Hvordan holder du på dine dygtige medarbejdere?
Det spørgsmål er der i disse år særlig god grund til at forholde sig til som leder. For samtidig med, at antallet af jobskifte stadig ligger højt i kølvandet på corona, så betyder den høje beskæftigelse, at mange virksomheder har svært ved at finde ny arbejdskraft.
Derfor har vi spurgt tre eksperter på området om, hvad du som leder kan gøre for at fastholde de dygtige medarbejdere, du allerede har. Eller i hvert fald flertallet.
For ifølge Malene Friis Andersen, erhvervspsykolog og arbejdslivsforsker, er det ikke nødvendigvis målet at holde på samtlige medarbejdere. Det kan nemlig være »sundt« indimellem at få nye medarbejdere om bord, der kommer med ny energi og nye øjnene på tingene. »Rotation kan noget,« som hun siger.
Men rotationen må ikke blive for stor. For så mister du en masse viden om organisationen og kunderne, som medarbejderne har oparbejdet over tid.
»Størstedelen af den viden, du skal bruge for at blive en værdifuld medarbejder, kan du ikke læse dig til i en medarbejderhåndbog. Det er derimod noget, du tilegner gennem de opgaver, du løser, og ved at tilbringe en masse tid sammen med kolleger og kunder,« siger hun og påpeger, at hvis der først kommer gang i svingdøren, så kan den være svær at stoppe igen.
»Vi ved fra undersøgelser, at når en god kollega siger op, så vil omkring halvdelen af de tilbageværende medarbejdere overveje at gøre det samme. Så selvom det kan være godt med rotation i ny og næ, så er du nødt til at holde fast på en god stamme af dygtige medarbejdere,« siger hun.
Når medarbejderne siger op, handler det ifølge Malene Friis Andersen ikke nødvendigvis om at søge mod noget nyt, men lige så meget væk fra det, de kommer fra.
»Hvis medarbejderne er glade og motiverede, så skal der meget til, før de søger væk. Så hvis du oplever, at mange smutter, må det være, fordi der er nogle behov, som medarbejderne ikke synes, de får opfyldt,« siger hun.
Og det er netop sådan, man skal anskue problemstillingen: Fra medarbejdernes perspektiv. Det mener Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver i Lederne, der opfordrer til at tænke i ’tilknytning’ frem for i ’fastholdelse.’
»Som leder skal du ikke holde fast på nogen som helst. Din opgave er derimod at skabe en arbejdsplads, som medarbejderne føler sig knyttet til. Og det opnår du kun ved at være nysgerrig på, hvordan du kan skabe glæde og motivation blandt dine medarbejdere,« siger han.
De tre eksperter er påfaldende enige om, hvad det er for nogle behov, som medarbejderne skal have dækket, hvis de skal have lyst til at blive i jobbet.
Og vi starter med en af de »lavthængende frugter«, som Peter Holdt Christensen fra CBS formulerer det.