Ønsker mere diversitet
Selvom virksomheden har klaret sig glimrende trods den ensartede medarbejdergruppe, så mener de to ledere, at mere diversitet er vejen frem, hvis virksomheden skal blive ved med at vækste og udvikle sig.
»I takt med at vi vokser, bliver rollerne i virksomheden mere og mere specialiserede. Nogle arbejder med social media, andre med PR og events, indkøb eller økonomi, og så videre. Det tror jeg vil gøre det nemmere at tiltrække nogle andre profiltyper, fordi det ikke længere er alle, der arbejder direkte med produkterne, men nu får deres eget afgrænsede arbejdsområde,« siger hun.
Et af de første skridt, de to ledere vil tage for at tiltrække flere mænd til virksomheden, er at gøre kontoret mere kønsneutralt. Det gamle kontor havde rosafarvede vægge og var generelt »meget feminint i sit udtryk«, forklarer de. I de nye lokaler er væggene hvide, men meget af interiøret er stadig rosa og lyserødt. Ja faktisk er selv gasbeholderen på lageret lyserød.
»Det er en proces, der tager tid,« smiler Neda. »Men vi arbejder på det.«
Helt væk kommer den lyserøde farve dog næppe. Dertil spiller den en for vigtig rolle i deres marketing, forklarer hun.
»Det handler måske mere om, at alt ikke behøver at være lyserødt. Vi vil gerne sende et signal om, at det her en arbejdsplads, hvor der er plads til alle. Så det bevæger vi os hen imod,« siger Neda og forklarer, at virksomheden allerede har hyret et rekruttingsbureau til at stå for at finde virksomhedens kommende Ecommerce Manager.
»De (rekrutteringsbureauet, red.) benytter sig af nogle andre og bredere kanaler, end vi har gjort. Og det giver helt naturligt et mere diverst ansøgerfelt,« siger Neda og tilføjer, at der i slutfeltet af kandidater til jobbet er flere mænd iblandt.
»Vi skal selvfølgelig stadig vælge den, der er bedst til jobbet. Men når kandidatfeltet er mere diverst, så vil det med tiden også afspejle sig i vores medarbejdersammensætning,« siger hun.
Hvordan tror I, det vil være for en mand at komme ind i en virksomhed, hvor alle andre er kvinder?
»De mænd, vi har haft til samtale, virker ikke til at have noget problem med det. Det, der tæller for dem, er, at vi er en virksomhed i udvikling. Vi er på en rejse. Og den vil de gerne være med på,« siger Nadia.
Og det vil ikke være noget problem for en mand at indgå i den daglige snak på kontoret og over frokosten?
»I takt med at vi er vokset og blevet flere på teamet, er frokosten blevet delt op i to hold, så vores medarbejdere også kan få den nødvendige ro under frokostpausen og koble af. Det vil også være en fordel for de mænd, der kommer ind,« siger Neda.
Hvor ser I virksomheden om 5 år?
»Så er vi vokset ud af de her lokaler,« siger Nadia hurtigt og kigger sig omkring i frokoststuen, hvor en stige med malerpletter stadig står for enden af en reol fyldt med alt fra Pepsi-sodavand til en kasse med hygiejnebind.
»’Med de ambitioner, vi har, drømmer vi også om at have et mere diverst team om fem år. Vi tror på, at diversitet er en nødvendighed for at kunne fortsætte med at udvikle os og skabe vækst. Og det er den retning, vi planlægger at gå,« fortæller Nadia.
Hvad kommer det til at betyde for jeres rolle som ledere, hvis holdet af medarbejdere bliver mere diverst?
»Vores nuværende team har meget ens behov, men hvis vi pludselig har en medarbejder på 55 fra en anden generation, kan vedkommende have helt andre ønsker og krav. Og den udfordring må jeg tage på mig og se som en mulighed for at udvikle mig som leder,« siger Nadia.
På Duffbeautys hjemmeside står der, at det er en virksomhed ’drevet af kvinder for kvinder’. Tiden må vise, om den ordlyd også holder stik, næste gang virksomheden får brug for at flytte til nye og større lokaler.