Tag de ubehagelige beslutninger
Da karrierevejen førte til Ringsted i 2018, var det en stor beslutning at sige ja til jobbet. Han kom godt nok fra en række ansættelser i dagligvarebranchen, senest knap fire år hos Arla i Danmark og England, men det var et skift fra producentsiden til en koncern, der driver købmandsforretninger. Det gjorde ikke beslutningen mindre, at det var en koncern, der havde tabt penge i læssevis. Tre mia. kroner på 10 år. Tomas Pietrangeli stillede sig selv to afgørende spørgsmål for at vurdere, om han og Dagrofa var det rigtige match. To spørgsmål, man som leder, altid skal kunne svare klart ja til, inden man skriver under på en kontrakt om et nyt job, mener Dagrofa-direktøren.
»Jeg spurgte mig selv: ‘Er forudsætningerne til stede for, at du kan lykkes?’ Og: ‘Kan du løfte opgaven?’ Jeg nåede frem til et ‘ja’ til begge dele ved hjælp af en dybere due diligence og en refleksion over om forudsætningerne var til stede,« fortæller Pietrangeli om beslutningen i 2018.
For at skabe de rigtige forudsætninger, gjaldt det om at skabe det rigtige mix af personer med grundigt kendskab til virksomheden og nye kræfter udefra. Pietrangeli foretog hurtigt “et par udskiftninger,” som han formulerer det.
Topchefen kalder det forfærdeligt at skulle fyre nogen, og det går ud over nattesøvnen, men han har konstateret, at det er værre at trække det ud, hvis vedkommende af den ene eller anden grund ikke længere skal være i organisationen. Det lærte han på den hårde måde, da han som 34-årig nyansat administrerende direktør hos Royal Unibrew i Italien, hurtigt fornemmede, at ikke alle i ledergruppen bakkede op om deres nye chef.
»Jeg var den yngste i den her gruppe kun med italienere, og der sad en marketingdirektør, som syntes, at han skulle have haft mit job. Han havde svært ved at acceptere, at der kom den her unge italiensk-danske person flyvende ind fra højre.«
Tomas Pietrangeli valgte at se tiden an. Måske skulle den nye kollega bare lære ham at kende. Der endte med at gå fire et halvt år, inden han sagde farvel til marketingdirektøren.
»Der burde jeg jo nok have indset efter et år eller halvandet, at det her lykkes ikke. Det tog mig alt for lang tid at komme til den erkendelse. Og det koster jo nærmest blod, sved og tårer, når man ikke har en konstruktiv relation. Jeg har taget læringen med mig og er blevet en lille smule mere nøgtern i forhold til, hvor gangbart det er. Er folk med på strategien? Har de lyst til at være en del af den her kultur eller den rejse, vi er på?«