Det svære »undskyld«
Ifølge Elize Dimare er undskyld det klart sværeste af de tre »magiske« ord at sige. Det skyldes, forklarer hun, at vi tror, at vi ved at sige undskyld påtager os hundrede procent af skylden. Og derved også skammen for det, der gik galt.
»Ens stolthed kommer desværre ofte til at stå i vejen for, at man som leder får sagt undskyld. Det er muligt, at du kun bærer en meget lille del af skylden for en opgave, der er kørt skævt, men så kan du jo undskylde for det. Det er ikke noget, der vil få dine medarbejdere til at se ned på dig. Tværtimod,« siger hun og uddyber.
»Når du siger undskyld, vil modtageren være mere villig til også at erkende de fejl, han eller hun har begået. Pludselig bliver det ikke så vigtigt, hvem der har gjort hvad, man handler mere om at få løst situationen, så I kan komme videre. Når I lykkes med det, vil det skabe en stærkere relation mellem jer.«
Men som det er er tilfældet med godmorgen og tak skal du også mene det, når du siger undskyld. Ikke bare sådan et »træk-og-slip-undskyld«, som ikke er helhjertet. Så vil det nemlig virke lige modsat og kunne skade jeres relation. Men siger du undskyld med oprigtighed, styrker det både relationen, skaber større respekt og gør dig til en rollemodel for at kunne tage ansvar for en situation.
Undlader du at sige undskyld, kan det tolkes som et tegn på, at medarbejderen ikke er vigtig, påpeger Elize Dimare.
»Selv en enkeltstående dårlig oplevelse med en leder, som ikke har fået sagt undskyld, kan hænge ved i lang tid og føre til dårligere trivsel og mindre gejst hos medarbejderen. Og det altså alene, fordi man var for stolt eller måske bare havde for travlt til at sige undskyld.«
En undskyldning er altså en effektiv måde at reparere de konflikter på, som du uundgåeligt vil støde på undervejs i din karriere som leder.
»Husk på, at de gode relationer er vigtige at bevare, hvis du vil fastholde og måske udvide dit ledelsesrum. Så tøv ikke med at sige undskyld, hvis der er selv en lille ting, du kunne have gjort anderledes. Så har du taget ansvar for din del. Og vist, at jeres samarbejde er vigtigt,« siger hun.
Elize Dimare understreger, at de tre ord – godmorgen, tak og undskyld – selv sagt langt fra er nok til at blive en god leder. Men begynder du at bruge dem hver dag, kan de uden tvivl gør dig til en bedre leder.
»Effekten af de tre ord er ganske veldokumenteret. Så de er bare et supergodt sted at starte, hvis du vil gøre en konkret forskel for dine medarbejdere i det daglige,« siger hun.
Kan man ikke komme til at udvande effekten af dem, hvis de bliver sådan nogle ord, man hele tiden går og siger?
»Det er klart, at hvis man siger tak hvert andet minut, så har det ikke nogen værdi. Men det er det nok også de færreste ledere, der gør. Min oplevelse er, at de fleste siger det alt for lidt. Så hvis man skruer bare en lille smule op for de tre ord, så er der stadig lang vej til, at de bliver udvandet,« siger hun.
Gør du det til en vane at sige godmorgen, tak og undskyld, kan der altså ifølge bogen ske »magiske ting.«
»Magien består af, at du og dine medarbejdere vil blive knyttet tættere sammen. Medarbejderne vil føle sig værdsat og påskønnet for det, de laver. Og i sidste ende vil du som leder kunne fastholde og styrke dit ledelsesrum og dermed din evne til at skabe følgeskab, hvilket i sidste ende leder til bedre præstationer og bedre trivsel,« siger Elize Dimare.
Bogen er udkommet på forlaget Content Publishing.