Begrænsningerne
Tilgangen møder sine begrænsninger i situationer, hvor han skal arbejde med tal og beregninger. Som en del af MBA’en har han været igennem finansiel afrapportering, der blandt andet indebærer talanalyse og beregning af lønsomhed.
»Jeg har ikke fundet en løsning på at få det til at fungere med de her tools. Der kan også være situationer, hvor jeg skal lave et diagram. Jeg kan indtale, hvad der skal være i diagrammet, men jeg skal selv sidde og tegne det i et grafisk program bagefter.«
Han vurderer også, at det kræver en vis erfaring at kombinere læring med løb eller andre aktiviteter. En del af materialet er kendt for ham i forvejen fra tidligere job eller uddannelser, og derudover har han et stort netværk, han kan sparre med.
»Derfor tror jeg ikke, det vil fungere for førstegangsstuderende. Jeg vil sige, at det mere er egnet til efteruddannelse end til primær uddannelse,« siger Lars Gudbrandsson, der også før MBA-projektet var begyndte at bruge AI i andre sammenhænge.
Hvis han som CEO skulle skrive en mail til hele virksomheden, skrev han et udkast og bad ChatGPT om at omskrive det, så det ramte bredt i medarbejdergruppen. Hvis han skal holde et oplæg, indtaler han sine tanker om det på en løbetur, mens ChatGPT noterer, hvad han siger. Det giver et overblik, så han efter løbeturen kan organisere sine input i for eksempel en PowerPoint-præsentation.
»Jeg kan godt lide, at vi som mennesker hele tiden læner os fremad og hele tiden tager nye ting i brug, der gør, at vi kan blive bedre og mere effektive. AI er her, det er udviklingen, og vi kan lige så godt forholde os til det, lære hvad fordelene og ulemperne er, også så vi kan have en oplyst dialog om det.«