’Jeanette fra billetsalget’
Selv om nogle af medarbejderne stadig husker hende som ’Jeanette fra billetsalget’ og har set hende svinge rengøringsmoppen i sneglegangen, oplever hun ikke problemer med at sætte sig igennem som leder.
»Nu er autoritet ikke lige det, jeg bruger mest som leder, men jeg tror faktisk, at det indgyder respekt, at jeg præcist ved, hvordan det er at sidde i billetlugen, og hvordan det er at rengøre toiletterne, når der står turister udenfor og bare venter på, at du er færdig. Medarbejderne påskønner, at jeg virkeligt kan sætte mig i deres sted, fordi jeg selv har prøvet det hele og ved, hvor skoen kan trykke. Jeg ser det som en kæmpe fordel, at jeg næsten kan gætte deres behov hurtigere end de selv kan,« siger Jeanette Bursche.
Skyggesiden af det indgående kendskab, hun har til Rundetaarns drift, er, at hun nogle gange tager sig i at gøre tingene selv, hvis hun synes, noget går lidt langsomt. Hver dag vandrer hun mange meter op og ned ad tårnet fra sit kontor tæt på toppen og samler automatisk papir og andet affald op, hvis det ligger og flyder. Det samme gælder mange andre praktiske opgaver, som hun lige får fikset selv.
»Jeg har falkeblik i forhold til at opdage, om der mangler flyers, eller om der er andet, der skal ordnes. Og så er jeg nok lidt slem til nogle gange selv at gøre det, fordi det er hurtigere. Men det kan man godt blive slidt lidt ned af, og jeg er også blevet bedre til at bede andre gøre det.«
Det er jo egentlig heller ikke din opgave. Du skal tænke store tanker om strategi og udvikling og den slags?
»Det er rigtigt, og det gør jeg også, men hovedopgaven må da for søren være at sikre, at arbejdspladsen trives. Og nogle gange indebærer det, at jeg giver et nap med; det må bare ikke tage overhånd.«