Afskedigelser er en del af gamet
Nogle gange lykkes det. Andre gange ikke. Braw Bakir er helt afklaret med, at den jordnære ledelse også må være håndfast nogle gange, for eksempel når det er nødvendigt at sige farvel til medarbejdere.
»Når jeg står op om morgenen, ved jeg godt, at jeg skal jeg levere på nogle KPI’er. Det ved vores salgsdirektører, regionschefer, distriktschefer og butikschefer også. Vi er sat i verden for at betjene kunderne, give dem en god oplevelse og tjene så mange penge, som vi kan, til vores fonde. Hvis vi giver folk det rigtige værktøj og lærer dem rigtigt op, og det stadigvæk ikke fungerer, så skal man også være håndfast nok til at tage de hårde beslutninger om at skifte ud. Det er simpelthen en del af det. Så længe vi gør det ordentligt, så er det for mig også god ledelse at sige: ’Hertil og ikke længere’. Og så er det en anden, der må løse det.«
De rigtige forudsætninger for at lykkes
At gøre det ’ordentligt´, handler i den sammenhæng om, at Netto-systemet har sørget for, at den pågældende person er blevet lært godt op og har fået de rigtige forudsætninger for at lykkes i jobbet. Og at man flere gange har lavet konkrete aftaler om, hvad der skal forbedres og sørger for at følge op løbende.
»Hvis det stadigvæk ikke virker, tror jeg også, at man skal sætte sig ned og sige: ’Vi har gjort alt, hvad vi kunne. Du har gjort alt, hvad du kunne. Det her er bare ikke et match’.«
Som hovedregel kunne Braw Bakir rigtig godt tænke sig, at alle dem, han har været nødt til at sige farvel til, siger hej med et smil, hvis han møder dem på gaden.
»For mig er det tegn på, at man har gjort det ordentligt. Sker det hver gang? Desværre ikke hver gang, men jeg gør i hvert fald alt, jeg kan for, at det er måden, vi gør det på, og at det er sådan, mine folk gør det.«