Chefens højre hånd
Frem til 2008 var Søren Nielsen ansat i virksomheden i forskellige stillinger inden for salg, udvikling og kvalitetssikring. Derefter blev han chef og steg yderligere i graderne, da han i 2015 blev viceadministrerende direktør og højre hånd for den daværende topchef Niels Jacobsen. Reelt var han virksomhedens kronprins, og to år senere overtog han da også topposten. Ifølge ham selv fik han tilbuddet, fordi han forstår virksomheden godt og er i stand til at få det bedste ud af andre:
»Det handler for mig om evnen til at lede bredt i virksomheden. At være en god leder for andre dygtige ledere. Og at lade dem, der bedst ved, hvordan man driver forretningen, få mulighed for det,« siger Søren Nielsen.
Når han kigger tilbage på de 26 år, han har været i Demant, er han særlig stolt over at være lykkedes med at holde Demant blandt verdens førende inden for produktion og salg af høreapparater.
»Det er jo en branche, der er konsolideret mange gange. Da jeg startede, var vi 35 virksomheder. I dag er vi kun fem, og vi er en af de absolut førende. At have taget forretningen med på den rejse har været mit personligt største bidrag, indtil jeg fik mulighed for at være med til at lede den samlede virksomhed,« siger han.
Moderselskabet frem i lyset
Da Søren Nielsen blev topchef, hed koncernen William Demant Holding A/S, og han vurderer selv, at en af hans største beslutninger har været at beslutte sig for at skabe en samhørighed på tværs af koncernens mange datterselskaber og brands og at sige farvel til koncernens noget anonyme og støvede navn.
»Navnet William Demant Holding blev skabt, fordi en række af de selskaber, vi ejer, er i konkurrence med hinanden. Derfor var det i mange år vigtigt, at moderselskabet spillede en tilbagetrukket rolle for at give plads til, at de enkelte virksomheder kunne adressere deres kunder gennem deres egne selvstændige identiteter, fortæller Søren Nielsen.
Men internt i virksomheden manglede der sammenhængskraft.
»Hvis man skal blive god til at dele viden, kræver det jo, at man ved, at man er kollegaer. Og vi var der, hvor det var uklart for rigtig mange medarbejdere, hvordan det hele egentlig hang sammen,« siger Søren Nielsen.