Altid leder
»Når man er leder, så skal ledelse fylde hele tiden«, erklærer Katja Moesgaard, men forklarer, at det ikke kun er det, som foregår i relation til hendes medarbejdere og bestyrelsen.
»Dansk turisme er jo et kæmpe og komplekst erhverv, som foregår i alle dele af Danmark, og der er rigtigt mange interessenter. Der er de regionale turistdestinationer, der er storbyturisme, erhvervsturisme, kyst- og naturturisme, og vi skal have det hele præsenteret bedst muligt, så vi kan få flere gode turister til Danmark. Derfor er relationerne udad helt nødvendige, og det er også ledelse at pleje dem, så det gør jeg meget ud af.«
At spotte de relationer, som er afgørende for, at man lykkes med at nå sine strategiske mål, har været afgørende i de fleste af de lederstillinger, som Katja Moesgaard har bestridt gennem sin karriere. Også det job, som mange stadig kender hende for, selvom det ligger flere år tilbage: Jobbet som administrerende direktør i Dansk Boldspil-Unionens kommercielle selskab, DBU A/S.
Da Katja Moesgaard kom til DBU i 2011, var organisationen og i særdeleshed fodboldlandsholdet i krise. Målinger viste, at herrelandsholdet blev anset som arrogant og utilnærmeligt, Parken var ikke engang halvfyldt til mange af de vigtige herrelandskampe, som blev sendt på en kanal, som de færreste kunne se, og der manglede sponsorer, som ville betale for at få deres navn på trøjerne.
Problemernes omfang var tydelige, men selvom Katja Moesgaard var ansat som administrerende direktør for de kommercielle aktiviteter med direkte reference til bestyrelsen for DBU A/S, var hun organisatorisk afkoblet fra selve DBU, hvor alle de vigtigste beslutninger blev truffet. Det blev hun nødt til at gøre noget ved.