Der har været mange udgaver af Morten Hesseldahl i de skiftende hængekøjer, blandt andet: Kulturdirektør i DR, teaterchef på Det Kongelige Teater, og siden 2018 har han været administrerende direktør på forlaget Gyldendal*. Alle jobs, hvor man som chefen møder masser af meninger fra både kulturdebattører, ‘almindelige’ danskere og medarbejdere. Og især hvis man sætter spørgsmålstegn ved gamle kulturer og procedurer. Det har Morten Hesseldahl altid gjort.
»Både Gyldendal og Det Kongelige Teater er over 250 år gamle og har nogle enormt stærke kulturer. Det er en gave, når de er gode, men en kæmpe forhindring, når de arbejder imod de beslutninger, man gerne vil tage. Der er for eksempel alle mulige meninger om, at ‘Gyldendal kan ikke tillade sig at udgive den type bøger’, eller ‘når man kommer fra Gyldendal, kan man ikke udtale sig på den måde.’ Når kulturen ligger så meget i væggene, som her hos os, betyder det også, at ingen har ansvaret for den. Pludselig kan vi ligge under for en kultur om, hvad vi kan og ikke kan, uden at nogen rigtig står på mål for det. Derfor skal ledelse og medarbejdere vurdere hvilke dele af kulturen, der er saneringsmoden, og hvilke der er bevaringsværdige.«
For Morten Hesseldahl er svaret på en situation med ‘kultur i væggene’ i bund og grund at finde svaret på, hvorfor medarbejderne går på arbejde. I Gyldendals tilfælde gælder det om, at de 450 ansatte sammen viser, at forlaget betyder noget, siger direktøren.
»Det gælder om at vise, at vi vil noget. At det, vi udgiver, betyder noget for det enkelte menneske derude. At udgivelserne er med til at forandre vores samfund. Man skal ikke bare føre Gyldendal videre på samme måde som tidligere,« siger direktøren med henvisning til de vilkår, det traditionsrige forlag lever under i dag.
For tidligere tiders styrkeposition er blevet rykket. Engang gjorde brancheaftaler det svært for nye forlag at komme ind på markedet. Gyldendal sad på alt fra ordbøger og undervisningsmateriale til bogklubber og nationalencyklopædien, og man kunne læne sig tilbage og automatisk regne med at få landets bedste manuskripter tilbudt. Alt det er forbi.
»Gyldendal har været nødt til at finde nye styrkepositioner. Hvad vil det sige at være Gyldendal, når vi ikke bliver reddet af en struktur omkring os? Hvad betyder Gyldendal i en ny tid? Når man finder svaret på det spørgsmål, finder man også ud af, hvad man skal skille sig af med, og hvad man skal bevare.«