Den svære dag
Jeppe Rindom kalder relationen mellem medarbejdere og Pleo for belonging. Det skal helst være mere end en arbejdsplads. Og ikke mindst derfor blev den torsdag i november både travl og hård for den administrerende direktør, der skulle hjælpe alle så godt som muligt igennem omvæltningen.
»Det er mere end en arbejdsplads for mange mennesker, og det er jo en kæmpe fordel på mange punkter, men jeg vil sige, at når man så skal sige farvel til folk og særligt på denne her måde, vi var nødt til at gøre det på ... Det gjorde det ekstra hårdt,« siger han.
Pleo er international virksomhed, så det var ikke muligt at holde ét samlet møde for alle ansatte lige efter, at mailen var sendt ud. Der blev i stedet to møder, et om morgenen og et klokken 15, så alle havde mulighed for at deltage uanset, hvilken tidszone, de befandt sig i. Sideløbende blev der afholdt møder med de enkelte medarbejdere, der skulle stoppe.
»For nogle var der en proces omkring, at der var andre jobmuligheder i Pleo. For andre var det en hårdere besked om, at de var afskedigede,« siger Jeppe Rindom om den proces, han kalder for den bedst mulige ud fra omstændighederne.
»Men det levede langt fra op til, hvordan vi normalt gerne vil sige farvel til folk, og det det nagede mig. Særligt i forhold til dem, der havde været ansat i lang tid, og som jeg virkelig gerne ville have sendt afsted på en anden måde.«
Forud for 3. november var gået et grundigt forberedelsesarbejde, hvor det blev klart, hvem der skulle ud, og hvordan deres kontraktforhold var i det land, de var ansat i. Så kom selve dagen, og selvom Rindom betegner sig som et relativt utålmodigt menneske, der trives godt i kaos og foranderlighed, var omvæltningen og afskeden med de mange medarbejdere en voldsom oplevelse for ham.
»Jeg havde haft nogle svære uger under forberedelsesarbejdet. Men det er klart at, når dagen kommer, så er det virkelig svært, for der kommer alle reaktionerne, og der rammer realiteterne.«
Han var personligt med til at give beskeden til nogle af de fyrede medarbejdere, han kendte bedst, og i nogle tilfælde havde han mulighed for at hjælpe dem videre til nye stillinger andre steder. Facit blev at cirka 135 ansatte blev fyret, fordi nogle af de 150 havde andre jobmuligheder på hånden.