Stina Glavind står på toppen af et bjerg
Stina Glavind, der til daglig er direktør i FDM, er en af Danmarks mest succesfulde kvindelige bjergbestigere. På billedet har hun lige nået toppen af Mount Vinson på Antarktis i begyndelsen af 2009.  Foto: Privatfoto
Lederportræt

Stina har besteget de højeste bjerge på syv kontinenter. Her er, hvad det har lært hende som leder

30. januar 2025

Sideløbende med en succesfuld lederkarriere har Stina Glavind besteget de højeste bjerge i verden. Det har givet hende et indgående kendskab til egne styrker og svagheder, men også nogle helt konkrete erfaringer, der kan komme alle ledere til gode.

Gå til Action card

Da Stina Glavind første gang forsøgte at bestige det berygtede Aconcagua-bjerg i Andesbjergene, blev hun og resten af teamet ramt af et voldsomt uvejr. Halvvejs oppe af det 7000 meter høje bjerg måtte hun ligge indespærret i sit lille telt i fire døgn, mens stormen rasede udenfor. Da vejret endelig klarede en smule op, så hun bjergbestigere komme ned længere oppe fra bjerget med sorte tæer og fingre, tydelige tegn på forfrysninger, der i værste fald kan medføre mistede lemmer.

»Da jeg så, hvor hårdt medtagne de var, gik det op for mig, at det ikke var forsvarligt at fortsætte mod toppen. Så selv om jeg var utroligt opsat på projektet, besluttede jeg og mit hold at vende rundt,« siger Stina Glavind.

I dag er erfaringen fra Aconcagua en af dem, hun direkte kan bruge i sit nuværende job som administrerende direktør i FDM. Når hun selv eller hendes ledergruppe er under pres eller i tvivl om en konkret beslutning, ved hun, at det bedste, man kan gøre, er at få ro på og revurdere situationen for at finde ud af, om den oprindelige plan holder, eller om der skal vælges en ny approach.

»Nogle gange må man acceptere, at den plan, man har lagt, ikke holder. Så må man krybe tilbage i teltet, indtil uvejret er drevet over, og overveje at vælge en anden tilgang. Det er noget af det vigtigste, jeg har lært af mine år som bjergbestiger,« siger Stina Glavind.

StinaGlavind_everest_landscape_1920x1280
Stina Glavind besteg Mount Everest i foråret 2010. Billedet er fra en træningstur på den nedre del af isfaldet på Everest.  Foto: Privatfoto

Bjergene har defineret hende som leder
Med til historien om Aconcagua hører, at hun godt nok måtte give fortabt på det første forsøg, men 10 måneder senere kom hun tilbage. Og nåede toppen.

Det har hun gjort flere gange end de fleste. Ikke alene var Stina Glavind den blot anden danske kvinde, der besteg verdens højeste bjerg, Mount Everest; hun har også som den første og hidtil eneste danske kvinde formået at bestige de højeste bjerge på syv kontinenter og er dermed blevet indlemmet i den prestigefyldte ’Seven Summits’-klub. Den bedrift klarede hun på bare fem år og seks dage, vel at mærke sideløbende med, at hun passede en travl lederkarriere i Carlsberg og Coop.

De oplevelser og erfaringer, hun har hentet fra de højeste tinder i verden, har i høj grad været med til at definere, hvem hun er i dag.

»Bjergene er en stor del af, hvordan jeg er som leder, og hvordan jeg generelt navigerer som menneske. Jeg har også lært ekstremt meget om mine egne styrker og svagheder,« lyder det fra Stina Glavind.

Men du må have haft i baghovedet hele tiden, at det også kan være farligt? Der er jo relativt mange, der dør af det?

»Hvis du forbereder dig godt, ved hvad du laver og har respekt for, at der er visse kompetencer, du skal have, kan du undgå rigtig meget. Men det er da rigtigt, at der hele tiden er en objektiv risiko for, at du render ind i noget vejr, du ikke regner med, eller at nogen af dem, du er sammen med, gør noget, du ikke havde forudset. Mange af dem, der ligger døde på Mount Everest, har sikkert også forberedt sig godt, men det er gået galt alligevel,« siger Stina Glavind.


StinaGlavind005_portrait_1280x1920

Stina Glavind

Stina Glavind, administrerende direktør i FDM

Født 1974 på Bornholm

Karriere:
2022- : FDM, administrerende direktør.

2011-2020: Coop Danmark, blandt andet som kommerciel direktør, kædedirektør og koncerndirektør.

2000-2011: Carlsberg, Marketing Trainee, Brand Manager, Innovation & Market Insight Manager og salgsudviklingsdirektør.

1998-1999: Columbus IT Partner, M&A-analytiker.

Uddannelse:
Cand.merc., International Business på CBS (1997-2001)

Privat er Stina Glavind bosiddende på Frederiksberg med sin kæreste og sin datter

Foto: Christian Als

Fold ud

Ambitiøse mål holder organisationen levende
Noget af det, der kendetegner hende allermest som leder, er – mener hun selv – at det er en drivende kraft for alt, hun gør, at sætte sig ambitiøse, men opnåelige mål.

»Bjergene har lært mig rigtigt meget om vigtigheden af at sætte sig ambitiøse mål, ikke kun for mig som person, men som en måde at holde organisationen levende og innovativ på. Jeg har også lært en masse om tålmodighed, ydmyghed og respekt for opgaven. Og på den hårde måde har jeg erfaret, hvor meget grundighed og forberedelse betyder. Har du styr på de ting, er du halvvejs i mål,« siger Stina Glavind.

Interessen for bjergene fik hun med hjemmefra. Hun voksede op på Bornholm og husker, hvordan bedsteforældrene viste hende billeder af Kilimanjaro i Tanzania, da hun var en lille pige. Da hun som voksen røg ind i, hvad hun betegner som ’en transformationsperiode’ i sit liv’, afledt af et parforhold, der ikke fungerede, besluttede hun at tage på en rejse for sig selv for at få renset hovedet. Lige dér poppede tanken om Kilimanjaro pludselig op igen. Hun satte sig for at bestige det og havde en fantastisk oplevelse.

»Det var spændende at rejse ud alene, og jeg opdagede, at livet i bjergene er supersimpelt. Du skal bare sætte den ene fod foran den anden, og ellers holde dig varm og tør, i live og rask. For mig var det nærmest meditativt at opleve.«

På det tidspunkt var hun allerede godt i gang med sin erhvervskarriere, og da lysten til flere bjerge for alvor satte ind, prioriterede hun i en årrække alt andet end bjergene og karrieren fra.

»For mig har det altid været sådan, at hvis noget er værd at gøre, er det også værd at gøre det godt. Og så bliver man nogle gange nødt til at vælge nogle ting fra.«

 
StinaGlavind_everest5_landscape_1920x1280
Den 22. maj 2010, helt præcist kl. 7.56, nåede Stina Glavind toppen af Mount Everest som den blot anden danske kvinde nogensinde. Det var, siger hun i dag, en kæmpe forløsning og glæde, men også med en bevidsthed om, at den farlige nedtur lå foran hende. Foto: Privatfoto

37 timer er ikke nok
Karrieren startede i Carlsberg. Med en cand.merc. i International Business fra CBS som ballast, blev hun ansat i et graduate-forløb i marketingafdelingen, men arbejdede sig støt op i rækkerne og blev i 2008 udnævnt til salgsudviklingsdirektør.

I 2015 gjorde hun på samme måde lynkarriere i Coop, hvor hun på kort tid avancerede til kommerciel direktør, kædedirektør og efterfølgende koncerndirektør.
Den samme målrettethed, hun lagde for dagen i bjergene, prægede også hendes erhvervskarriere. Hun var fra starten indstillet på, at hun skulle give den en skalle, hvis hun skulle lykkes med at rykke videre op i systemet.

»Medmindre du er et gudsbenådet talent, tror jeg ikke på, at man kan være topleder i Danmark og altid kun arbejde 37 timer om ugen. Jeg var i hvert fald ikke kommet hertil, hvor jeg er i dag, hvis jeg ikke har været indstillet på at arbejde igennem,« siger Stina Glavind.


StinaGlavind_everest2_landscape_1920x1280

'Seven Summits'-klubben

Stina Glavind var den blot fjerde dansker – og første danske kvinde – der gennemførte Bass- og Messnerlistens syv toppe, kendt som Seven Summits.

Bjergtinderne repræsenterer de syv højeste bjerge på jordens syv kontinenter: Aconcagua, Puncak Jaya, Denali (Mount McKinley), Elbrus, Mount Everest, Kilimanjaro, Mount Kosciuszko og Mount Vinson.

Stina Glavind fuldendte bedriften i 2011 efter at have brugt fem år på projektet.

På billedet:
I foråret 2010 brugte Stina Glavind bjerget ”Lobuche” i Nepal som træning til Everest. Bjerget er 6100 meter højt. På billedet nyder hun den spektakulære udsigt til nogle af verdens højeste og smukkeste bjerge, blandt andet Everest, Lhotse og Ama Dablam.

Foto: Privatfoto

Fold ud

Overrasket over FDM-tilbud
Da Coop i 2020 fik en ny administrerende direktør, der som det første gennemførte en stor ledelsesrokade, blev hun fritstillet i jobbet. Mens hun overvejede, hvad der skulle ske i stedet, blev hun kontaktet af en headhunter, der foreslog hende at blive ny direktør for FDM.

Hendes første reaktion var … overraskelse. ’Hvorfor spørger de mig om det?’, tænkte hun. Men jo mere hun hørte om jobbet, jo mere interesseret blev hun. Særligt i den del af opgaven, der gik ud på at skabe fornyet relevans for motorejernes forbrugerorganisation, FDM, børste støvet lidt af, om man vil, og dermed sikre, at foreningen også er her de her næste 100 år.

»Det er utroligt spændende at være med til at definere den rolle, FDM skal spille, for eksempel i overgangen til elbiler. De fleste af vores medlemmer kører i fossilbiler. Dem skal vi hjælpe ved at lokalisere de knaster, der gør det svært at skifte til elbil, og så bruge de muskler, vores 300.000 medlemmer giver os, til at presse på politisk, så vi får de store ændringer i mobilitetsmønstrene til at give mening.«


StinaGlavind_everest3_landscape_1920x1280
Da hun besteg Mount Everest, kom Stina Glavind igennem det ikoniske Khumbu-isfald, som hun beskriver som ’ufatteligt smukt, men også et meget farligt sted på bjerget’. På billedet er det hende, der står foroverbøjet og er ved at gøre klar til at fange begyndelsen af stigen. Foto: Privatfoto

Med lederhjertet på rette sted
Stina Glavind mener, at hun internt i FDM formentlig opfattes som en meget ambitiøs leder, både på egne, på organisationens og på medarbejdernes vegne. Hun bryder sig ikke om at gøre tingene halvt og forventer det samme af alle omkring sig.

»Hvis du spørger min ledergruppe, tror jeg faktisk, at de alle sammen vil sige, at jeg er ambitiøs, men også altid med hjertet på rette sted,« lyder det fra FDM-direktøren.

Selv om hun er en leder, der ikke viger tilbage fra at stille krav, er hun meget opmærksomhed på værdien af godt samarbejde. Igen er det noget, hun lærte på den kontante facon i bjergene, hvor medlemmerne af gruppen bogstavelig talt holdt hinandens liv i hænderne. Vigtigheden af at kunne få et hold til at fungere får en helt særlig betydning, når man ved, at ens overlevelse kan afhænge af det.

»Du er nødt til at kende hinanden ekstremt godt, når du tager ud på de lidt større og længere ekspeditioner. Derfor har man typisk også et langt indløb sammen, hvor man først laver mindre bjerge, og på den måde lærer hinanden at kende og finder ud af, hvordan man bedst kan bruge og hjælpe hinanden. Typisk bliver du på en ekspedition rebet op med fire eller fem andre i et rebteam. Hvis en falder i en gletscherspalte, kommer ingen videre, før man har fået hende eller ham op igen. Her gælder det i udpræget grad, at ingen kæde er stærkere end det svageste led.«

Fakta om FDM

FDM er en erhvervsdrivende medlemsforening og den primære interesseorganisation for danske bilister.

Som privat, uafhængig forening er FDM en hovedaktør på det trafikpolitiske område og dertil Danmarks største interesse- og forbrugerorganisation med over 284.000 husstande som medlemmer.

FDM har siden grundlæggelsen i 1909 opbygget en dominerende position i markedet og anses for en autoritet i relation til debatten om forbruger- og trafikpolitiske forhold.

Som erhvervsdrivende medlemsforening med en omsætning på +700 mio. kr. tilbyder FDM et omfattende medlemsprogram. FDMs portefølje af produkter inkluderer bl.a. juridisk og teknisk rådgivning, Motor (Danmarks største bilmagasin med 398.000 læsere), vejhjælp, FDM forsikringer i samarbejde med Tryg, FDM travel, FDM test og bilsyn, strøm og ladeløsninger og køretekniske kurser på foreningens to køretekniske anlæg, FDM Jyllandsringen og FDM Sjællandsringen.

FDM har hovedsæde i Lyngby og beskæftiger 340 medarbejdere fordelt på 31 adresser i Danmark.

Kilde: www.fdm.dk

Fold ud

Styrken ligger i teamet
I det daglige arbejde i FDM er hun meget bevidst om, at hun kun selv kan lykkes, hvis hun formår at facilitere et godt samarbejde med hele sin ledergruppe. I hendes optik handler god topledelse om at sikre, at ledergruppen agerer som et sammentømret team, der formår at få medarbejderne til at bakke op om, at organisationen hele tiden er i udvikling.

»Vel at mærke med streg under, at vi gør alt som et team, fordi vi kun har styrken sammen. Teamet betyder alt, og det er en vigtig opgave for mig at sikre, at jeg både har de rette folk omkring mig og endnu vigtigere, at de forstår vigtigheden af at spille sammen.«

I Stina Glavinds optik er det også vigtigt, at den gode topleder af og til viser noget mod. Som et eksempel peger hun på, at den nye grønne profil i FDM risikerer at støde nogle af de medlemmer, der ikke føler trang til at udskifte deres diesel- eller benzinbil, fordi de ikke er overbeviste om, hvor vigtig klimadagsordenen er.

»Vores tilgang til elbiler er et godt eksempel på, at man sommertider skal turde stille sig ud, hvor vinden blæser og elementerne raser. Min holdning er, at hvis FDM også skal have en relevans om 25 og 50 år, så er vi nødt til at acceptere, at den grønne omstilling er kommet for at blive, og at vi er nødt til at arbejde med den, ikke imod


StinaGlavind002_landscape_1920x1280
»Vores tilgang til elbiler er et godt eksempel på, at man sommertider skal turde stille sig ud, hvor vinden blæser og elementerne raser. Min holdning er, at hvis FDM også skal have en relevans om 25 og 50 år, så er vi nødt til at acceptere, at den grønne omstilling er kommet for at blive, og at vi er nødt til at arbejde med den, ikke imod.« Foto: Christian Als

Rykkede sine grænser på Mount Everest
Når Stina Glavind i dag ser tilbage på sin bjergbestigerkarriere, er hun stolt af sine bedrifter, selv om hun også godt kan ærgre sig over nogle af de ekspeditioner, der ikke endte i succes. Mest af alt kan hun glæde sig over, at hun er sluppet fra selv meget pressede situationer med liv og lemmer i behold. Flere gange har hun oplevet, at en forkert beslutning kunne gøre forskellen på liv eller død.

Det var for eksempel tilfældet, da hun i maj 2010 var på vej op ad Mount Everest.

Nogle få hundrede meter fra toppen var hun mere presset, end hun nogensinde havde været før. Ikke alene var hun fysisk udmattet; hendes fingre og tæer var også iskolde helt ind i marven. Den rationale del af hendes hjerne nærmest skreg til hende, at hun skulle vende rundt. Men hun besluttede sig alligevel for at fortsætte og nåede senere på dagen toppen af det 8848 meter høje bjerg.

»Bagefter måtte jeg erkende over for mig selv, at jeg nok havde rykket lidt ved de grænser, jeg havde aftalt med mig selv forinden. Og da jeg kom ned igen, var mine tæer fuldstændigt følelsesløse i tre måneder,« fortæller Stina Glavind.

I dag er hendes fingre og tæer meget følsomme overfor kulde. Om vinteren får hun nemt hvide fingre, fordi vævet er delvis ødelagt. Men det er nogle gener, der i hendes optik til fulde opvejes af de oplevelser og erfaringer, hun har taget med sig fra sine år som bjergbestiger.

»Jeg ville ikke have været det foruden og er meget stolt over, at det lykkedes mig at bestige Mount Everest.«


StinaGlavind009_landscape_1920x1280
»Hver gang jeg kom hjem fra et bjerg, gik der kun nogle måneder, før uroen kom snigende. Hvilket bjerg skal være det næste? Omvendt har jeg også ligget og frosset i et telt på en bjergvæg og drømt mig tilbage til mit kontor i Danmark. Dén vekselvirkning har været rigtig god.« Foto: Christian Als

Drømmer om at genopdage eventyrlysten
Lige nu er Stina Glavind et sted i sin karriere og sit liv, hvor bjergbestigningen er sat på pause. Hun har en datter, der går i børnehaveklasse, og mener ikke, det er forsvarligt at kaste sig ud i potentielt livsfarlige ekspeditioner, når hun er mor til et lille barn.

Hun indrømmer dog gerne, at bjergene stadig trækker i hende. Og at hun savner det kick, man oplever, når endnu et bjerg erobres.

»Hver gang jeg kom hjem fra et bjerg, gik der kun nogle måneder, før uroen kom snigende. Hvilket bjerg skal være det næste? Omvendt har jeg også ligget og frosset i et telt på en bjergvæg og drømt mig tilbage til mit kontor i Danmark. Dén vekselvirkning har været rigtig god.«


StinaGlavind_everest4_landscape_1920x1280
Mount Vinson på Antarktis ligger i en af de mest isolerede og barske egne på jorden – kun ca. 1200 km fra Sydpolen. Temperaturen ligger typisk under -20 grader, og vinden kan være brutal, hvilket gør bestigningen her fysisk og mentalt udfordrende, til trods for at selve bjerget ikke er så højt. Billedet er fra Vinson high camp – den sidste camp inden topstødet – hvor Stina Glavind blev ramt af meget hårdt vejr. Foto: Privatfoto

’Vejen er altid en del af målet’
Når Stina Glavind bliver bedt om at beskrive, hvad fascinationen af bjergene mest af alt bunder i, lyder svaret: Et mix af mange ting.

»Det er helt sikkert noget med generelt at være nysgerrig på livet og om at være evenlysten. For mig har det også meget handlet om de mange måneder, man forbereder sig inden. Målet har ikke kun været at nå toppen; vejen er altid en del af målet.«

Du er lige fyldt 50. Drømmer du stadig om at erobre flere bjerge?

»Så er vi tilbage til det med fra- og tilvalg. Jeg har min familie, og jeg har mit arbejde. Så derfor har jeg lige nu fravalgt bjergene og faktisk det meste andet også. Men jeg drømmer da om at udleve eventyrlysten igen på et tidspunkt,« siger Stina Glavind og nævner, at hun gerne vil tage datteren med til Kilimanjaro, når hun bliver lidt større.

Til gengæld er hun meget fast i kødet på, at hun ikke igen skal prøve kræfter med de allerhøjeste tinder.

»Jeg har lovet mine indre organer, at jeg aldrig skal op i 8000 meters højde igen. Sidst jeg gjorde det, kunne jeg mærke, at hele kroppen var ved at stå af. Dér lovede jeg mig selv, at det var slut med de meget høje bjerge.«


Action Card

Her er Stina Glavinds bedste ledelsesråd

  1. Ha’ fokus på nysgerrighed og mod (uden at være dumdristig). Både i individet og i organisationen. Verden omkring os ændrer sig konstant, og hvis vi ikke forandrer os og er statiske i måden, vi opererer på, så fejler vi som virksomheder og organisationer. Vi skal være nysgerrige på at forstå historikken og baggrunden, men også se tendenser og det, der peger fremad, og så udvikle og forandre os.
  2. Styrk sammenhængskræften, ansvarligheden og den strategiske ledelsesmuskel på tværs, også i ledelseslaget under topledelsen. Det øger evnen til at formulere, indfri og forankre strategiske mål. Teamet betyder alt, og det er en vigtig opgave at sikre, at du har de rette omkring dig, men endnu vigtigere, at de forstår og kan samspil.
  3. Vær ikke bange for at sætte ambitiøse mål. Sæt retning, og vær tydelig. Forbered dig godt sammen med dit team, og arbejd så tålmodigt derudaf. Som leder skal man sætte ambitiøse mål, hvis man ønsker at flytte og udvikle noget. Og så skal man tålmodigt holde fast, forandringer tager tid.
  4. Vær altid opmærksom på kulturen – også den der måske ikke altid er synlig. Peter Drucker sagde som bekendt: ”Culture eats strategy for breakfast”, og man vil opleve, at det er meget svært at gennemføre forandringer og strategier, hvis den underliggende kultur trækker den anden vej. Kulturforandringer kan være en nødvendig del for at strategien lykkes.
  5. Interager med dine medarbejdere, vær tilgængelig og engageret. Interesser dig for, hvad dine medarbejdere kommer af, og hvad der er deres historie udenfor arbejde. Og så er det værd at huske at behandle ens er sommetider at behandle forskelligt.

Relateret indhold

Signe Rostgaard er på vej op ad fængselstrappen
LEDERPORTRÆT

Signe ledte efter den ultimative ledelsesudfordring – og fandt den i Vestre Fængsel

Uden forudgående kendskab til branchen blev Signe Rostgaard i juni chef for Københavns Fængsler. Her vil hun bevise, at hun med sin dybe tro på ledelse som en faglighed i sig selv, kan medvirke til at løse nogle af fængselsvæsenets massive problemer med personalemangel og overbelægning.
9 min.
Lasse Vesterby sidder på en tønde Whisky
ALTERNATIVE LEDELSESFORMER

Venner og økonomi kan være en giftig cocktail. Men i Stauning Whisky har CEO'en fundet opskriften

På papiret er Lasse Vesterby øverste chef i Stauning Whisky, men han træffer ikke nogen beslutninger uden de øvrige stiftere, der tæller en broget venne- og familieflok, herunder hans egen far og to brødre.
Christian Alsø kigger ud af et vindue

På sin vej mod erhvervslivets top glemte Christian Alsø det allervigtigste: Nemlig at være sig selv

Som ung forsøgte Christian Alsø at fremstå som den perfekte leder med svar på alt. Men så indså han, at det er langt vigtigere at lytte, være nysgerrig og frem for alt turde være sig selv. Mød den nye topchef i Bravida Danmark.
9 min.
Jeanette Bursche sidder på toppen af Rundetårn
KARRIEREVALG

Jeanette startede som studentermedhjælper i billetlugen. Efter 24 år er hun kommet helt til tops. Bogstaveligt talt endda

Da Jeanette Bursche blev udnævnt til direktør for Rundetaarn, blev hun chef for mange af de kolleger, hun tidligere arbejdede sammen med, blandt andet som billetsælger og rengøringsassistent.
9 min.
Brian Kornum kigger frem

Brian blev udsat for omsorgssvigt og seksuelt misbrug som barn. Han kom ud på den anden side som en empatisk leder

Brian Brochmann Kornum oplevede seksualovergreb og talrige andre svigt som lille. I dag er han ejer af og direktør i egen virksomhed og frivillig leder på Roskilde Festival og står frem med sin historie for at anspore alle ledere til at tale åbent om de svære ting og også konfrontere medarbejdere, der har det svært.
8 min.
Britta Korre Stenholt kigger på gardiner

I folkeskolen lærte Britta Korre Stenholt en vigtig lektie om ledelse

Som leder skal du være dygtigere til at spørge end til at svare. Det mener topchef i Stark Danmark, Britta Korre Stenholt. En tilgang til ledelse, som trækker tråde tilbage til hendes tid som elevrådsrepræsentant i skolebestyrelsen.
7 min.