Hvordan reagerer du som leder, hvis de andre medlemmer af din ledergruppe begynder at tale lidt for hårdt til hinanden på et møde? Hvis temperamenterne pludselig folder sig ud i fuldt flor, og det fyger gennem luften med passionerede, men knapt så høflige ordvekslinger? Og meget direkte personlig kritik?
Mange ledere vil intuitivt forsøge at dæmpe gemytterne, når det sker. For vi har jo vænnet os til – og er opdraget til – at holde en høvisk tone og tale pænt til hinanden.
Og til altid at søge konsensus fremfor konfrontation.
Men måske er det er en misforstået tilgang.
I hvert fald hvis det står til Merete Wedell-Wedellsborg, der som erhvervspsykolog og coach har arbejdet med flere end 100 ledelsesteams i nogle af verdens største virksomheder de seneste 20 år.
Undervejs i karrieren har hun observeret og coachet, hvad hun betegner som ekstraordinært højt præsterende ledelseshold. ’Genius teams’, kalder hun dem.
Ud over at levere usædvanligt gode resultater, for eksempel indenfor pharma- og finansverdenen, har de alle været kendetegnet ved et meget højt konflikt- og energiniveau. Faktisk oplevede hun så mange skænderier, når hun observerede dem på møder, på rejser og seminarer, at hendes første tanke var, at grupperne optrådte så dysfunktionelt, at hun som psykolog blev nødt til at skride ind.
Men langsomt ændrede hun opfattelse.
»Det gik op for mig at de her genius teams havde deres egen særlige måde at arbejde sammen på, hvor de hele tiden fik energiniveauet på møderne op ved at være ekstremt konfronterende. De endte konstant i konflikter, var meget direkte i deres kritik og ansporerede faktisk hinanden til at blive i spændingen og frustrationen. For det utrænede øje ligner det et skænderi, men det er faktisk en energiudladning,« siger Merete Wedell-Wedellsborg, der udover at arbejde med klienter fra virksomheder og organisationer også er professor i lederskab på IMD Business School.