Et nyt Danish Crown
Beslutningen om at lukke slagteriet er blot én af mange store beslutninger, som Jais Valeur har taget i løbet af sin lange lederkarriere i fødevarebranchen. Da Jais Valeur for seks år siden overtog posten som administrerende direktør fra Kjeld Johannesen, der havde haft den i 27 år, skulle han finde sin egen vej og strategi for virksomheden. Det betød blandt andet, at han tog beslutningen om, at Danish Crown skulle være mindre international, og de amerikanske aktiviteter blev solgt fra for at styrke kerneforretningen i Europa.
»Det var en kæmpe beslutning. Det var en del af DNA'et i virksomheden, at vi var i USA og havde en milliardforretning der. Ledelsen i USA gjorde et godt stykke arbejde, men når jeg kiggede på, hvad det bragte hjem til ejerne i Danmark, i forhold til den kapital vi havde stående i USA, så var det ikke nok. Der var ingen synergi med resten af forretningen i Danish Crown. Det var en stand alone forretning.«
Udbyttet fra salget i USA blev investeret i flere aktiviteter i Europa, hvilket har styrket Danish Crowns tilstedeværelse på det europæiske marked, hvor virksomheden er blevet langt mere førende inden for bacon og pizzatopping, fortæller Jais Valeur.
»Den vækst, vi har fået ud af det, er helt vild.«
Ifølge Jais Valeur er det et eksempel på, at man som leder skal udfordre det, der har eksisteret i en virksomhed i lang tid.
»Det er vigtigt at turde at tage et livgreb om noget, som alle synes ikke kan ændres, og lave den kolde analyse, der hedder, at det her kan vi gøre bedre,« siger han.
Det kan, ifølge Jais Valeur, være sværere efter nogle år i en virksomhed, fordi man med tiden ikke ser tingene med friske øjne.
»Når du er ny, har du har ingen affinitet med forretningen. Du er ikke bundet til noget og kan nemmere kigge koldt og klart på analysen. Men det er en ting, jeg lovede mig selv. At jeg skal holde mig selv op på at være lige så skarp, som da jeg var ny i jobbet. At kigge på porteføljen hele tiden og tænke over, om vi er sat rigtigt op alle steder, uanset om jeg kender alle medarbejdere nu,« siger han og fortsætter:
»Det er jo ikke bare et regneark. Det er også følelser og mennesker, men jeg tror på, at man stadigvæk skal være skarp som direktør og turde rykke i de håndtag og lave porteføljen om engang imellem.«
For Jais Valeur er det, at turde at tage svære beslutninger og ændre kurs for en virksomhed, altafgørende for et godt lederskab. Hvis ens energi og evne til at turde at omlægge en virksomhedsstrategi er væk, skal man finde et nyt arbejde.
»Du er nødt til at genopfinde dig selv eller din tilgang til forretningen hver tredje eller fjerde år. Den dag, du ikke kan tænke på en ny måde mere, er det på tide at overveje, om du skal lave noget andet.«