NeelaMariaSrisTOP-1920x960_wide-min
»Mit ønske er jo, at vi får et meget bedre samarbejde og samspil mellem ledere og medarbejdere. Men det kræver, at vi kan tale åbent om begge sider af mønten, så vi får skabt en bevidsthed om, at et godt arbejdsmiljø og god trivsel kun opstår, hvis både A- og B-siden opfører sig ordentligt, og begge parter gør deres bedste for at få et konstruktivt og tillidsfuldt samarbejde,« lyder det fra ejerleder og psykolog Neela Maria Sris. Foto: Christian Als
Ledelsesværktøjer

Kære leder, taler vi egentlig nok om, at dine medarbejdere (også) kan være urimelige eller decideret rædsomme?

Foto Christian Als
9. januar 2025

Langt de fleste medarbejdere er dygtige, arbejdsomme, initiativrige og ordentlige. Men hvad stiller du op med de få, der kun fokuserer på, hvad de har krav på og ret til, som altid brokker sig eller skaber splid – og som ikke stiller deres kaffekop i opvaskemaskinen? Det tabu har psykolog og ejerleder Neela Maria Sris nogle bud på.

Gå til Action card

Kender du typen, der sjældent forsømmer en lejlighed til at brokke sig over dine beslutninger, og som via bagtalelse og brokkeri konstant skaber konflikter, der breder sig som ringe i vandet i hele din organisation?

Måske du også er stødt på ham, der nidkært registrerer overtid, hvis uret siger 10 minutter over endt arbejdstid, men som altid ’glemmer’ at notere, hvis han selv går tidligt

Eller hvad med hende, der konstant opsøger dig for at kræve højere løn og flere frynsegoder, selv om du som leder ved, at hendes kompetencer er milevidt fra hendes eget selvbillede?

Og hvad med den banale klassiker over dem alle: Medarbejderen, som aldrig sætter koppen i opvaskemaskinen, men overlader det til kollegerne at håndtere det beskidte service.

Ifølge psykolog og ejerleder Neela Maria Sris repræsenterer ovennævnte eksempler alle en tilgang til arbejdslivet, som kan presse ledere på deres trivsel og arbejdsglæde. Og selv om hun godt ved, at det er et både kontroversielt og provokerende budskab, mener hun, at der er brug for at få italesat, at en særlig støbning medarbejdere kan være så urimelige eller decideret rædsomme, at det risikerer at ødelægge deres lederes arbejdsliv.

»Mennesker har mange sider, gode og dårlige, og som leder ser du indimellem nogle meget lidt flatterende, for ikke at sige urimelige, sider af dine medarbejdere. Som leder kan du ikke undgå at se den grimme side også; den side, som kollegerne ikke ser. Det er bare ikke noget, ledere taler om, men jeg mener, det er på tide, at vi får gjort op med det tabu,« siger Neela Maria Sris, der ejer og leder psykologhuset Encounter, der har 50 medarbejdere på klinikker i København, Aarhus, Vejle, Odense og Aalborg, og lige nu også er på vej til også at åbne i Norge, samtidig med at direktøren holder foredrag, skriver klummer og bøger, og er ekstern lektor på både Aarhus og Københavns Universitet.

NeelaMariaSris002-1920x1280_landscape-min
»I en tid hvor det er svært at finde arbejdskraft vil man måske også gå ekstra langt for at kunne tiltrække medarbejdere. Men det ofte meget idylliserede billede, ledere er med til at tegne af sig selv, er efter min mening misvisende for, hvordan det egentlig er at skulle håndtere de opgaver, der ligger på en leders bord – og alle de ting, du dagligt må æde i dig,« Foto: Christian Als

Opgør med idylliseret leder-billede
Den 38-årige direktør, der teknisk set lige nu er på barsel med sit andet barn, har med andre ord rigeligt at se til. Men ikke for travlt til at slå et ordentligt slag i bolledejen: Ifølge Neela Maria Sris er der nemlig brug for, at vi får taget et opgør med, hvad hun betegner som ’det forherligede billede’ af ledere og ledelsesrollen, som vi præsenteres for på blandt andet LinkedIn, hvor ledere iscenesætter sig selv som supermænd- og kvinder og deres job som spændende og attraktivt, ofte ledsaget af ros til deres ’fantastiske medarbejdere’.

»Det giver mening, at man gerne vil fremstille sig selv og arbejdspladsen som attraktiv, for man er jo en form for reklamesøjle for virksomheden. I en tid hvor det er svært at finde arbejdskraft vil man måske også gå ekstra langt for at kunne tiltrække medarbejdere. Men det ofte meget idylliserede billede, ledere er med til at tegne af sig selv, er efter min mening misvisende for, hvordan det egentlig er at skulle håndtere de opgaver, der ligger på en leders bord – og alle de ting, du dagligt må æde i dig,« lyder det fra Neela Maria Sris.

NeelaMariaSris005-1920x1280_landscape-min

Neela Maria Sris

Ejer og direktør i Encounter

Født 1986

Neela Maria Sris har oprindeligt srilankanske rødder. Hendes forældre var en del af det tamilske mindretal på Sri Lanka, der udgjorde den ene side af en brutal borgerkrig, som rasede fra starten af 1980erne til 2009. Derfor flygtede forældrene fra østaten og endte i Danmark i 1986 – samme år, hun blev født. Hendes navn er egentlig Neelaverny Maria Srisgandarajah, men fordi ingen kan udtale det, bruger hun i professionelle sammenhænge forkortelsen Neela Maria Sris.

Neela Maria Sris er uddannet cand.psych.aut. og har siden 2014 været selvstændig psykolog. I 2017 stiftede hun firmaet Encounter, der i dag er et landsdækkende psykologhus med klinikker i København, Aarhus, Vejle, Odense og Aalborg. Encounter er lige nu på vej ind i Norge også.

Ud over at eje og lede Encounter, er Neela Maria Sris flittig klummeskribent i blandt andet Berlingske Tidende, medlem af panelet i News & Co på TV2, samt ekstern lektor på Aarhus og Københavns Universitet, foredragsholder, forfatter, supervisor og underviser. Hun var desuden i to år formand for den selvstændige psykologers sektion i Dansk Psykologforening.

Privat er Neela Maria Sris gift med Rasmus Rude Christensen, der også arbejder i Encounter. Parret fik for tre måneder siden barn nummer to.

Foto: Christian Als

Fold ud

Virkeligheden afviger fra glansbilledet
Både i hendes egen psykologpraksis og i de erhvervsnetværk, hun er en del af, møder hun ledere, der kan fortælle historier, der afviger markant fra glansbilledet på LinkedIn. De oplever blandt andet at skulle deale med medarbejdere, der ikke har nogen fællesskabsfølelse og har svært ved at se deres rolle i det større billede, og derfor overser, hvordan deres adfærd – i form af brok eller bagtalelse – påvirker teamets og lederens oplevelse af at gå på arbejde i negativ retning. Lederne lufter også frustrationer over medarbejdere, der sygemelder sig for at tage en pjækkedag fordi de er sure, eller som har urealistiske forventninger om lønforhøjelse eller forfremmelse, uden at levere resultater, der matcher kravene og uden at have de nødvendige kompetencer.

»Det er drænende og slidsomt både for virksomheden og for lederen, når en medarbejder kun har øje for egne behov. Men det kan du som leder sjældent gå ud og sige. Det vil næsten altid stille lederen i et dårligt lys, og så er der også nogle etiske forpligtelser, som naturligt begrænser lederens mulighed for at udtrykke sig,« siger Neela Maria Sris.

Som leder er man nødt til at være sig sin rolle bevidst og man skal optræde ordentligt, forsvarligt og etisk korrekt, understreger hun.

»Fordi du som leder navigerer efter et moralsk kompas, er du afskåret fra at tale om de her ting. Du kan ikke sige det til de kolleger eller medarbejdere, som er lidt tættere på dig, for det vil være uordentligt og sikkert også i strid med GDPR-reglerne. Det står i ret stor modstrid til, at medarbejdere kan snakke om dig som leder, også i grimme vendinger, så meget som de har lyst til.«

Handler kun om lille minoritet
Det er, understreger Neela Maria Sris, kun en lille minoritet, hun adresserer. Langt de fleste medarbejdere er dygtige, initiativrige og – vigtigst af alt, mener hun – ordentlige mennesker.

Men der er også en bagside af medaljen.

Og efter hendes erfaring betyder mødet med meget egoistiske og rethaveriske medarbejdere, at ledere kan føle sig ensomme og alene bag den ’her-går-det-fantastisk-facade’, som stilles til skue på de sociale medier.

»For mig at se er det uheldigt, at det kun er i små lukkede grupper og erhvervsloger, man kan tale om de problemer, som ledere står overfor. Det gør det utrolig ensomt at være leder, når der ikke findes stemmer i den offentlige debat, man kan spejle sig i. Eller som blot bidrager med nogle nuancer i forhold til relationen mellem medarbejder og leder. Jeg tror, det vil være gavnligt, hvis vi i lidt højere grad kunne have den ærlige snak. Og hvis vi som ledere kunne være mindre være bange for, hvordan vi fremstår,« siger Neela Maria Sris.

NeelaMariaSris006-1920x1280_landscape-min
»Jeg har set opslag på LinkedIn, hvor medarbejdere skriver om en megadårlig leder. Og så bliver de hyldet. Jeg har til gengæld aldrig set et opslag fra en leder, der fortæller, hvor dejligt det var at slippe af med en medarbejder, der havde gjort livet surt for ham igennem flere år.« Foto: Christian Als

Lederen som ’menneskepedel’
I hendes optik er der en tendens til, at ledere opfattes som en gruppe, der kan og skal tåle alt, uanset hvad de bliver præsenteret for. En slags ’menneskepedel’, hvor det er en del af jobbet at håndtere medarbejdernes mange og meget forskelligartede problemer og udfordringer.

»Selv om det er en lille procentdel, vi snakker om, er det en del af virkeligheden for mange ledere, at de har medarbejdere, der er utroligt svære at håndtere. Og at det kan gøre ledelsesopgaven meget sur.«

Da hun selv for nylig var på kursus med en gruppe andre psykologer, studsede hun og en lederkollega over, hvor mange af kursusdeltagerne, der lavede jokes om deres egne ledere, og i det hele taget outede dem som håbløse. For hende var det blot et af mange eksempler på, at det regnes for helt okay at udstille ledere som ’dårlige’.

»Jeg har set opslag på LinkedIn, hvor medarbejdere skriver om en megadårlig leder. Og så bliver de hyldet. Jeg har til gengæld aldrig set et opslag fra en leder, der fortæller, hvor dejligt det var at slippe af med en medarbejder, der havde gjort livet surt for ham igennem flere år,« siger Neela Maria Sris.

Ansvaret ligger alene hos lederen
Hun gør et stort nummer ud af at understrege, at der ’helt sikkert’ findes dårlige ledere derude, der ikke magter deres job, og som slår sig på medarbejderne, fordi deres egne lederevner ikke slår til. Men hun kunne stadig godt tænke sig, at det store fokus på, hvad god ledelse er for en størrelse, ikke var så ensidigt, som hun mener tilfældet er.

»Vi snakker utroligt meget om, hvad det vil sige at være en god leder, men aldrig om, hvad det kræver at være en god medarbejder. For mig at se kunne det give nogle tiltrængte nuancer til snakken om bæredygtig ledelse og psykologisk tryghed og vigtigheden af at ledere skal være sårbare og autentiske. Det virker som om vi bare har accepteret, at ansvaret for den gode stemning på arbejdspladsen altid og alene ligger hos lederen,« siger Neela Maria Sris.

Det gode spørgsmål er så, hvordan man håndterer den type medarbejdere, der altid har sig selv – og sjældent virksomhedens vel og vel – på sinde. Når Neela Maria Sris har ledere med den type udfordringer på psykologbriksen eller møder dem i netværket, opfordrer hun dem først og fremmest til at få taget de svære samtaler, også selv om der ’kun’ er tale om irriterende adfærd, der ligger langt under grænsen for, hvad der kan og bør udløse en fyreseddel.

»Jeg taler med mange topledere, der trods mange års erfaring, virkeligt hader de svære samtaler. Berøringsangsten kan være så stor, at de helst bare lader være. Jeg hjælper dem så til at indse, hvorfor det er vigtigt for arbejdskulturen i hele virksomheden, at man faktisk får taget de samtaler.«

NeelaMariaSris004-1280x1920-_portrait-min
»Vi snakker utroligt meget om, hvad det vil sige at være en god leder, men aldrig om, hvad det kræver at være en god medarbejder. For mig at se kunne det give nogle tiltrængte nuancer til snakken om bæredygtig ledelse og psykologisk tryghed og vigtigheden af at ledere skal være sårbare og autentiske.« Foto: Christian Als

Selv bagateller kan udvikle selv
Hvis en medarbejder for eksempel ikke sætter kaffemaskinen i opvaskemaskinen, lyder det vel lidt drastisk at indkalde til en samtale?

»Hvis det gentager sig, og der hele tiden er nogle andre, der skal rydde op efter vedkommende, skal man ikke undervurdere effekten. Det lyder umiddelbart som en bagatel-agtig situation, men selv det, vi opfatter som bagateller, kan udvikle sig. Den person, der hele tiden skal rydde op efter vedkommende, kan blive mere og mere irriteret, og begynder måske i frustration at sladre i krogene om det. Lige pludselig er der altså ikke et særligt godt arbejdsmiljø.«

Så selv om der langt fra er tale om en adfærd, der kan udløse en påtale eller en afskedigelse, skal du som leder konfrontere det?

»Ja, sørg altid for at tage snakken i stedet for bare at lade det fare. Mit råd vil også være, at du inden samtalen prøver at sætte dig i medarbejderens sted. Prøv at fundere over, hvor vedkommende kommer fra og hvorfor han eller hun har det bestemte adfærdsmønster. Der ligger kun sjældent dårlige hensigter til grund for, hvorfor folk vælger at handle, som de gør. Forudsætningen for at kunne finde den gode løsning er som regel, at du forstår modparten,« siger Neela Maria Sris.

Bedre rekruttering og ’det gode match’
En grundig og målrettet rekruttering, hvor du gør et stort nummer ud af at screene, om ansøgerne matcher virksomhedens værdisæt, kan også være en del af løsningen.

»Hvis du rekrutterer godt, kommer du langt, og gør ledelsesopgaven for dig selv lidt lettere. Men det er nemmere sagt end gjort. Nogle gange kan man have en forestilling om, hvem der vil passe ind, men bliver alligevel skuffet, uanset hvor mange års ledererfaring, du har.«

For Neela Maria Sris ville det være gavnligt, hvis vi i stedet for at tale så meget om ’den gode leder’, fokuserer lidt mere på ’det gode match’.

»Selvfølgelig er der dårlige ledere, og selvfølgelig er der dårlige medarbejdere; sidstnævnte snakker vi bare ikke om. Men i stedet for at tale om god eller dårlig ledelse, tror jeg, at det i mange sammenhænge ville være mere konstruktivt og bæredygtigt at tale om et godt eller dårligt match. Matcher den pågældende medarbejder de arbejdsopgaver, der skal løses, og det værdisæt, vi arbejder under? Hvis ikke, er det måske bedst, hvis vores veje skilles.«

NeelaMariaSris001-1920x1280_landscape-min
»Jeg tror helt sikkert, at ledere vil kunne få gavn af lidt mere åbenhed om de her ting. Jeg tror faktisk også, at det vil gavne medarbejderne, hvis de får lidt mere indblik i, hvilke udfordringer deres leder står med. Så hvis vi tør tage den ærlige snak om ledelsesrollen, vil det være en hjælp for både ledere, medarbejdere og dermed samarbejdet generelt.« Foto: Christian Als

Åbenhed vil gavne både ledere og medarbejdere
Hendes måske vigtigste anbefaling handler om at dele de negative oplevelser om medarbejdere, der gør dit arbejdsliv surt, for eksempel med folk fra dit netværk eller ledere i andre virksomheder. Sandsynligvis har de selv oplevet noget tilsvarende, lyder hendes påstand. Men først og fremmest opfordrer hun til, at vi tør begynde at tage snakken om de urimelige eller overdrevent rethaveriske medarbejdere i offentligheden.

»Jeg tror helt sikkert, at ledere vil kunne få gavn af lidt mere åbenhed om de her ting. Jeg tror faktisk også, at det vil gavne medarbejderne, hvis de får lidt mere indblik i, hvilke udfordringer deres leder står med. Så hvis vi tør tage den ærlige snak om ledelsesrollen, vil det være en hjælp for både ledere, medarbejdere og dermed samarbejdet generelt,« lyder det fra Neela Maria Sris.

Nogle vil måske bare mene, at ledere får deres gode (og ofte høje) løn for netop at håndtere den slags udfordringer, du taler om?

»Jeg tror da godt, at nogle ledere kan tænke, at det er det, de får deres løn for. Og at det bare er en del af jobbeskrivelsen. Men jeg må bare konstatere, at der er ikke andre relationer, hvor man ville finde sig i de ting, ledere udsættes for. Du ville aldrig acceptere at være i et parforhold, hvor den ene part konsekvent bagtaler dig og forsøger at snyde på vægten. Men vi forventer, at ledere bare accepterer det,« lyder det fra Neela Maria Sris.

NeelaMariaSris009-1920x1280_landscape-min
»For mig at se er det uheldigt, at det kun er i små lukkede grupper og erhvervsloger, man kan tale om de problemer, som ledere står overfor. Det gør det utrolig ensomt at være leder, når der ikke findes stemmer i den offentlige debat, man kan spejle sig i. Eller som blot bidrager med nogle nuancer i forhold til relationen mellem medarbejder og leder.«  Foto: Christian Als

Trivsel kræver indsats fra begge sider
Hun er helt på det rene med, at hendes budskaber om medarbejdere, der forpester livet for deres chefer, ikke vil være lige populært alle steder.

Hvad vil du sige til dem, der måtte mene, at det er helt vildt provokerende og ikke i orden, at du tillader dig at tale nogle medarbejdere ned?

»Mit ønske er jo, at vi får et meget bedre samarbejde og samspil mellem ledere og medarbejdere. Men det kræver, at vi kan tale åbent om begge sider af mønten, så vi får skabt en bevidsthed om, at et godt arbejdsmiljø og god trivsel kun opstår, hvis både A- og B-siden opfører sig ordentligt, og begge parter gør deres bedste for at få et konstruktivt og tillidsfuldt samarbejde,« lyder det fra Neela Maria Sris.

Action Card

Her er Neela Maria Sris' egne bedste ledelsesråd, hvis du som leder skal håndtere urimelige medarbejdere

  1. Adoptér et læringsmindset. Se hver udfordring som en mulighed for at lære. Relationer til medarbejdere er sjældent perfekte, og der vil altid være fejl og misforståelser. Ved at have fokus på læring, kan man skabe en kultur, hvor både ledere og medarbejdere vokser. Hvis man f.eks. står i en situation, som kan trigge fornærmelse eller skuffelse, eller på anden vis sårethed, så er det vigtigt at stille sig selv spørgsmålet: hvad har jeg brug for at lære i denne situation?

  2. Tal med ligesindede. Det kan være en stor hjælp at tale med andre ledere om deres erfaringer. Mange af de problemer, du står med, er universelle, og andre kan give nye perspektiver eller løsninger, du ikke selv har tænkt på. Samtidig kan sparring med ledere hjælpe til at føle sig støttet, trøstet og bakket op. Og det kan modvirke en eventuel følelse af ensomhed, som man nogle gange kan føle i lederrollen.

  3. Tænk langsigtet i rekruttering. Gode relationer starter allerede i rekrutteringsfasen. Vælg medarbejdere, der både har de faglige kompetencer, en mentalitet og et værdisæt, der passer ind i teamet. En omhyggelig rekruttering kan spare mange konflikter på den lange bane.

  4. Compassion som leder. At være leder kræver empati og forståelse. Prøv at sætte dig i medarbejdernes sted, også når du står over for udfordringer. Compassion skaber en åben og tillidsfuld atmosfære, hvor det er nemmere at tage svære samtaler og finde løsninger sammen. Det er en tilgang, hvor du som leder altid starter med at tænke: hvor er det den anden kommer fra? Hvorfor tænker/føler den anden på den måde? Der ligger meget sjældent dårlige hensigter til grund for, hvorfor folk vælger at handle, som de gør. Når du forstår hvor et andet menneske kommer fra, giver vedkommende altid god mening!

Relateret indhold

Lederhjerne_s4_ep2_wide_1920x960
Lederhjerne

De har set medarbejdere besvime og kaste op på vej til arbejde. Sådan sikrer du dig mod en giftig arbejdskultur

Giftige arbejdsmiljøer kan have alvorlige konsekvenser for den enkelte og for hele organisationen. Her er nogle bud på, hvordan du som leder baner vejen for en sundere kultur.
En mand arbejder hjemme

Er der behov for en ny — eller nærmere gammel — tilgang til ledelse, hvis hjemmearbejde skal fungere?

Hjemmearbejde har bevaret sit tag i arbejdsmarkedet efter pandemien, men danske ledere er blevet mere kritiske de seneste år, viser svarene fra Lederpanelet. En arbejdsmarkedsforsker mener, at det kan være nødvendigt med en ny – eller rettere gammel – tilgang til ledelsesopgaven, hvis hjemmearbejdet skal fungere.
6 min.
Heidi Boye står foran frugt og grøntsager
Ledelse med vilje

For Aarstidernes Heidi Boye er guleroden guleroden

Det er hverken løn eller titler, der er drivkraften i Heidi Boyes lederkarriere. Hun søger derhen, hvor hun kan se en større mening med at gå på arbejde. I hendes nye job som øverste chef i Aarstiderne skal hun forsøge at få danskerne til at spise endnu flere grønne måltider.
43 min.
Jeannet Bursche går rundt i Rundetaarn

Årets 10 mest læste historier fra Lederstof.dk – og fem historier vi ærgrer sig over, at I missede

Tadaaaaa! Her er de historier om livet ledelse, som flest af jer læste i 2024. Plus fem af redaktionens egne favoritter!
ClausChristensenTOP-1920x960_wide

Claus beder kun souschefen og slagteren om hjælp, når han skal konfrontere tyvene

For Claus Christensen handler lederrollen bogstavelig talt om at gå forrest. Han er leder af et supermarked, der er hårdt plaget af tyverier, og han har taget nogle konkrete beslutninger for at beskytte sine ansatte mod trusler og fysiske overgreb. Det betyder til gengæld, at han indimellem står i situationer, hvor adrenalinet pumper, og vreden tager over.
6 min.