Mere end gode gerninger
Selvom Røde Kors’ formål ikke er at skabe profit som andre virksomheder, men at hjælpe mennesker i nød, så bruger Anders Ladekarl en stor del af sin tid på at holde øje med økonomien i organisationen.
»Vi skal tjene to milliarder om året for at være sikker på, at vi kan lave det hjælpearbejde, vi gør. Så jeg bryder da ganske ofte mit hoved med, hvordan vi kan optimere indtjeningen og minimere omkostningerne. På den måde er det ikke anderledes at være generalsekretær i Røde Kors end at være topchef i en almindelig virksomhed.«
Som generalsekretær i en nødhjælpsorganisation oplever Anders Ladekarl nok alligevel en del mere end de fleste andre topchefer. Den ene dag sidder han på kontoret med udsigt til trætoppe i Fælledparken, den næste står han i epicenteret for en humanitær katastrofe et sted ude i verden. I foråret besøgte han de jordskælvsramte områder i Tyrkiet og Syrien, og han har flere gange været i Ukraine under den verserende krig. Dels for at få en bedre forståelse for, hvilken hjælp der er brug for i den pågældende situation, dels for at sikre sig, at hans medarbejdere arbejder under så forsvarlige forhold som muligt. Men uanset, hvor meget han gør for at højne sikkerheden, vil arbejdet som nødhjælpsarbejder i verdens brændpunkter altid være forbundet med en vis risiko. En risiko, der i yderste tilfælde kan betyde, at en medarbejder må betale den højeste pris.
Hvordan var det første gang, du oplevede, at en af dem, du var leder for, mistede livet på en opgave?
»Det er selvfølgelig forfærdeligt, når en medarbejder bliver såret eller – som det desværre også er sket – mister livet. Men i den situation er det vigtigt, at jeg ikke går i sort. Der har jeg ansvar for, at vi går i handlingsmode og får styr på alt det praktiske – kontakten til de pårørende, kommunikation og transporten. Det er den måde, jeg bedst hjælper dem, der står tilbage. Og måske også den måde, jeg bedst kommer mig over sådan noget, fordi jeg ved, at jeg har handlet på det, jeg kunne i situationen,« siger han.
Men er det nok for dig at gå i handlingsmode – har du ikke ligesom dine medarbejdere brug for at bearbejde sådan en oplevelse efterfølgende?
»Jo, men i langt de fleste tilfælde har jeg haft det privilegie, at folk godt gider at lytte på mine historier,« siger Anders Ladekarl, der er en flittig foredragsholder – blandt andet har han alene efter sommerferien holdt 30 foredrag på tre uger for gymnasieelever rundt omkring i landet.
»Man har brug for at fortælle det mange gange, før man kommer af med de ting, man bærer rundt på,« siger han og forklarer, at han i jobbet oplever »det bedste af menneskeheden, men ofte som et resultat af det værste af menneskeheden.«
I sidste ende er det dog det positive, der fylder mest. »Det er en ære, et privilegie at være med til kunne gøre den forskel, vi gør,« siger Anders Ladekarl, der kalder jobbet som generalsekretær i Røde Kors for sit ”drømmejob”.