En leder står foran sine varehusmedarbejdere
Foto: Getty Images

Disse 3 ord kan gøre dig til en bedre leder

3. december 2024

Ledere har ofte så meget fokus på de store linjer, at de glemmer det allermest basale. Som for eksempel at hilse godmorgen. Og dermed misser de en oplagt og helt gratis mulighed for at skabe følgeskab, lyder det i ny bog.

Gå til Action card

»Hvis der kun er én ting, I skal tage med jer hjem, så er det, at I skal huske at sige ’godmorgen’, ’tak’ og ’undskyld’.«

Sådan slutter Elize Dimare og Johnny Sørensen altid deres kurser af, når de er rundt i landet for at undervise virksomheder i god ledelse.

De tre ord kan nemlig ifølge de to tidligere ledere skabe »magiske ting«. Alligevel glemmer mange ledere at bruge dem.

»Som leder har man ofte øjnene så stift rettet mod de store linjer – strategien, KPI’erne og bundlinjen – at man helt glemmer det mest grundlæggende. Altså de små, konkrete handlinger i dagligdagen, som kan virke banale, men som betyder enormt meget for din evne til at skabe følgeskab,« siger Elize Dimare, som vi taler med i anledningen af, at hun sammen med Johnny Sørensen har udgivet bogen »Godmorgen, tak og undskyld«.

Bogen består af 23 konkrete råd – eller genveje, som de kalder det – som bygger på nogle af de fejl, de to selv har lavet.

»Ideen var at skrive en bog om alt det, man ikke lærer på de klassiske lederuddannelser. Og det vil sige alt det simple, som man først indser vigtigheden af, når man pludselig oplever at miste goodwill hos medarbejderne, fordi man i en travl hverdag ikke får plejet relationen til dem,« siger hun.

Elize Dimare medgiver, at mange af rådene kan virke banale. Men, tilføjer hun, det banale er ofte det, ledere snubler over.

»Vi jagter de gode resultater, men glemmer, hvad der på et mere menneskeligt plan er vigtigt. Både for os selv og vores medarbejdere. Vi mennesker har brug for anerkendelse. Og for at føle, at vi hører til og bidrager til fællesskabet. Og her kan selv de mindste handlinger gøre en kæmpe forskel«, siger Elize Dimare og påpeger, at når medarbejdere søger nye veje, handler det netop ofte om en dårlig relation til nærmeste leder. Et tegn på, mener hun, at det ikke er alle ledere, der har styr på de basale ledelsesfærdigheder.

Den gode nyhed er ifølge Elize Dimare, at alle kan lære det. Og det starter i det allermeste simple, som altså handler om at sige godmorgen, tak og undskyld, hvilket er bogens første genvej, som vi har ringet til hende for at få forklaret nærmere. For hvordan kan noget så simpelt som tre ord have en effekt, som er »langt større, end du forestiller dig,« som det hedder i bogen?

Eliza Dimare og Johnny Sørensen

Eliza Dimare
Ph.d. cand.polyt. og MBA. Har været leder i mere end 20 år, primært i internationale virksomheder. Arbejder i dag som ledelsesrådgiver, forfatter og foredragsholder.

Johnny Sørensen
Cand.merc. Har været leder i mere end 25 år, heraf ti år som CEO og ti år interim CXO-roller i større og mindre virksomheder herhjemme og i udlandet. Arbejder i dag som ledelsesrådgiver, forfatter og foredragsholder.

Sammen har de skrevet ledelsesbøgerne 'Andre menneskers penge og andre menneskers liv', 'Nomadeledelse' og senest 'Godmorgen, tak og undskyld' fra 2024.
Fold ud

Sig »godmorgen« – det smitter
’Godmorgen’ er det nemmeste af de tre ord at sige, forklarer Elize Dimare. Det kræver ingen indrømmelser. Ingen erkendelse af, at du er trådt ved siden af. Det er med andre ord fuldkommen gratis at bruge.

Alligevel undlader ledere alt for ofte at hilse godmorgen, når de møder på arbejde. Enten fordi de har haft en dårlig morgen, er på telefonen eller er på vej til et vigtigt møde. Men måske skulle du til at prioritere at få sagt godmorgen. Der er nemlig meget at hente ved at starte dagen med en morgenhilsen.

»Jeg tror ikke, at folk underlader at sige det for at genere nogen. Man glemmer det bare i forbifarten. Og det kan ske for alle. Men man skal huske, at det, du ikke gør, også er en handling, som kan tillægges betydning af dine medarbejdere,« siger hun.

Hvis dine medarbejdere for eksempel oplever, at du altid siger godmorgen til din egen chef, men ikke gør det til dine medarbejdere, så kan det tolkes som et tegn på manglende respekt for dem, du har under dig.

Omvendt er en godmorgenhilsen en mulighed for at starte dagen med at vise, at du ser og respekterer dine ansatte. Og det øger ikke bare humøret hos dine medarbejdere, men også hos dig selv, siger Elize Dimare med henvisning til studier, der viser, at et smil og et »godmorgen« har en positiv virkning på både afsender og modtager.

Selv vil du føle dig som et bedre menneske, når du formår at ryste en travl eller dårlig morgen af dig og være professionel. Og for dine medarbejdere vil det løfte deres humør at blive mødt af et dagligt »godmorgen«. Hvis det er velment, vel at mærke.

»Hvis du ikke stopper og kigger folk i øjnene, så virker det som om, at du gør det af ren pligt. Som når din teenager siger »sorry« uden at ænse dig et blik. Og så forsvinder effekten,« siger Elize Dimare og påpeger, at de par minutter, du måske skal bruge ekstra på at sige ordentligt godmorgen, er godt givet ud.

»Med et velment godmorgen skaber du en god connection til dine medarbejdere fra morgenstunden. Det er en måde at sige på, at du ved, at det bliver en god dag, og at du er glad for, at I er sammen om det her – alt det med et enkelt ord,« siger hun.

»Tænk over det, næste gang du synes, du har for travlt til at sige godmorgen.«

Tak dig til en højere produktivitet
Et af de første ord, vi lærer på et nyt sprog, er at sige »tak«. Det er høfligt og virker intuitivt rigtigt at sige, når vi får noget af andre. Vi siger tak for gaven. For invitationen. Og for sidst. Det gælder i privatlivet. Og bør også gælde på jobbet. Faktisk er ‘tak’ et af de ord, du som leder bør være allermest rundhåndet med, lyder det i bogen. Men hvorfor egentligt? Folk får jo løn for at udføre deres arbejde.

Ifølge Elize Dimare er der flere grunde til at sige tak som leder. Ligesom godmorgen har tak den effekt, at det får både afsenderen og modtageren til at få det bedre.

»At sige tak er jo en måde at vise taknemmelighed på. Og vi ved fra forskningen, at gevinsten ved at påskønne de gode ting i ens liv er, at det udløser nogle superlækre hormoner, som gør en masse godt for en selv – som for eksempel, at man bliver mindre stresset,« siger hun.

Det samme gælder for den, man siger tak til.

»Når man føler sig værdsat, bliver man mere generøs og motiveret til at hjælpe andre,« siger hun.

Og det leder os til en anden grund til at sige tak: Det gør medarbejderne mere produktive. Det lyder måske for godt til at være sandt. Men ser man på forskningen, er der faktisk noget om snakken.

I bogen henviser de to forfattere til et studie, som har undersøgt effekten af ordet »tak«. I studiet bliver to grupper fundraisere sat til at ringe rundt og indsamle donationer til et universitet. Teamlederen for den ene gruppe indleder med at takke deltagerne for deres arbejde for en god sag. I den anden gruppe – kontrolgruppen – bliver deltagerne blot instrueret i opgaven uden nogen form for påskønnelse af deres arbejdsindsats. Resultatet? Gruppen, hvor der blev udvist taknemmelighed, udførte 50 procent flere opkald end kontrolgruppen.

»Det er god forretning at sige tak«, siger Elize Dimare. »Vi får ganske enkelt lyst til at give noget positivt tilbage, når vi bliver mødt med et tak.«

Hun understreger, at man ud fra studiet ikke kan udlede, at du i enhver kontekst kan sende produktiviteten i vejret med 50 procent blot ved at sige tak. Og det er måske heller ikke målet.

»Men hvis du ved at udvise mere taknemmelighed overfor dine medarbejdere kan skabe en bedre stemning og bare øge produktiviteten nogle få procent, så er det måske en tanke værd,« siger hun.

Endelig er det værd at huske på, påpeger Elize Dimare, at rigtig mange skifter job som følge af manglende anerkendelse fra organisationen og egen leder.

»Hvis man har prøvet at have en chef, som siger tak og viser, at han eller hun sætter pris på din indsats, så ved man, at det betyder rigtig meget. Det gør, at man arbejder bedre, mere målrettet og generelt er mere motiveret. Og sådan et sted bliver man hængende,« siger hun.

Skal man også sige tak, hvis medarbejderen har udført et dårligt stykke arbejde?

»Nej,« siger hun. »Du må aldrig lyve. Ellers udvander du dit tak. Så enten skal du finde noget godt ved opgaven, som du kan takke for, eller også skal du lade være i lige netop den situation,« siger hun og tilføjer, at hvis du har husket at sige tak alle de gange, vedkommende har lavet noget godt, så vil medarbejderen vide, at du sætter pris på at have ham eller hende på dit hold.

Det svære »undskyld«
Ifølge Elize Dimare er undskyld det klart sværeste af de tre »magiske« ord at sige. Det skyldes, forklarer hun, at vi tror, at vi ved at sige undskyld påtager os hundrede procent af skylden. Og derved også skammen for det, der gik galt.

»Ens stolthed kommer desværre ofte til at stå i vejen for, at man som leder får sagt undskyld. Det er muligt, at du kun bærer en meget lille del af skylden for en opgave, der er kørt skævt, men så kan du jo undskylde for det. Det er ikke noget, der vil få dine medarbejdere til at se ned på dig. Tværtimod,« siger hun og uddyber.

»Når du siger undskyld, vil modtageren være mere villig til også at erkende de fejl, han eller hun har begået. Pludselig bliver det ikke så vigtigt, hvem der har gjort hvad, man handler mere om at få løst situationen, så I kan komme videre. Når I lykkes med det, vil det skabe en stærkere relation mellem jer.«

Men som det er er tilfældet med godmorgen og tak skal du også mene det, når du siger undskyld. Ikke bare sådan et »træk-og-slip-undskyld«, som ikke er helhjertet. Så vil det nemlig virke lige modsat og kunne skade jeres relation. Men siger du undskyld med oprigtighed, styrker det både relationen, skaber større respekt og gør dig til en rollemodel for at kunne tage ansvar for en situation.

Undlader du at sige undskyld, kan det tolkes som et tegn på, at medarbejderen ikke er vigtig, påpeger Elize Dimare.

»Selv en enkeltstående dårlig oplevelse med en leder, som ikke har fået sagt undskyld, kan hænge ved i lang tid og føre til dårligere trivsel og mindre gejst hos medarbejderen. Og det altså alene, fordi man var for stolt eller måske bare havde for travlt til at sige undskyld.«

En undskyldning er altså en effektiv måde at reparere de konflikter på, som du uundgåeligt vil støde på undervejs i din karriere som leder.

»Husk på, at de gode relationer er vigtige at bevare, hvis du vil fastholde og måske udvide dit ledelsesrum. Så tøv ikke med at sige undskyld, hvis der er selv en lille ting, du kunne have gjort anderledes. Så har du taget ansvar for din del. Og vist, at jeres samarbejde er vigtigt,« siger hun.

Elize Dimare understreger, at de tre ord – godmorgen, tak og undskyld – selv sagt langt fra er nok til at blive en god leder. Men begynder du at bruge dem hver dag, kan de uden tvivl gør dig til en bedre leder.

»Effekten af de tre ord er ganske veldokumenteret. Så de er bare et supergodt sted at starte, hvis du vil gøre en konkret forskel for dine medarbejdere i det daglige,« siger hun.

Kan man ikke komme til at udvande effekten af dem, hvis de bliver sådan nogle ord, man hele tiden går og siger?

»Det er klart, at hvis man siger tak hvert andet minut, så har det ikke nogen værdi. Men det er det nok også de færreste ledere, der gør. Min oplevelse er, at de fleste siger det alt for lidt. Så hvis man skruer bare en lille smule op for de tre ord, så er der stadig lang vej til, at de bliver udvandet,« siger hun.

Gør du det til en vane at sige godmorgen, tak og undskyld, kan der altså ifølge bogen ske »magiske ting.«

»Magien består af, at du og dine medarbejdere vil blive knyttet tættere sammen. Medarbejderne vil føle sig værdsat og påskønnet for det, de laver. Og i sidste ende vil du som leder kunne fastholde og styrke dit ledelsesrum og dermed din evne til at skabe følgeskab, hvilket i sidste ende leder til bedre præstationer og bedre trivsel,« siger Elize Dimare.

Bogen er udkommet på forlaget Content Publishing.

Relateret indhold

Maks Jørgensen sidder ved sin golftaske på en bænk
SENKARRIERE

Maks på 66 er driftschef og regner med at fortsætte til de 70: »Lederjobbet er med til at holde mig i gang«

Seniordage og stor fleksibilitet i jobbet har givet Maks Jørgensen mere tid til at spille golf og passe hus og have. Men det er ikke altid nemt for en leder at skrue ned for arbejdslivet – her får du nogle bud på, hvad du selv kan selv gøre.
8 min.
Ældre medarbejder står blandt yngre kolleger
SENKARRIERE

Sådan får du dine ældre medarbejdere til at blive længere i jobbet

Nedsat tid, seniordage og mere fleksibilitet er nogle af de værktøjer, du som leder kan bruge til at fastholde seniorer i virksomheden. Men der er også nogle bløde ledelsesgreb, du kan bruge. Helt gratis endda.
7 min.
En ældre kollega sidder med sine kolleger
Fastholdelse

5 gode råd: Sådan undgår du, at dine medarbejdere smutter

Folk skifter oftere job end tidligere. Og samtidig må virksomhederne kæmpe for at finde ny hænder. Derfor er der lige nu ekstra god grund til at forsøge at holde på de gode medarbejdere, du allerede har. Tre eksperter fortæller dig hvordan.
8 min.
Flere generationer i et lokale

Enighed på tværs af generationer: Sådan er den gode leder

Der er flere ligheder mellem de forskellige generationers syn på arbejdslivet, end de senere års debat om ikke mindst Generation Z har kunnet give indtryk af, viser ny, omfattende generationsanalyse. Det gælder også i spørgsmålet om god ledelse.
6 min.
En kvinde går gennem et kontor

Alle virksomheder har brug for at gøre noget godt for verden. Som mellemleder risikerer du at betale prisen

Hvad kan motivere dine medarbejdere? Det kan din virksomhedens indsats for en bedre verden. Desværre lever den bare sjældent op til forventningerne, og derfor har du særligt som mellemleder et kæmpestort problem, siger en ekspert.
7 min.
Palle Knudsen står foran en blå baggrund

Da Visma-direktøren begyndte at bruge AI, ændrede det hverdagen: »Jeg har fået en ny, superklog kollega«

Palle Knudsen er Chief Revenue Officer i Visma Dataløn og bruger hver dag kunstig intelligens i sit arbejde. Det har ændret både hans arbejdsdag og fritid.
8 min.