Lærke Kløvedal står foran nogle træer
»Hun lytter, men guider dig med tydelig stemme, når hun kan mærke, at det er det, du har brug for. For mig har det betydet, at jeg tør være modig under hendes ledelse. At jeg ikke er bange for at falde, fordi jeg ved, at hun har mig,« fortæller filmproducer og journalist Lærke Kløvedal om sin bedste leder, Nete Harsberg.  Foto: Finn Noer
Min bedste leder

Lærke Kløvedal om sin bedste leder: »Hun har en mildhed i sit lederskab, som jeg sætter kæmpestor pris på«

8. august 2024

Lærke Kløvedal havde en idé om, at ledere er sådan nogle, der støjer. Men så fik hun Nete Harsberg som sin nærmeste chef.

Gå til Action card

»Tak, fordi du er så god til at være menneske«. Sådan ville jeg sige til min redaktør og nærmeste chef Nete Harsberg, hvis jeg en dag skulle holde en tale for hende. Det kan måske lyde som noget mærkeligt noget at sige til sin chef. Men det er faktisk det, der gør hende til den gode chef, hun er. Faktisk den bedste, jeg har haft.

Jeg fik for nogle år siden ideen til at skrive en personlig dannelsesfortælling om, hvad der gør os til dem, vi er. Det store spørgsmål var, om jeg havde evnerne til at skrive den. Om jeg var god nok. Nete bad mig sende en stak af mine tidligere tekster. Klummer fra Politiken. Tekstbidder, som boede i min computer. Jeg holdt vejret.

De chefer, jeg havde i film- og mediebranchen, har nok ofte været sådan nogle, der støjede og fyldte meget. Det kan være med til at holde energien oppe i et rum, men det kan også betyde, at andre ikke kommer til orde. Jeg synes, noget af det vigtigste, en chef skal kunne, er at lytte og stille spørgsmål. At være nysgerrig. Ikke bare på den enkelte medarbejder. Men også på det menneske, der gemmer sig bag. Hvad driver vedkommende? Hvad skal der til, før han eller hun kan udfolde sit potentiale? Det er Nete helt vildt god til, skulle det vise sig. 

Lærke Kløvedal

Født i 1978.
Uddannet filmproducer og journalist. Arbejder i dag som madanmelder på Politiken og som vært på Det sidste måltid, der er et af landets mest downloadede podcasts og som vandt prisen for Årets radioprogram ved Prix Audio 2023.
Udgav i 2023 bestselleren, erindringsfortællingen Sømærke, der er hendes debut.

Fold ud

Da jeg trådte ind på forlaget Gutkinds kontor, var det som at komme hjem. Bare uden alt rodet. Det var ikke sådan en kolos af et forlag. Her var hyggeligt og rart. Farverne rolige, holdt i nuancer af rosa, råhvid, bordeaux og petroleum. Jeg fik lyst til at tage en kop kaffe, sætte mig ned i en sofa og tænke mig om. Det var her, jeg skulle være.

Nete er sindssygt respekteret som redaktør og oversætter. Så selvom hun taler roligt og uden de store armbevægelser, så har hendes ord en enorm tyngde. Derfor kom det som en kæmpe befrielse, da hun fortalte mig, at hun kunne lide det, hun havde læst. Men ikke bare det. På de ting, hun sagde, kunne jeg mærke, at hun forstod mig. At hun kunne afkode, hvor i teksterne jeg var mest mig selv. Det var de steder, hun bedst kunne lide. »Det må du ikke pakke væk,« sagde hun. Det vidnede for mig om en leder med en fintunet fornemmelse for mennesker. For hvad der gør det menneske, du sidder overfor, specielt, og det tror jeg, hun evner, fordi hun har gjort sig umage med at forstå sig selv som menneske.

Fordi hun har arbejdet med sig selv, så kender hun sine egne mønstre, forcer, svagheder. Det liv, der er hendes. Når du har brugt de timer, de måneder, de år på at forstå dig selv, så tror jeg, du har nemmere ved også at forstå dem, du arbejder og deler dit liv med. Så ved du, at det kræver stor åbenhed og nysgerrighed at blive klog på et menneskets psyke. At skrive Sømærke (Lærke Kløvedals debutbog fra 2023, red.) var på mange måder et forsøg på at blive klogere på, hvad og hvem der havde formet mig. Og hvem jeg i det hele taget var. Og det kunne Nete hjælpe mig med at finde ind til, fordi hun selv har trådt nogle stier i den retning.

LaerkeKloevedalNeteHarsberg1280x1920
»Nete har en fintunet fornemmelse for, hvornår hun skal slippe tøjlerne og lade mig passe mig selv, og hvornår hun skal tage mere styring over processen. Den balancegang kan ikke sættes på formel,« fortæller Lærke Kløvedal (tv.) om Nete Harsberg (th.). Foto: Finn Noer

Hvis der var passager i bogen, hvor jeg ikke lød som den, Nete kendte mig som, så spurgte hun ind: »Hvad vil du gerne sige med det her?« Og så lyttede hun. Med kæmpestore ører. Jeg følte ikke, jeg kunne sige noget forkert. Eller at jeg behøvede at præstere. Det var ikke fejl, hun ledte efter, men efter de toner, hun ikke kunne genkende som mine. Fordi hun gjorde det på en så udømmende måde, så gav det mig modet til at træde frem i lyset og skrive fra et langt mere ærligt og sårbart sted. At vende vrangen ud på sig selv kan være fatalt, hvis det ikke ender godt. Men fordi jeg ikke følte, at jeg skulle pynte mig selv og min historie, så blev det en frisættende, ja faktisk livsomvæltende proces for mig. Undervejs skete det, at jeg kom på vildspor. Men hver gang lagde Nete sin hånd på min skulder og stillede de spørgsmål, der skulle til, for at jeg igen kunne komme på ret kurs. Og hun gjorde det med en venlighed og en mildhed, som jeg sætter kæmpestor pris på.

Nete har en fintunet fornemmelse for, hvornår hun skal slippe tøjlerne og lade mig passe mig selv, og hvornår hun skal tage mere styring over processen. Den balancegang kan ikke sættes på formel. Det kræver intuition. En fornemmelse for rytme. Giv slip. Grib fat. Giv slip. Grib fat. Det er megasvært at finde den rette vekselvirkning som leder. Og særligt når vi snakker kreativt arbejde. Jeg ved ofte ikke selv, hvad jeg har brug for, når jeg sidder begravet i arbejdet. Men det kan hun på en eller anden måde fornemme. Måske leder det tilbage til det med hendes nysgerrighed og åbne sind. Hun ser mig. Og derfor ved hun, hvad jeg har brug for. Jeg er sikker på, at hun arbejder forskelligt med alle sine forfattere. Netop fordi hun tager udgangspunkt i det menneske, hun sidder overfor.

Nete Harsberg

Født i 1974.
Seniorredaktør på forlaget Gutkind. Cand.mag. i litteraturhistorie og moderne kultur, har tidligere været ansat som forlagsredaktør på Museum Tusculanums Forlag, People’s og Politikens Forlag. Litterær oversætter af bl.a. Johan Harstad, Salman Rushdie og Hanya Yanagihara.

Fold ud

At hun forholder sig så åbent til andre, betyder langt fra, at man er i tvivl om, hvor hun selv står. Hun er ekstremt tydelig. Ikke på en tronende måde. Hun formår at være taktfast og mild på en og samme tid. Og det er det, der gør det så trygt at træde ind i hendes rum. Hun lytter, men guider dig med tydelig stemme, når hun kan mærke, at det er det, du har brug for. For mig har det betydet, at jeg tør være modig under hendes ledelse. At jeg ikke er bange for at falde, fordi jeg ved, at hun har mig.

Nete og jeg har stadig den første store krise til gode. Det var lidt en krise for mig, da jeg havde skrevet bogen og blev skippet videre i systemet til presseafdelingen og nu ikke længere skulle have så meget med hende at gøre. Jeg var nærmest angst for at slippe hende. Og det siger måske noget om, hvor vigtig hun har været for mig. Jeg stoler blindt på hende. Og jeg ved, hun får det bedste frem i mig. Det, som er mig. Jeg kan ikke ønske mig en bedre leder end hende. 

Mere fra Min bedste leder

Adam Price har armene over kors
Min bedste leder

Adam Price om sin bedste leder: »Han kunne få folk til at tro på, at de kunne noget særligt«

Adam Price havde udsigt til en karriere som advokat, da en anerkendt tv-producent spottede ham til en audition og tog ham under sine vinger.
6 min.
Emil Simonsen fra Suspekt holder en mikrofon
Min bedste leder

Emil Simonsen har en rørende og lærerig historie om sin bedste leder

Inden Emil Simonsen fik gang i karrieren som rapper i gruppen Suspekt, arbejdede han i et gartneri, hvor lederen lærte ham noget om disciplin og klar kommunikation. Og ikke mindst gav ham et ansvar, der fik ham til at vokse som menneske.
4 min.
Kaspar Colling-Nielsen står foran en mørk væg
Min bedste leder

Kaspar Colling-Nielsen mødte sin bedste leder i en verden af stive jakkesæt og blanke sko: »Han lod mig være den, jeg var«

Kaspar Colling-Nielsen følte sig som en aparte figur i det forsikringsselskab, han som ung fik arbejde i. Men hans leder gav ham plads og lov til at være sig selv. Det har han aldrig glemt ham for.
4 min.
Connie Hedegaard står foran et træ
MIN BEDSTE LEDER

Connie Hedegaard om sin bedste leder: »Han ansporede alle til at gøre sig umage«

En nu afdød Berlingske-redaktør tog den konservative MF’er, Connie Hedegaard, under sine vinger, da hun skiftede politikken ud med journalistikken. ’Bissen’, som han blev kaldt, lærte også den senere minister og EU-kommissær nogle vigtige lektioner om ledelse.
5 min.
Peter Ingemann står foran en sort baggrund
Min bedste leder

Peter Ingemann om sin bedste leder: »Jeg trives i Lottes akvarium, fordi der er plads til at være uperfekt«

Han slår seerrekorder, når han toner frem på tv-skærmen. Men måske var Peter Ingemanns talent foran kameraet aldrig blevet forløst, hvis det ikke havde været for særligt én leder.
5 min.
Anna Lin står i et hurlumhejhus med spejle
Min bedste leder

Anna Lin om sin bedste leder: »Hun lærte mig, at jeg godt må larme«

Tv- og podcastvært Anna Lin blev som teenager bedt om at dæmpe sig. Men på DR’s talenthold fik en leder hende til at indse, at det netop er hendes larmende, farverige og selvsikre fremtoning, der er hendes største styrke.
5 min.