De dukker som regel op sidst på året. Hadelisterne over ord og udtryk, som »vi ikke kan udstå«, eller som slet og ret »skal dø«.
Listerne er domineret af sprog, vi hører på jobbet. Det er ord som ’agil’, ’rejse’ og ’dobbeltklikke’. Og udtryk som ’kigge ind i’, ’jeg hører, hvad du siger’ eller ’spille hinanden gode’.
Bedømt ud fra kommentarsporerne, når listerne rammer de sociale medier, så kan den slags floskuløse sprogblomster virkelig få folk op af kontorstolene.
»Det irriterer mig GRÆNSELØST« (bræk-emoji), skriver en bruger for eksempel om udtrykket ’tappe ind i’. »Rædselsfuldt ord!!!«, lyder det fra en anden om ordet ’ja-hat’.
Ifølge Mikkel Toxvig, kommunikationsrådgiver i konsulenthuset LEAD, er ledere ikke nødvendigvis værre til at bruge denne type »oppustede hurra-sprog«, som en af listerne kalder det. Men fordi ledere har et større publikum end den almene medarbejder, så er der helt naturligt mere fokus på ledernes sprog.
Spørgsmålet er, om det blot fører til småfnisen og himmelvendte øjne på de bagerste rækker, når du som leder indleder et møde med at snakke om ’must win battles’ eller vigtige ’touch points’. Eller om det kan have større og mere alvorlige konsekvenser for dit lederskab.
Mikkel Toxvig er ikke i tvivl. Ifølge ham kan hurra-sproget nemlig skade din mulighed for at skabe følgeskab – og dermed forringe dine chancer for at skabe resultater.
Toxvig skrev i 2022 bogen ’Farvel til business bullshit - et opgør med klichéer, platheder og oppustet sprog’ og har en ny bog om emnet på vej. Han understreger, at han ikke er ude på at udstille ledere. Men derimod at hjælpe dem med at tale i et sprog, der er præcist og forståeligt – til gavn for medarbejdere, kunder og ikke mindst lederne selv.