En solskinsdag, da jeg sad ude foran Nationalmuseet ved Frederiksholms Kanal og holdt pause, så jeg Rane Willerslev komme gående. Pludselig stoppede han op og bøjede sig ned efter noget. En fuglefjer. Så gik han over til et træ og satte fjeren fast i en revne i barken.
»Rane, hvad laver du?« spurgte jeg.
»Det er respektløst,« forklarede han, »at lade fuglefjer ligge på jorden.«
Efter sine mange rejser til den sibiriske ødemark er Rane blevet overbevist om, at alt i naturen er åndeligt forbundet. Det kan man mene om, hvad man vil. Men den åbenhed, han går til verden med, er inspirerende for sådan en som mig, der er fascineret af mangfoldigheden i verden. Som museum bliver vi kun mere spændende ved at vise, at alting ikke er som i Danmark. Og det blev jeg mindet om, da jeg så Rane, direktør for Nationalmuseet og dermed min øverste chef, sætte fjeren i træet.
Historien siger også noget om, hvor passioneret han er. Det er ikke bare en knap, han tænder for, når han står på en scene, og kameraerne kører. Det er sådan, man som medarbejder oplever ham, når man støder på ham på gangene på museet, er til møde med ham. Ja, eller ser ham gå langs kanalen i sine egne tanker og samle en fuglefjer op midt i storbyens larm. Jeg synes, det er megafedt at have en chef, der brænder så meget for sit arbejde, som han gør. Det smitter.
Jeg er ellers ikke den nemmeste at imponere, når det kommer til ledelse. Og måske heller ikke den nemmest at lede. Jeg stiller krav til mine ledere. Og er ikke bange for at sætte spørgsmålstegn ved deres beslutninger.
Som dengang, da jeg i børnehaven nægtede at acceptere, at jeg ikke måtte gå på legepladsen, bare fordi det regnede. Hvorfor? Hvorfor? blev jeg ved med at spørge, indtil pædagogerne til sidst lod mig gå derud. Jeg endte med at sidde derude og fryse i to timer under et legehus for ligesom at vise, at det var rigtigt at give mig lov.