Hurrasprog_1920x960
»Hvis du bruger for mange ord og vendinger fra de øverste trin på abstraktionsstigen, så kan oversættelsesopgaven for modtagerne blive så stor, at man lukker af og i stedet gør det, man altid har gjort,« siger retoriker og kommunikationsrådgiver Mikkel Toxvig.  Grafik: Linn Sandnes Eilertsen

Siger du også »spille hinanden gode«? Derfor bør du droppe erhvervslivets hurra-sprog

12. december 2024

Jo mere overfladisk og abstrakt du som leder udtrykker dig, desto sværere bliver det at skabe følgeskab og dermed også resultater. Sådan lyder det fra retoriker, der ønsker et opgør med erhvervslivets hurra-sprog.

Gå til Action card

De dukker som regel op sidst på året. Hadelisterne over ord og udtryk, som »vi ikke kan udstå«, eller som slet og ret »skal dø«.

Listerne er domineret af sprog, vi hører på jobbet. Det er ord som ’agil’, ’rejse’ og ’dobbeltklikke’. Og udtryk som ’kigge ind i’, ’jeg hører, hvad du siger’ eller ’spille hinanden gode’.

Bedømt ud fra kommentarsporerne, når listerne rammer de sociale medier, så kan den slags floskuløse sprogblomster virkelig få folk op af kontorstolene.

»Det irriterer mig GRÆNSELØST« (bræk-emoji), skriver en bruger for eksempel om udtrykket ’tappe ind i’. »Rædselsfuldt ord!!!«, lyder det fra en anden om ordet ’ja-hat’.

Ifølge Mikkel Toxvig, kommunikationsrådgiver i konsulenthuset LEAD, er ledere ikke nødvendigvis værre til at bruge denne type »oppustede hurra-sprog«, som en af listerne kalder det. Men fordi ledere har et større publikum end den almene medarbejder, så er der helt naturligt mere fokus på ledernes sprog.

Spørgsmålet er, om det blot fører til småfnisen og himmelvendte øjne på de bagerste rækker, når du som leder indleder et møde med at snakke om ’must win battles’ eller vigtige ’touch points’. Eller om det kan have større og mere alvorlige konsekvenser for dit lederskab.

Mikkel Toxvig er ikke i tvivl. Ifølge ham kan hurra-sproget nemlig skade din mulighed for at skabe følgeskab – og dermed forringe dine chancer for at skabe resultater.

Toxvig skrev i 2022 bogen ’Farvel til business bullshit - et opgør med klichéer, platheder og oppustet sprog’ og har en ny bog om emnet på vej. Han understreger, at han ikke er ude på at udstille ledere. Men derimod at hjælpe dem med at tale i et sprog, der er præcist og forståeligt – til gavn for medarbejdere, kunder og ikke mindst lederne selv.

Mikkel-Toxvig-034-Edit-WEB-color-min

Kort om Mikkel Toxvig

Kommunikationsrådgiver i konsulenthuset LEAD

Cand.mag. i retorik ved Aarhus Universitet (2016)

Forfatter til bogen ’Farvel til business bullshit - et opgør med klichéer, platheder og oppustet sprog’ fra 2022

Foto: Martin Mydtskov

Fold ud

Svært at oversætte
Problemet ved erhvervslivets hurra-sprog er først og fremmest, mener Toxvig, at det er svært for modtageren at forstå. Fortæller du for eksempel dine medarbejdere, at I 'kigger ind i en transformationsproces', der skal skabe en mere 'agil og resilient organisationsstruktur', så sætter du dem på en mildest talt vanskelig oversættelsesopgave, forklarer han.

»Mange af den her type ord og vendinger er udpræget abstrakte. Derfor må den enkelte medarbejder danne sig sin egen idé om, hvad det reelt betyder,« siger han.

Og det er uheldigt, når nu målet er at få medarbejderne til at arbejde om det samme, påpeger Mikkel Toxvig.

»Når du ikke formår at kommunikere konkret og præcist, så risikerer du, at medarbejderne løber i hver sin retning, fordi de har tolket dit budskab på hver deres måde. Det ukonkrete og oppustede sprog splitter med andre ord mere, end det samler,« siger han.

Formulerer du dig uklart og luftigt, kan det også føre til, forklarer han, at folk helt stopper med at lytte efter.

»Hvis du bruger for mange ord og vendinger fra de øverste trin på abstraktionsstigen, så kan oversættelsesopgaven for modtagerne blive så stor, at man lukker af og i stedet gør det, man altid har gjort,« siger han. »Og så bliver det svært at skabe forandringer.«

Ridser i troværdigheden
En udbredt uskik i erhvervslivets kommunikation er at bruge det, Mikkel Toxvig kalder »overgjorte eufemismer«. Det dækker over ord og fraser, som giver et mere positivt indtryk af tingene, end de i virkeligheden er. For eksempel når man siger ’udfordringer’ i stedet for ’problemer’ og omtaler ’fyringsrunder’ som ’effektiviseringer’. Eller når man i et jobopslag bruger ord som ’fleksibel’ og ‘robust’ til at beskrive en arbejdskultur, hvor medarbejderne skal løbe ekstra hurtigt og på alle tider af døgnet.

»Som leder vil man selvfølgelig gerne skabe en positiv stemning, men hvis man hele tiden forsøger at finde og fremhæve det positive – glansbilledet – så bliver man hurtigt gennemskuet som kunstig og kalkuleret,« siger Mikkel Toxvig.

Jo mere abstrakt og oppustet dit sprog er, desto sværere bliver det at motivere og inspirere dine medarbejdere, siger han.

»Hvis medarbejderne for eksempel ikke kan se meningen med et projekt eller har svært ved at forstå deres rolle i det, så mister de hurtigt motivationen. Så de flotte hurra-ord, der egentligt skulle motivere, kan faktisk ende med at gøre det modsatte,« siger han.

Tilbage står lederen med ridser i troværdigheden – og dermed dårligere forudsætninger for at skabe følgeskab og i sidste ende resultater, forklarer Mikkel Toxvig.

Mikkel Toxvig: Eksempler på ord og udtryk, du bør undgå som leder

  1. Overgjorte eufemismer: Overgjorde eufemismer er ord og vendinger, der har til formål at udlægge tingene mere positivt, end de er. For eksempel ’muligheder’ i stedet for ’problemer’ eller ’effektiviseringer’ i stedet for ’fyringer’. Men den slags glansbillede-retorik gennemskuer medarbejderne hurtigt. Og så vil du i deres øjne fremstå utroværdig og kalkuleret.

  2. Sportsmetaforer: Sportens jargon er nem at overtage, men kan virke ekskluderende for dem, der ikke færdes i sportens verden. Men selv for dem, der kender udtrykkene, kan de være en kilde til forvirring. Tag et udtryk som at ’spille på kundens banehalvdel’. Normalt, når man er på de andres banehalvdel, så er det jo for at score imod dem. Så hvad mener man egentligt med det i en sælger-kunde-relation? Et andet eksempel er at ’sparke noget til hjørne’. Det betyder at sætte noget på pause. Men i fodbold er det en pressende dødbold. Så hvad dækker det egentlig over? Forsøg i stedet at være kreativ og udtænke nye metaforer i stedet for bare at gentage klichéerne.

  3. Instrumentelt sprog: Pas på med at omtale medarbejdere som ressourcer, hænder, årsværk og arbejdskraft. Det sender tankerne tilbage til Taylorismen, som ønskede at gøre mennesker til maskiner, udtvinge deres arbejdskraft og udskifte deres del af tandhjulet, hvis de gik i stykker. Men ved at tingsliggøre sine medarbejdere, umuliggør man tanken om, at de skulle være kreative, innovative og selvstændige. Formindsker du medarbejderne til dele af samlebåndsmaskinen – en ressource, nogle hænder, et årsværk – forsvinder pladsen til deres menneskelighed og selvstændige tankekraft. Samtidig lægger du et uforholdsmæssigt stort pres på dig selv som leder, for hvis medarbejderne er hænder, må du være det eneste hoved, der skal tænke for alle.
Fold ud

I øjenhøjde
Det er ikke så underligt, påpeger Toxvig, at mange ledere tilegner sig erhvervslivets modesprog. Det er nemlig helt naturligt at lade sig påvirke af det sprog, man møder i sin hverdag. Det giver en følelse af at høre til.

Det, han anfægter, er den »ureflekterede efterligning«, som han formulerer det.

»Når vi træder ind i et nyt fællesskab, tilegner vi os helt automatisk det sprog, fællesskabet taler. Men fordi tilegnelsen af nye ord og vendinger ofte sker ubevidst, så tænker vi ikke over deres dybere mening. Og så er det, der kan opstå problemer i kommunikationen – ikke mindst når man skal tale til en målgruppe uden for ledernes eget fagfællesskab, hvilket ledere jo ofte skal,« siger han.

Løsningen er ifølge Mikkel Toxvig at tænke mere modtagerorienteret. Altså tage udgangspunkt i, hvordan din målgruppe – ofte dine medarbejdere – vil opfatte det, du siger. Ofte vil du opdage, mener han, at der er brug for at træde nogle trin ned af abstraktionsstigen og være mere konkret. For på den måde at møde medarbejderne i øjenhøjde.

Mikkel Toxvigs 3 gode råd til klar og meningsfuld kommunikation

  1. Fortæl en historie. Fortællinger skaber identifikation, overfører erfaring og læring – og er typisk det, vi husker bedst fra lederens kommunikation. Desværre er der mange ledere, som er nervøse over at bruge fortællinger, fordi de er bange for at blive for private. Men der er stor forskel på at være personlig, hvor du fortæller en historie, der viser noget om dig som leder, og så at dele oplevelser fra dit privatliv, der netop hører til derhjemme.

  2. Du må godt mene noget. Mange ledere og virksomheder er bange for at give udtryk for deres faktiske holdninger i øjeblikket. Risikoen for møgsager i medierne eller at få modstandere efter sig er for stor, og så er det nemmere at udtrykke sig i ufarlige floskler eller diplomatiske almindeligheder. Problemet er, at du risikerer at fremstå kalkuleret og opportunistisk, samtidig med at din kommunikation bliver hamrende kedelig. Så du må gerne mene noget – også selvom det kræver en ekstra stærk dømmekraft som leder i disse år.

  3. Pas på med at efterligne. Et af de ultimative paradokser i megen ledelseskommunikation er ønsket om at fremstå unik ved at vælge de samme løsninger som alle andre, hvilket er perfekt eksemplificeret ved, at mere end halvdelen af Djøfbladets hadeordsliste er gengangere fra sidste kåring. Paradokset stammer fra branding-litteraturen, der fortæller, at man som virksomhed skal finde sin helt særlige position på markedet, hvor man angiveligt differentierer sig fra alle andre. Ofte optræder unikheden dog kun i sproget som påstande om, at man er videns- eller markedsførende, excellente og de skarpeste. Og dyrkelsen af egen unikhed kan hurtigt kamme over i enten en konformitetsfælde eller organisatorisk narcissisme. Hvis du vil skille dig ud, kræver det omvendt, at du er original og bevæger dig uden om de gængse løsninger og formuleringer, som alle andre bruger.
Fold ud

Mere krævende
Det er dog ifølge Mikkel Toxvig mere krævende at kommunikere konkret. Og så kan det øge risikoen for negativ opmærksomhed.

»Det overfladiske sprog er den nemme, uforpligtende løsning. Men hvis du vil motivere og skabe reelle forandringer, er det ikke nok at tale om ‘unikke rejser’. Så bliver du nødt til at formulere dig i et mere konkret sprog, som giver klarhed og mening. Det kræver, at du har gjort op med dig selv, hvad du helt præcist gerne vil ændre – og at du kan forklare det på en måde, som er forståelig for medarbejderne,« siger han og tilføjer, at du ikke behøver helt at droppe de højtflyvende vendinger, de kan nemlig sagtens virke inspirerende. Men det forudsætter, at du kan definere og konkretisere den forestående ‘rejse’, så alle ved, hvor I skal hen, og hvordan medarbejderne skal være med til at gøre en forskel.

Et argument for at holde sig til øverste trin på abstraktionsstigen kan være, forklarer Toxvig, at det mindsker risikoen for kritik og negativ omtale, fordi ingen kan hænge dig op på noget konkret. Men omvendt kan sproget også blive så oppustet, at du og din virksomhed umuligt kan leve op til de flotte ord. Eller forklare, hvad de reelt betyder. Og så er du lige vidt, mener han.

I stedet bør du forsøge at udnytte muligheden for at motivere og skabe følgeskab ved at kommunikere i et konkret, præcist og ærligt sprog, der »ikke puster tingene mere op, end de kan holde til«, som han formulerer det.

Autentisk – helt uden at sige det
Jo mere konkret og præcist, du kommunikerer, desto nemmere bliver det at fremstå som det, enhver virksomhed i dag gerne vil være: Unik.

»Det er paradoksalt, at alle forsøger at fremstå unikke ved at sige, at de netop er, ja, unikke. Det er ikke ligefrem måden at skille sig ud på. Fortæl i stedet, hvad der særligt kendetegner jer og det, I arbejder mod, men uden at accelerere en konkurrence kun på sprog i forsøget på at fremstå unikke. Det virker langt stærkere – og det gælder i øvrigt ikke bare for virksomheden, men også for den enkelte leder,« siger han og uddyber.

»Hvis du kommunikerer klart og ærligt, så bliver det tydeligere, hvad der karakteriserer dig og gør dig særlig som leder. Og på den måde bliver det nemmere at fremstå autentisk, som mange lederne i dag gerne vil være – endda helt uden at sige ordet.«

Relateret indhold

En leder står foran sine varehusmedarbejdere

Disse 3 ord kan gøre dig til en bedre leder

Ledere har ofte så meget fokus på de store linjer, at de glemmer det allermest basale. Som for eksempel at hilse godmorgen. Og dermed misser de en oplagt og helt gratis mulighed for at skabe følgeskab, lyder det i ny bog.
8 min.
Birgitte Hjort Sørensen i sort og hvid kigger ud i luften
Min bedste leder

Birgitte Hjort Sørensens bedste leder pakkede hende ikke ind i vat. Heldigvis

Da Birgitte Hjort Sørensen skulle bevise sit værd på et af verdens mest velansete teatre, brød hun sammen i frygt for at falde igennem. Men så gjorde instruktøren det modsatte af at være overbeskyttende: Hun stillede krav. Og det var lige præcis det, den danske skuespiller havde brug for. 
6 min.
MereteWedellsborg-1920x960_wide-min
Ledelsesværktøjer

Som leder skal du ikke være bange for ophedede diskussioner. For nogle teams kan det være nøglen til de gode resultater

Prøver du også at bremse konfrontationer og konflikt i din ledergruppe? Så gør du måske dig selv og din virksomhed en bjørnetjeneste. De allerbedste lederteams brydes nemlig så det brager og slår gnister. Men de sørger også for at samle hinanden op bagefter.
10 min.
Jens Højgaard Christoffersen smiler
Ledelse med vilje

I Tanzania lærte COWI's topchef en vigtig lektie om diversitet: »Folk skal føle sig som fuldgyldige medlemmer ved bordet«

Som Group CEO i COWI sidder Jens Højgaard Christoffersen med det øverste ansvar i den store ingeniørvirksomhed. Men for ham er ledelse en holdsport, som handler om at få mennesker til at arbejde med et fælles mål. Det kræver en indsats at få alle med, indså han under et ophold i Tanzania.
41 min.
Johanne Schmidt-Nielsen sidder i en vindueskarm
Ledelse med vilje

Johanne Schmidt-Nielsen: »Det føltes faktisk ret grænseoverskridende at kunne bestemme over andre mennesker«

Da Johanne Schmidt-Nielsen efter 12 år i dansk politik stoppede på Christiansborg, skulle hun med egne ord genopfinde sig selv. Her fem år efter sin tiltræden som generalsekretær for Red Barnet fortæller hun om at skulle finde sig til rette i rollen som den, der kan skære igennem. Om at lære at tro på det bedste i folk. Og om at gå kl. 15.
45 min.
niels_unox04_1920x960

Derfor bør erfaring ikke være en afgørende faktor, når du skal hyre din næste medarbejder

Glem kravet om lang erfaring, når du skal rekruttere nye medarbejdere. Det siger nemlig meget lidt om, hvor godt en person vil præstere i sit næste job. Det fastslår eksperter og forskere.
8 min.