Leder skal kunne skabe engagement
Når Alfred Josefsen de senere år har holdt foredrag om ledelse, har det været med udgangspunkt i den ledelsesfilosofi, han brugte i Irma, og som handler om fokus på mennesker, mindre struktur og mere kultur, færre regler og bedre, mere emotionalitet og mindre rationalitet. Eller som han selv udtrykker det: ’Mere bløde dele og mindre de hårde og alligevel med at tydeligt resultatfokus.’
Som øverste chef i Alma er han især optaget af, at han som leder skal formå at skabe glæde, energi, begejstring og engagement omkring sig.
»Jeg tror, at en af mine største styrker er, at jeg kan skabe gode relationer, og at jeg formår at få mange til at købe ind på missionen,« siger Alfred Josefsen, der også er meget klar i mælet om sine svagheder: Han er helt og aldeles håbløs til alt, der handler om praktiske, systemmæssige eller proceduremæssige ting.
»Alle omkring mig ved, at jeg er en analfabet, når det gælder it- eller regnskabssystemer og mange af de andre ting, som ledere typisk skal tage sig af. Jeg kan gå helt død, hvis jeg skal underskrive dokumenter fra banken, og der bliver grinet af mig, hver gang jeg forsøger at gøre noget praktisk. Heldigvis får jeg god hjælp til at få løst de ting,« siger Alfred Josefsen.