider.

Gå til Action card

»Det ville jeg aldrig. Nej!«

Heidi Boye svarer uden at tøve, da hun i Ledernes podcast Ledelse med Vilje bliver spurgt, om hun ville kunne sige ja til at arbejde i et oliefirma eller i en anden sort virksomhed.

»For mig hænger job og produkt rigtigt meget sammen. Jeg skal kunne identificere mig med det produkt, vi står med i hånden og skal sælge. Ellers ville jeg miste passionen,« siger Heidi Boye, der 1. maj i år tiltrådte som administrerende direktør i fødevarevirksomheden Aarstiderne, som leverer økologiske måltider, dagligvarer, gulerødder og andet frugt og grønt til kundernes gadedør.

De fleste morgener i sommerhalvåret cykler hun de 35 kilometer fra hjemmet i det københavnske Nordvestkvarter, op gennem Dyrehaven og videre til Krogerup Avlsgaard, Aarstidernes hovedkontor udenfor Humlebæk, der ligger i naturskønne omgivelser sammen med den velkendte Krogerup Højskole.

Heidi Boye kommer fra en stilling som landedirektør i madspildsappen Too Good To Go. Nu skal hun som øverste chef i Aarstiderne stå i spidsen for »en revitalisering af virksomheden,« som det hed, da virksomheden i en pressemeddelelse annoncerede Heidi Boye som ny topchef efter 22 år med Annette Hartvig Bohé på posten.

I 2022 havde virksomheden et underskud på næsten 35 millioner kroner. Året efter var de røde tal på bundlinjen igen vendt til sorte. Og den er den positive udvikling, Heidi Boye nu skal forsøge at bygge videre på.

For hende er det dog ikke alene den forretningsmæssige udfordring, som fik hende til at sige ja til jobbet. Det handler lige så meget om kulturen, værdierne og ikke mindst de mennesker, hun nu arbejder sammen med.

»Jeg bliver motiveret af at have en indholdsrig hverdag. Og det er den, når jeg er omgivet med dygtige mennesker, som brænder for ikke blot at skabe og vækste en sund forretning, men også for at gøre en forskel i et større perspektiv. Og det synes jeg med rette vi kan sige at gøre hos Aarstiderne, hvor vi går på arbejde for at få danskerne til at spise endnu mere bæredygtigt,« siger Heidi Boye, der helt bevidst har valgt en livsførelse, hvor hun ikke er afhængig af en »fyrstelig hyre«.

»Jeg er ikke motiveret af titler eller løn. Jeg vil have friheden til at vælge den vej, der giver mest mening for mig. Netop derfor har jeg ikke sat mig i et kæmpe hus med otte biler i garagen«, siger Heidi Boye, som bor i byen tæt ved Nørrebro station.

Samarbejde er fundamentet
Besøger man Aarstidernes administration på gården i Humlebæk, vil Heidi Boye ofte være den første, man møder. Bare spørg pakkeposten. Hun har nemlig valgt at have kontor lige til højre for indgangen for at være synlig.

»Jeg forsøger at være så nærværende og tilgængelig som mulig,« siger Heidi Boye, der mener, at de gode menneskelige relationer er nøglen til forandring.

»Jeg ser det som en stor del af min opgave som leder at bringe mennesker sammen. Vi skal kunne bruge hinanden på kryds og tværs. Og vi skal turde udfordre hinanden. Og det er altså svært, hvis vi ikke har det godt med hinanden,« sige hun og uddyber:

»Fællesskabet skal gerne være så stærkt, at vi ikke er bange for at tage konflikten, hvis vi er uenige. Det er jo der, vi flytter os og bliver dygtigere og begynder at gøre ting anderledes. Men det kræver, at vi er trygge ved hinanden og ved, at vi alle sammen vil hinanden det bedste. Derfor gør jeg meget ud af, at vi også socialt fungerer godt sammen.«


HeidiBoye003_landscape_1920x1280
»Det var vigtigt for mig at lære både organisationen og kulturen at kende. Hvor er styrkerne? Og hvor kan vi blive bedre? Det forsøgte jeg at finde ud af ved at læne mig ydmygt tilbage og lytte på, hvad medarbejderne havde at sige,« siger Heidi Boye. Foto: Christian Als

Færdig med at sidde alene
Heidi Boye kan slet ikke undvære at have en hverdag med andre mennesker. Det fandt hun ud af, da hun i 2006 sagde ja til at skrive en ph.d. på CBS om forbrugeradfærd.

»Hvis der var noget, jeg lærte ved at sidde alene og skrive en ph.d. på 320 sider, så var det, at jeg er en ekstremt ekstrovert person. Fagligt var det superinteressant og lærerigt, men jeg bliver skør af at sidde alene. Så da jeg var færdig, så var jeg ikke i tvivl om, at jeg skulle ud i den virkelige verden,« siger Heidi Boye, der efter at have afleveret sin ph.d. fire måneder før tid blev genansat hos den amerikanske markedsføringsvirksomhed OMG.

Hvad siger det om dig, at du afleverede din ph.d. fire måneder før tid?

»Jeg var dybt engageret og motiveret, og når jeg er det, så er jeg også yderst flittig. Selv efter afleveringen syntes jeg stadig, at problemstillingen var interessant. På den måde blev jeg ikke træt af det. Det er nok min nørdede side.«

Hun vil ikke sætte timer på, hvor meget hun i dag arbejder.

»Det handler om at få løst de opgaver, der ligger på bordet. Og så vil der i nogle perioder været meget arbejde og i andre perioder mindre,« siger hun og understreger, at Aarstiderne skal være en arbejdsplads, hvor der er plads til andet end jobbet.

»Det vigtigste er ikke, hvor mange timer man arbejder, men at man har lyst til at være her. Det er det, jeg ser allermest på, når jeg ansætter. At motivationen er der,« siger hun.

HeidiBoye001_landscape_1920x1280
»For at skabe vækst er vi nødt til at se på strategi, retning og prioritering. Og så bygge de rigtige kompetencer og det rigtige setup-up i forhold til det,« fortæller Heidi Boye (tv.). Foto: Christian Als

På cykeltur gennem Europa
Efter at have arbejdet en årrække i først OMG og senere mediebureauet Carat, trak hun i 2016 stikket for at få en tænkepause. Det var tid til et karrieskift, kunne hun mærke. Men hun var i tvivl om det næste skridt. Derfor valgte hun at tage på cykeltur. En mildest talt lang en af slagsen. Faktisk hele vejen fra Istanbul, op gennem Balkanlandene og via Polen for til sidst at ramme København. 150 kilometer om dagen, når det gik højt. Alene.

Hurtigt kom hun ind i en rytme med at stå op, spise morgenmad, sætte sig op på cyklen og køre videre til den næste by, finde et hotel, spise aftensmad og gå til køjs. Og så gøre det hele forfra igen dagen efter.

Da hun kom hjem, stod det klart for hende, hvad hun skulle lave: Det var tid til at prøve at starte egen virksomhed. Hun sprang ud som konsulent med speciale i forretningsudvikling og forbrugeradfærd og fik hurtigt kunder i butikken.

Men selvom opgaverne betød, at hun stadig havde kontakt til masser af mennesker, måtte hun indse, at der manglede noget.

Hun savnede at have kolleger. Og at være omgivet af folk, der på hver deres måde kunne noget, hun ikke selv kunne. Så enten skulle hun ansætte nogle medarbejdere. Eller også vælge en anden vej. Hun valgte det sidste og endte med at sige ja til et job hos abonnementsforretningen Aller Media, som var en af de kunder, hun havde lavet projekter for. 

»Jeg har lært, at det er vigtigt at prøve noget, som ikke er dig. Det er der, du lærer mest om, hvad der giver dig energi. Og dermed også, hvilken vej der er den rigtige for dig,« siger hun.

HeidiBoye002_1280x1920

Heidi Boye

CEO i Aarstiderne (maj 2024)

Har tidligere været ansat i blandt andet Too Good To Go som landechef og i flere mediebureauer.

Hun har en master i marketing, kommunikation og økonomi og en ph.d. i forbrugeradfærd fra CBS.

Bor i Nordvest-kvarteret i København.

Foto: Christian Als

Fold ud

Det fikser vi
Hvis man skal drage en parallel mellem cykelturen gennem Europa og til Heidi Boyes karriere, så er det, at hun altid søger derhen, hvor udfordringerne ligger.

»Jeg bliver motiveret af, at tingene virker svære og uoverkommelige. Det kan jeg rigtig godt lide. Også når det er forretningsmæssigt svært. Det er der, det for mig er sjovest.«

Du bliver aldrig i tvivl, om du kan klare det?

»Som sagt er jeg sådan indrettet, at når jeg er optaget af noget, så tager jeg arbejdshandskerne på. Og så siger min erfaring mig, at så skal det hele nok gå,« siger Heidi Boye og nævner, at hun for eksempel har stået med en knækket tand i Katmandu, været på hospitalet i Peru og været lukket inde ved grænseovergangen til Rusland.

»Fordi jeg har stået i nogle svære situationer – også rent arbejdsmæssigt – så har jeg ikke særlig meget frygt i mig. Jeg har en stærk tro på, at det her … det fikser vi. Der skal meget til at slå mig ud,« siger hun.

I de fem år, Heidi Boye arbejdede i Too Good To Go, voksede virksomheden eksplosivt – både målt på omsætning, medarbejdere og antal lande, som virksomheden opererede i. I det år lærte hun, hvor vigtigt det er at turde fejle.

»Der er masser af eksempler på ting, som gik galt. Det er en grundpræmis, når man bygger en virksomhed. Men så måtte vi finde ud af, hvad der gik galt og så lære af det. Det var sådan, vi blev klogere. Uden de fejl, vi begik, var vi aldrig kommet så langt, som vi kom,« siger hun.

Den læring har hun taget sig med sig i jobbet hos Aarstiderne.

»Vi skal lave vores benarbejde og gøre tingene, så godt vi kan. Alligevel vil der opstå fejl. Og dem må vi så lære af. Derfor er det også vigtigt, at vi ikke slår hinanden i hovedet, når vi begår fejl. Dem skal der være plads til,« understreger hun.

Mens du var i Too Good To Go, gik virksomheden fra at være en start-up til at have over 1.000 ansatte – hvorfor valgte du søge nye veje?

»Det var fem enormt spændende og lærerige år. Men fordi vi voksede så meget, som vi gjorde, så ændrede min opgave sig også væsentligt. Det var blevet en meget corporate virksomhed, hvor det hele var sat i system og kørte derudaf. Det gav mig en følelse af mission completed. Men det betød også, at min rolle på en eller anden måde var blevet udspillet,« siger Heidi Boye, der valgte at fortælle den administrerende direktør i Too Good To Go, Mette Lykke, at hun overvejede at søge nye udfordringer.

De fleste ville nok vente med at gå til chefen, indtil de havde et nyt job på hånden – hvorfor greb du det sådan an?

»Jeg har altid selv gjort en dyd ud af at være en leder, som man kan gå til og fortælle, hvis man vil noget andet. Der er jo ingen, der vinder på at holde på en medarbejder, der ikke er motiveret. Nogle gange kan man finde en løsning internt. Men nogle gange skal vedkommende også bare videre. Og der synes jeg, man skal forsøge at hjælpe ham eller hende godt videre – heldigvis blev jeg mødt med forståelse og kunne derfor fokusere på at finde min afløser og lave en god overlevering,« siger hun.

HeidiBoye004_landscape_1920x1280
»Jeg har altid selv gjort en dyd ud af at være en leder, som man kan gå til og fortælle, hvis man vil noget andet. Der er jo ingen, der vinder på at holde på en medarbejder, der ikke er motiveret,« siger Heidi Boye. Foto: Christian Als

Nyt niveau
Aarstiderne var det helt rigtige sted at fortsætte for Heidi Boye. Det var en virksomhed, fortæller hun, hvor der var plads til strategiske forbedringer. Og ikke mindst hvor formålet gav mening for hende.

Hvad gør dig til den rigtige til jobbet?

»For at skabe vækst er vi nødt til at se på strategi, retning og prioritering. Og så bygge de rigtige kompetencer og det rigtige setup-up i forhold til det. Den proces har jeg stor erfaring med fra tidligere. Og så kommer jeg med noget ny energi,« siger hun.

Heidi Boye havde ikke en færdig plan med i cykeltasken, da hun trådte ind ad døren hos Aarstiderne. De første par måneder brugte hun først og fremmest på at ”lytte på organisationen,” som hun udtrykker det.

»Det var vigtigt for mig at lære både organisationen og kulturen at kende. Hvor er styrkerne? Og hvor kan vi blive bedre? Det forsøgte jeg at finde ud af ved at læne mig ydmygt tilbage og lytte på, hvad medarbejderne havde at sige,« siger hun.

Her otte måneder senere står det langt tydeligere for Heidi Boye, hvor Aarstiderne skal bevæge sig hen. Men ved siden at strategiarbejdet har hun også brugt en stor del af sin tid på at klargøre det salg af virksomheden til dagligvarekoncernen Dagrofa, som blev annonceret i efteråret.

Hvad kommer salget til at betyde for din rolle som CEO?

»Det kommer ikke til at ændre særligt meget ved mit job. Jeg har stadig en hverdag og en ledelse af nogle mennesker, og vi skal stadig udkomme, som vi gør i dag. Forskellen er mest, at vi med salget får noget ekstra vind i ryggen. Og det gør så forhåbentligt, at vi kan få flere grønne måltiderne ud i de danske hjem,« siger Heidi Boye, der nu glæder sig til at tage Aarstiderne til »et nyt niveau,« som hun formulerer det. Ikke bare for at tjene flere penge til sig selv og virksomheden. Men fordi det giver mening.

Action Card

Heidi Boyes tre bedste råd om ledelse

  1. Vær nysgerrig! På at forstå dine ledere, medarbejder, kulturen, værdierne og den feedback du får i hverdagen. Vær opmærksom på dine medarbejderes trivsel og deres synspunkter. For mig er det nøglen til, at du kan udvikle organisationen og ligeledes blive bevidst om den ledelseskultur, du står i spidsen for.
  2. Vær tydelig i din adfærd og kommunikation. Medarbejderne skal vide, hvor de har dig. De skal kunne se og mærke dig i hverdagen. Og de skal vide, hvad du står for og forventer af dem. For mig er det en tydelighed, som skaber forudsigelighed og sikkerhed i organisationen.
  3. Skab en kultur, hvor I tør udfordre hinanden. Gå forrest og skab en kultur med tryghed og plads til at udfordre hinanden og sætte spørgsmålstegn ved status quo. Det er essentielt, hvis du vil udvikle din forretning, og så skaber det også en arbejdsplads, hvor flere tør prøve nyt, tage chancer, lave fejl og lære af dem. Det gør os bedre – som team og forretning.

Mere fra Ledelse med vilje

PeterHallingTOP-1920x960_wide1-min
Ledelse med vilje

Peter Hallings job som CEO er egentlig ret enkelt: »Det handler om at fjerne forhindringer for medarbejderne«

Peter Halling måtte droppe drømmen om at blive ’verdens bedste volleyballspiller’, men livet som professionel sportsmand har sat sig dybe spor hos ALK’s topchef – både som menneske og som leder.
43 min.
Michael Hyldgaard kigger til siden
Ledelse med vilje

Som jægersoldat opdagede forsvarschefen sin helt særlige evne til at udholde fysiske og mentale prøvelser

Siden han var 20 har Michael Hyldgaard vidst, hvad han ville med sit liv. Han går fortsat på arbejde hver dag for at forsvare Kongeriget og det danske demokrati. Nu skal han som ny forsvarschef stå for genopretningen af det noget forhutlede danske forsvar.
41 min.
Jens Højgaard Christoffersen smiler
Ledelse med vilje

I Tanzania lærte COWI's topchef en vigtig lektie om diversitet: »Folk skal føle sig som fuldgyldige medlemmer ved bordet«

Som Group CEO i COWI sidder Jens Højgaard Christoffersen med det øverste ansvar i den store ingeniørvirksomhed. Men for ham er ledelse en holdsport, som handler om at få mennesker til at arbejde med et fælles mål. Det kræver en indsats at få alle med, indså han under et ophold i Tanzania.
41 min.
Katja Moesgaard sidder ved havnen
Ledelse med vilje

Katja Moesgaard lærte noget afgørende om ledelse, da hun blev fyret i Parken

Det er ikke nok at skabe følgeskab og store resultater. Der er et grundvilkår i ledelse, som du aldrig må glemme, hvis du vil blive i jobbet.
45 min.
Johanne Schmidt-Nielsen sidder i en vindueskarm
Ledelse med vilje

Johanne Schmidt-Nielsen: »Det føltes faktisk ret grænseoverskridende at kunne bestemme over andre mennesker«

Da Johanne Schmidt-Nielsen efter 12 år i dansk politik stoppede på Christiansborg, skulle hun med egne ord genopfinde sig selv. Her fem år efter sin tiltræden som generalsekretær for Red Barnet fortæller hun om at skulle finde sig til rette i rollen som den, der kan skære igennem. Om at lære at tro på det bedste i folk. Og om at gå kl. 15.
45 min.
Flemming Jensen står foran et s-tog
LEDELSE MED VILJE

Han skar ned og massefyrede i SAS. Men da Flemming Jensen forlod direktørjobbet, fik tillidsmanden tårer i øjnene

Et kursus om flyskræk blev DSB-direktør Flemming Jensens skæve vej ind i ledelse. I både SAS og DSB har han taget stribevis af hårde beslutninger om nedskæringer og fyringsrunder, men han har formået at gøre det på en ordentlig og troværdig facon – og med stor respekt for dem, det går ud over.
45 min.