AIHistorieTOP-1920x960-wide
»Det er en udbredt opfattelse, at generativ AI kun er et værktøj til øget produktivitet blandt medarbejderne, men der er også en gevinst at hente i forhold til bedre beslutningsprocesser,« siger Gabriele Rosani og Elisa Farri, der er eksperter i AI-brug og aktuelle med bogen HBR Guide to Generative AI for Managers. Foto: Getty Images

Her er gevinsten ved AI, som mange ledere overser

6. februar 2025

Brugt på den rigtige måde er generativ AI mere end et værktøj til øget produktivitet. Teknologien kan blive som en god kollega, der udfordrer, analyserer og hjælper dig med at træffe beslutninger som leder. Det kræver dog en anden tilgang til AI, end mange har i dag, fortæller to eksperter. 

Gå til Action card

Når Jeff Maggioncalda, der er CEO i online-læringsplatformen Coursera, skal forberede sig til et kundemøde, typisk med et universitet, sørger han altid for at analysere situationen: Hvad har kunden brug for? Hvad kan Coursera levere, som passer til deres behov? Hvilke modargumenter kan kunden eventuelt have i forhold til Courseras tilbud? Da ChatGPT blev lanceret i november 2022, blev Jeff Maggioncalda hurtigt fascineret af mulighederne, og det er netop ChatGPT, han bruger som sparringspartner, når han skal møde en potentiel kunde. Han beder teknologien om at forholde sig til offentligt tilgængeligt materiale om kundens strategi og behov samt Courseras ydelser. Dermed kan han skyde sig ind på, hvilket tilbud, han bør præsentere, hvilke salgsargumenter, der skal på bordet, hvilke modargumenter, det pågældende universitet eventuelt kan have, og hvordan han kan svare på de modargumenter. Han har blandt andet fortalt om sine AI-vaner i podcasten ‘Future of Business and Technology’, hvor han opsummerer sine erfaringer sådan her:

»Teknologien er fremragende som sparringspartner. Er den perfekt? Nej. Er den lige så god som min ledergruppe? Nej. Men er den så værdifuld, at jeg taler med ChatGPT hver eneste dag? Ja!«

Gå i dialog
At en leder bruger AI på den måde er – endnu – ikke tidstypisk. En undersøgelse, som Capgemini Research Institute gennemførte i 2024 blandt 1.500 ledere i 15 lande, viser, at kun 15 procent bruger generativ AI dagligt, men netop en leder som Jeff Maggioncalda har set helt rigtigt i forhold til at udnytte mulighederne ved generativ AI. Det mener Elisa Farri og Gabriele Rosani, der begge arbejder for Capgemini Invent – den del af Gapgemini Group, der arbejder med transformation og strategi. I en ny bog, udgivet på Harvard Business Review Press, opfordrer de til, at ledere interagerer med generativ AI på en ny måde. I stedet for udelukkende at se AI som et værktøj til at øge produktiviteten, når teknologien for eksempel formulerer en mail eller skriver en tale, bør vi gribe de muligheder, der er for analyse og belysning af problemstillinger, der måske flyver under radaren hos en selv og ledergruppen. De kalder det at bruge generativ AI som en co-thinker frem for som en co-pilot.

»Co-thinking betyder, at du indgår i en dialog med generativ AI. I stedet for blot at bede om at få udført en opgave, så er AI som en samtalepartner, der kan hjælpe dig med at vurdere et problem og gøre opmærksom på, hvad du eventuelt overser, inden du tager en beslutning,« forklarer Elisa Farri, og Gabriele Rosani supplerer:

»Det er en udbredt opfattelse, at generativ AI kun er et værktøj til øget produktivitet blandt medarbejderne, men der er også en gevinst at hente i forhold til bedre beslutningsprocesser. Ledere, der bruger AI som en co-thinker, oplever at det er en hjælp til at overveje fordele og ulemper, inden de tager en beslutning.«

Hvor co-pilot-tankegangen betyder, at man bruger AI som en chatbot, der svarer på konkrete spørgsmål eller til at udføre en bestemt handling som at formulere en mail – altså sætter tempoet i vejret – så betyder co-thinker-metoden, at man får bedre muligheder for at reflektere. Det kan ske ved at indgå i dialog og lade AI udfordre de måske forudindtagede holdninger, man måtte have til et bestemt problem. Ligesom Jeff Maggioncalda.

»Eksemplet med ham viser, at teknologien ikke kun er til gavn for mellemledere, men også topledere, der sidder med en potentielt stor kunde. De kan for eksempel også bruge det til at vurdere, hvordan forskellige trends kan påvirke virksomheden. Altså strategisk tænkning,« siger Gabriele Rosani.

Seks eksempler på co-thinking

  • Forberedelse til en tale eller et oplæg
    Brug AI til at forberede dig på, hvilke kritiske spørgsmål eller modargumenter, der kan komme fra tilhørerne.

  • Problemanalyse/reframing
    AI kan hjælpe dig til at se muligheder eller afdække forudindtagede holdninger, som du ikke selv er opmærksom på i forbindelse med løsningen af et problem. Det handler ikke om at uddelegere opgaven til AI, men at gå i dialog med AI for at nå frem til den bedste løsning.

  • Konfliktløsning
    AI kender alle de mest udbredte teknikker til konfliktløsning. Den er blevet trænet i data fra bøger, akademiske afhandlinger, hjemmesider og så videre. AI kan guide dig til den bedste teknik til den konkrete situation. Du kan for eksempel med voice-funktionen have en samtale med AI om, hvordan en konflikt er blevet håndteret eller skal håndteres.

  • Risikovurdering
    Nogle ledere bruger AI til at komme med en liste over mulige risici, der kan opstå i en bestemt situation. Hvis AI nævner 10 scenarier, er de ni af dem ofte allerede på radaren hos ledelsen, men nr. 10 kan være en øjenåbner.

  • Beslutninger
    AI kan, især i den indledende fase, hjælpe med at give et helikopterblik på fordele og ulemper og synergier ved forskellige valgmuligheder. AI er god til at indtage forskellige holdninger og præsentere forskellige perspektiver alt efter, hvilken persona, man beder den om at være. Det giver et bedre helhedsbillede.

  • Perspektiveringer
    AI kan hjælpe med at skabe bevidsthed om forskellige holdninger hos forskellige interessenter ved, at man beder AI om, én efter én, at påtage sig rollen som forskellige interessenter.

Fold ud

Giv AI en persona
Den bedste vej til at få nye indsigter via co-thinker-tilgangen er at bede chat-botten om at påtage sig forskellige personaer. En kommunikationschef hos en større britisk producent af dagligvarer har fortalt Elisa Farri og Gabriele Rosani, hvordan generativ AI kan give et bud på, hvordan forskellige målgrupper vil reagere på virksomhedens kommunikation. På den måde kan hun for eksempel optimere den oprindelige tekst i en pressemeddelelse, fortæller Elisa Farri.

»Udover at AI måske har været med til at udarbejde pressemeddelelsen, beder hun også AI om at påtage sig rollen som forskellige interessenter. På den måde kan hun reflektere over, hvad deres reaktioner kan blive, og om virksomheden har overset nogle spørgsmål eller en skepsis. Derefter kan man gå tilbage og finpudse pressemeddelelsen, indtil den imødekommer behovet hos interessenterne.«

For at få succes med co-thinker-tilgangen, skal lederen tage en samtale med AI, ligesom man ville gøre med en kollega. Lederen skal også forberede sig på samtalen ligesom en samtale med en virkelig person, for eksempel en ekspert inden for et bestemt område. På den måde kan man kombinere de styrker, man har som leder, med AI’s styrker, siger Gabriele Rosani.

»Man kan sammenligne det med at spørge en menneskelig ekspert til råds. Hvis man beder den person om en rapport om et bestemt emne, er der jo som regel stadig en dialog om, hvad man har brug for, hvilke nuancer der skal med og så videre. Derfor skal man tænke over, hvordan man vil strukturere samtalen med eksperten, og det gælder også i en samtale med AI.«

ElisaGabrielelandscape1920x1280

HBR Guide to Generative AI for Managers

Elisa Farri og Gabriele Rosanis bog ‘HBR Guide to Generative AI for Managers’ udkommer 11. februar på Harvard Business Review Press.

Find bogen hos Harvard Business Review Store. 

Foto: Capgemini

Fold ud

Væk fra de gamle vaner
Udover at lederen kan få et konkret udbytte i sit eget arbejdsliv, gavner det også organisationen som helhed, at ledelsen engagerer sig i brugen af den nye teknologi, understreger Gabriele Rosani.

»Det er jo også at vise et godt eksempel for medarbejderne. Hvis du ikke selv gør brug af de nye muligheder som leder, er du ikke troværdig, når du opfordrer medarbejderne til at bruge AI. Du er nødt til at få fingrene ned i det for at forstå potentialet.«

Fem veje til en god dialog med AI

  • Du skal levere kontekst for at få meningsfulde svar. AI skal have at vide, hvad det er for en virksomhed, du arbejder i, hvad det er for en situation, du står i som leder. Det er ikke anderledes, end hvis du taler med en menneskelig ekspert. Hvis den ekspert ikke får noget baggrundsviden om arbejdspladsen, kan vedkommende ikke bidrage med brugbare svar.
  • Det er ikke nok blot at stille spørgsmål. Se AI som en samtalepartner, også selvom det virker unaturligt i begyndelsen. Med stemmefunktionen er det mere smidigt end at skrive, og det kan føles mere naturligt.
  • AI skal udfordres. Igen: ligesom man ville gøre med en menneskelig ekspert. Og man skal som bruger sørge for, at AI udfordrer én selv. AI har tendens til at rose brugeren, så man skal bede AI om at være djævelens advokat, for eksempel når den skal vurdere en idé.
  • Bed om perspektiver. AI er god til at indtage forskellige roller, for eksempel som kunde, leverandør, leder, medarbejder, så længe man sørger for at give den en kontekst. AI kan på den måde hjælpe med at se en problemstilling fra en ny vinkel.
  • Kør simulationer. AI’s stemmefunktion kan fungere som træningsmakker for eksempel inden en tale eller et oplæg, hvor der vil komme spørgsmål fra salen. AI kan indtage rollen som en kritisk spørger og give feedback på dine svar og tonefald.
Fold ud

Med andre ord gælder det om at få integreret generativ AI som en naturlig del af arbejdsdagen. Elisa Farri og Gabriele Rosani er for eksempel stødt på en leder, der har en post-it-seddel på sin computer med teksten: ’Spørg AI’, for at minde sig selv om, at det skal være udgangspunktet for at finde en løsning i stedet for, at det er noget, der måske skal i brug senere i processen eller slet ikke tages i brug. Den slags lavpraktiske tiltag kan være et vigtigt skridt, mener Elisa Farri.

»Det er nemt at falde tilbage i co-pilot-tilgangen. Hvis man ikke ruller ærmerne op og tvinger sig selv til at bruge en dialogbaseret tilgang, så vil AI ikke blive til mere end en ’dum assistent’. Hvis AI skal være en klog sparringspartner, så skal man engagere sig i det og yde en indsats. Så opstår magien.«

Relateret indhold

NeelaMariaSrisTOP-1920x960_wide-min
Ledelsesværktøjer

Kære leder, taler vi egentlig nok om, at dine medarbejdere (også) kan være urimelige eller decideret rædsomme?

Langt de fleste medarbejdere er dygtige, arbejdsomme, initiativrige og ordentlige. Men hvad stiller du op med de få, der kun fokuserer på, hvad de har krav på og ret til, som altid brokker sig eller skaber splid – og som ikke stiller deres kaffekop i opvaskemaskinen? Det tabu har psykolog og ejerleder Neela Maria Sris nogle bud på.
8 min.
En mand arbejder hjemme

Er der behov for en ny — eller nærmere gammel — tilgang til ledelse, hvis hjemmearbejde skal fungere?

Hjemmearbejde har bevaret sit tag i arbejdsmarkedet efter pandemien, men danske ledere er blevet mere kritiske de seneste år, viser svarene fra Lederpanelet. En arbejdsmarkedsforsker mener, at det kan være nødvendigt med en ny – eller rettere gammel – tilgang til ledelsesopgaven, hvis hjemmearbejdet skal fungere.
6 min.
Hurrasprog_1920x960

Siger du også »spille hinanden gode«? Derfor bør du droppe erhvervslivets hurra-sprog

Jo mere overfladisk og abstrakt du som leder udtrykker dig, desto sværere bliver det at skabe følgeskab og dermed også resultater. Sådan lyder det fra retoriker, der ønsker et opgør med erhvervslivets hurra-sprog.
7 min.
LarsGudbrandssonTop-1920x960_wide1-min

Lars løber og læser en MBA – samtidig – ved hjælp af AI

Ved siden af lederkarrieren er Lars Gudbrandsson både ultraløber og MBA-studerende, og han kombinerer træning og studier ved hjælp af AI. Han bliver undervist og skriver opgave samtidig med, at han æder kilometer efter kilometer i de nordsjællandske skove.
4 min.
MereteWedellsborg-1920x960_wide-min
Ledelsesværktøjer

Som leder skal du ikke være bange for ophedede diskussioner. For nogle teams kan det være nøglen til de gode resultater

Prøver du også at bremse konfrontationer og konflikt i din ledergruppe? Så gør du måske dig selv og din virksomhed en bjørnetjeneste. De allerbedste lederteams brydes nemlig så det brager og slår gnister. Men de sørger også for at samle hinanden op bagefter.
10 min.
En ældre kollega sidder med sine kolleger
Fastholdelse

5 gode råd: Sådan undgår du, at dine medarbejdere smutter

Folk skifter oftere job end tidligere. Og samtidig må virksomhederne kæmpe for at finde ny hænder. Derfor er der lige nu ekstra god grund til at forsøge at holde på de gode medarbejdere, du allerede har. Tre eksperter fortæller dig hvordan.
8 min.