Pas på – og vær åben over for din nye arbejdsgiver
Heldigvis endte sagen til Louises fordel, og hun vandt. Louise fortæller, at hun har lært, at man skal være påpasselig med håndteringen af kontrakter og aftaler med en arbejdsgiver.
»Jeg vil aldrig skrive under på en kundeklausul, og det at skrive under på en kontrakt har fået en helt anden betydning for mig i dag, end det har haft før. Ikke kun juridisk, men også den menneskelige del af det. Jeg kigger meget på, hvad det er for nogle mennesker, jeg skal arbejde for,« siger hun.
Også Klaus Nielsen har taget erfaringer og læring med sig fra sin sag, der, ligesom Louise, endte med en frifindelse. Retten gav ham ret i, at han faktisk havde holdt sig inden for rammerne af, hvornår og hvordan det er tilladt at kontakte tidligere kunder, selvom hans gamle arbejdsplads påstod det modsatte.
»Jeg er glad for, at jeg orienterede min nuværende arbejdsgiver omgående om det. De var meget forstående og bakkede mig hundrede procent op, så det vil jeg råde alle til, hvis de skulle ende i samme situation. Jeg har ikke holdt noget hemmeligt, og jeg gik også til Lederne omgående med sagen,« siger han.
Medarbejderne ved ikke, at de gør noget galt
Fælles for sagerne er, at der har været en stor uvidenhed. Advokat Sophie Becher fortæller, at mange ikke tænker over, at det kan få konsekvenser, hvis man downloader et par filer eller gemmer kontakter fra ens mail i forbindelse med et jobskifte.
»Der er rigtig mange, der kan komme til at gøre det, uden at tænke over, at det er forkert. Men det er som udgangspunkt nok til, at man kan få et forbud på nakken, hvis man begynder at sende mails til ens private konto eller tage en masse prints af dokumenter,« siger hun.
Ifølge Sophie Becher kan nogle arbejdsgivere vælge at overvåge en medarbejders elektroniske færden i opsigelsesperioden for at se, om personen begynder at kopiere materiale eller videresende mails.
»Og så har man pludselig opført sig illoyalt. Og med den illoyalitet og endda brud på lov om forretningshemmeligheder, så kan arbejdsgiveren gå ud og sige ‘hov du har opført dig forkert’. De opfatter det jo som tyveri. Det er også det, der gør, at de her sager bliver meget følelsesladede. Der sidder nogle virksomhedsejere, der føler sig truede. Så man skal virkelig være opmærksom på, at der er en øget opmærksomhed på en, når man siger op,« forklarer hun.
Derfor er budskabet til andre, at man skal være yderst opmærksom på, hvordan man forholder sig til situationen, når man skifter job som leder, fastslår Sophie Becher.
»Det handler om at holde sin sti ren. Hvis man ved, at man skal skifte job og for eksempel over til en konkurrent, så skal man være ekstra forberedt på at holde sin sti ren. Der skal ikke være nogen tvivl om, at man efterlader alt, som det skal efterlades,« siger hun.