Beløn dét talent, som virksomheden har brug for
»I alt for mange virksomheder bliver medarbejdere belønnet med løn eller forfremmelser,
fordi chefen godt kan lide dem, eller fordi de har været der i lang tid. Men hvad nu hvis man forfremmede og gav lønforhøjelser til dem, der har dét, som virksomheden har brug for, til at opnå dens strategi og mål? « spørger Rikke Østergaard, som er én af de to værter på podcasten Karrierekvinder.
Altså – hvis man som virksomhed har et mål om at rette sig mere internationalt, er det de medarbejdere, som taler flere sprog, har en god interkulturel forståelse eller et stort internationalt netværk, der er vigtige talenter for virksomheden.
Vil virksomheden være mere digitalt drevet, bør man belønne de omstillingsparate og innovative medarbejdere. Og vil virksomheden have et større fokus på diversitet – ja, så er det kvinder og folk med forskellige kulturelle baggrund, som er de talenter, man bør belønne.
»Det lyder måske ikke revolutionerende, men det er det. For det fjerner de bias og usagte dynamikker, som gør, at chefens bedste ven bliver forfremmet. Og på den måde åbner man også op for en gruppe, som ofte bliver overset. Kvinderne«, fortsætter Naja Lind.