Trives i støvskyen
Da Pernille Mehls nu tidligere ledergruppe i Danske Spil tog afsked med hende, beskrev de hende som åben og involverende. Selv mener hun, at hun også er en modig leder. En leder, der ikke er bange for at sende virksomheden i en ny retning.
»Man skal ikke lave forandringer for forandringernes skyld. Men i en verden, der konstant ændrer sig, er du nødt til hele tiden at genbesøge din strategi, hvis du vil forblive relevant som organisation,« siger hun og peger på, at hun blandt andet i Danske Spil førte virksomheden gennem en større digital transformation.
Pernille Mehl trives med det kaos, der opstår, når man som leder sætter en ny retning og »hvirvler støv op i luften,« som hun kalder det.
»Jeg lever sindssygt godt i forandringsprocessen. Jeg kan måske ikke sige, om det er mandag eller fredag, vi lander. Men jeg ved, at vi nok skal lande på benene igen. Og så længe jeg har den fornemmelse, handler det om at forblive nysgerrig på, hvordan vi sammen forandrer og forbedrer,« siger hun og uddyber:
»Det er naturligt at have et behov for at være i kontrol. Men man overser nemt gode muligheder, hvis man fra starten har lavet en præcis plan for, hvordan man vil komme fra A til B.«
Hvordan sikrer du dig, at medarbejderne ikke mister orienteringen undervejs?
»Ved hele tiden at fortælle dem, hvor vi er i processen, og hvad vi skal have fokus på. Og i det hele tage lade dem være tæt på processen og give dem muligheden for at præge den måde, vi klarer de forskellige udfordringer på,« siger hun.
Det har altid faldet Pernille Mehl naturligt at lede forandringsprocesser. Alligevel valgte hun i 2017 at læse en master i forandringsledelse på CBS ved siden af jobbet som direktør i Danske Spil.
»Jeg var nået et punkt, hvor jeg havde behov for at forstå, hvad det egentlig er, jeg gør. At få overblik over værktøjskassen,« siger hun.
Hun gjorde sig dog også nye erkendelser under uddannelsen: »Jeg indså, hvor vigtigt det er blive ved med at udfordre sig selv og ikke bare gøre tingene med sin stærke hånd,« siger Pernille Mehl, som prøvede ideerne fra undervisningen af på medarbejderne i Danske Spil.
For eksempel greb hun til alternative metoder, da hun under en strategiimplementering spottede, at samarbejdet mellem de forskellige afdelinger ikke kørte optimalt. I stedet for at lave en klassisk samarbejdsøvelse, hyrede hun en grafiker til at tegne afdelingerne som øer med hver deres karakteristika. Det handlede om at blive mere nysgerrig på de andre afdelinger og deres rolle i værdikæden. Øerne blev forbundet med broer. Og dagen endte med, at medarbejderne fandt på hashtagget #sammenmodmålet, som de efterfølgende brugte til at minde hinanden om vigtigheden af samarbejde.
Hvordan håndterer du de konflikter, der kan opstå mellem medarbejderne i det daglige?
»Jeg er ikke bange for at tage en konflikt, velvidende, at hvis man holder sig til fakta, taler respektfuldt og forsøger at tage hånd om konflikten, inden den vokser sig stor, så går det som regel hurtigt med at finde en løsning,« siger hun.