Kender du typen, der sjældent forsømmer en lejlighed til at brokke sig over dine beslutninger, og som via bagtalelse og brokkeri konstant skaber konflikter, der breder sig som ringe i vandet i hele din organisation?
Måske du også er stødt på ham, der nidkært registrerer overtid, hvis uret siger 10 minutter over endt arbejdstid, men som altid ’glemmer’ at notere, hvis han selv går tidligt
Eller hvad med hende, der konstant opsøger dig for at kræve højere løn og flere frynsegoder, selv om du som leder ved, at hendes kompetencer er milevidt fra hendes eget selvbillede?
Og hvad med den banale klassiker over dem alle: Medarbejderen, som aldrig sætter koppen i opvaskemaskinen, men overlader det til kollegerne at håndtere det beskidte service.
Ifølge psykolog og ejerleder Neela Maria Sris repræsenterer ovennævnte eksempler alle en tilgang til arbejdslivet, som kan presse ledere på deres trivsel og arbejdsglæde. Og selv om hun godt ved, at det er et både kontroversielt og provokerende budskab, mener hun, at der er brug for at få italesat, at en særlig støbning medarbejdere kan være så urimelige eller decideret rædsomme, at det risikerer at ødelægge deres lederes arbejdsliv.
»Mennesker har mange sider, gode og dårlige, og som leder ser du indimellem nogle meget lidt flatterende, for ikke at sige urimelige, sider af dine medarbejdere. Som leder kan du ikke undgå at se den grimme side også; den side, som kollegerne ikke ser. Det er bare ikke noget, ledere taler om, men jeg mener, det er på tide, at vi får gjort op med det tabu,« siger Neela Maria Sris, der ejer og leder psykologhuset Encounter, der har 50 medarbejdere på klinikker i København, Aarhus, Vejle, Odense og Aalborg, og lige nu også er på vej til også at åbne i Norge, samtidig med at direktøren holder foredrag, skriver klummer og bøger, og er ekstern lektor på både Aarhus og Københavns Universitet.