Boykot af alle russiske varer
Den struktur skulle for alvor stå sin prøve om lørdagen, da Salling Group skabte overskrifter i alle danske medier, ved, som den første detailkæde, at gennemtrumfe en beslutning om at fjerne alle russiske varer fra hylderne i samtlige butikker – inklusive dem i Tyskland og Polen.
”Netto, Føtex og Bilka stopper salg af russisk producerede varer. Situationen er uacceptabel og dette er noget konkret, vi kan gøre,” skrev Michael Løve på LinkedIn – med tilføjelsen: ”Jeg håber, at dette initiativ spreder sig til andre brancher«.
Opslaget fik på meget kort tid over en million visninger og tusindvis af positive kommentarer.
Og selv om Salling Groups aktion i første omgang kun betød, at 20 varer – herunder russisk vodka, chokolade og tandpasta - blev pillet ned fra hylderne, fik aktionen alligevel en stor effekt.
»I løbet af lørdagen fulgte andre danske kæder, blandt andet Coop, Dagrofa og Rema 1000, trop. I starten gik det lidt langsommere i Polen at få de andre kæder med, men hen over weekenden begyndte det at rulle, og alle de store kæder har nu meldt ud, at de også vil stoppe salg af russiske varer. Så jeg synes godt, vi kan tage en del af ansvaret for, at hele branchen tog denne beslutning, og det giver altså en impact, der kan mærkes,« siger Michael Løve.
Tænkte I på, at der måske er medarbejdere, der ikke synes, at det er en god ide?
»Det gør vi altid. Det slog os bare ikke som et af de tilfælde. Det har ligget os meget på sinde at fortælle, at det ikke handler om straffe de menige russere. Men vi har også følt, at det var den eneste måde, vi kunne råbe dem op på, givet, at de russiske medier er statskontrollerede, og at de langt fra får det sande billede at se. De ved formentlig slet ikke, hvad det er, der foregår«.
Kommunikation via video
Da først beslutningen om en boykot var truffet, skulle den kommunikeres ud til alle kædens butikker.
For få år siden ville det være sket i form af en mail til alle butikscheferne, som en stor del af dem – ifølge Michael Løve – formentlig ikke ville have set, endsige læst til ende.
»Det har været en af mine kæpheste lige fra starten af min tid i Netto at knække koden, så vi når ud til medarbejderne på en mere tidssvarende og dialogbaseret måde, for det gjorde vi ikke før. Vi i ledelsen var en fremmed størrelse, og under en tredjedel fangede de meldinger, der kom fra hovedkontoret«.
I dag bruger Netto-ledelsen en app som kernen i al kommunikation.
»Appen har også en videokanal, og den er faktisk blevet vores vigtigste kommunikationsplatform til alle butikschefer og souschefer. En time efter, at Mette Frederiksen havde lukket landet ned under corona-krisen, lagde jeg en video ud, hvor jeg fortalte, hvordan vi ville håndtere situationen i Netto. Og vi lavede også meget hurtigt en besked til butikkerne, hvor vi fortalte om, hvordan boykotten af russiske varer skulle foregå,« siger Michael Løve.