Tog jobbet for børnebørnenes skyld
Peter Kjær Jensen betegner sin indsats i PostNord Danmark som ’forandringsledelse på turbo’.
»Det kan du kun lykkes med, hvis du skaber en korpsånd, en følelse af, at det er os mod resten af verden: ’Hvis vi ikke alle sammen er med nu, så lukker vi!’ Alle ansatte skal være følelsesmæssigt committede til at være med på den her rejse.«
Når han overhovedet valgte at droppe en ellers succesrig Mærsk-karriere til fordel for et på papiret håbløst projekt, handlede det, siger han i dag, først og fremmest om udfordringens skala og ønsket om at gøre en forskel.
»Jeg tog det her job, populært sagt, fordi jeg jo skal have noget, jeg kan fortælle til børnebørnene, hvis jeg nogensinde får nogen. Og så tiltalte udfordringen mig; det at komme ind og kigge på en forretning, som var ’teknisk død’ på det tidspunkt, og som var direkte på vej mod en konkurs. Dén kulturrejse og den performancerejse syntes jeg var utroligt spændende.«
Har PostNord overhovedet en fremtid?
Transformationen har bestemt ikke været uden bump på vejen. Massefyringer har hørt til dagens (u)orden, og Peter Kjær Jensen har måttet kæmpe for at få medarbejderne til at tro på, at PostNord Danmark overhovedet havde en fremtid. Det er han lykkedes med, mener han selv, fordi han fra starten meldte ud, hvor alvorlig situationen var og hele tiden har kunnet pege mod det punkt i horisonten, som organisationen skulle sigte efter.
»Jeg tror, at det, der kendetegner mig som leder, er, at jeg er meget klar i mælet. Jeg håber, at jeg bliver set som visionær og inspirerende, og jeg tror faktisk, at jeg bliver set som en autentisk leder. Jeg putter ikke med noget; jeg siger tingene, som de er. Jeg synes, at jeg taler med respekt for dem, jeg taler til, men også med en selvtillid i forhold til, hvor jeg gerne vil hen. Frem for alt vil jeg fremhæve, at jeg tror, jeg også bliver set som en leder, der har en plan, som vi hele tiden bevæger os mod.«
Undervejs i processen har kommunikation – og masser af den – været helt afgørende. Fra starten gjorde han det klart for alle medarbejderne, at de gode gamle dage, hvor posten kunne ’printe penge med breve’ aldrig kommer tilbage.
»Jeg fik nok lidt medvind på troværdighedskontoen ved at sige på det allerførste stormøde, at vi skulle være færre, og at det ville betyde, at vi skulle afskedige rigtig mange mennesker.«