En konkurrenceklausul forhindrede Jesper Düring Lausen i at arbejde i 10 måneder
Jesper Düring Lausen blev forhindret i at arbejde i ti måneder på grund af en konkurrenceklausul. Og han er langt fra den eneste leder, som bliver præsenteret for en klausul i ansættelseskontrakten. Foto: Mikkel Berg

Hver sjette lederkontrakt indeholder en klausul: Jesper fik ti måneders karantæne fra sit nye arbejde

27. januar 2022

Hvis du skriver under på en kunde- eller konkurrenceklausul, kan du få store problemer, hvis du vil skifte job. For Jesper Düring Lausen betød det ti måneder, hvor han ikke måtte arbejde.

Gå til Action card

Jesper Düring Lausen nåede mere end de fleste sidste år. 

For mens mange andre knoklede på hjemmearbejdspladsen under corona-nedlukningen i foråret, var Jesper Düring Lausen ufrivilligt hjemmelærer for ungerne på fuld tid. Han fik også bygget en 80 m2 træterrasse derhjemme, renoveret et sommerhus og malet sin kærestes hus. Oven i det var der god tid til golf med svigerfar.

Alt sammen fordi en konkurrenceklausul forhindrede ham i at arbejde fra februar til december.

Jesper stoppede på sit gamle arbejde den 31. januar sidste år, fordi han havde fået et nyt. Men i modsætning til andre, der havde kalenderen fuld af digitale møder med arbejdspladsen, så måtte han det meste af året ikke være i kontakt med sin nye arbejdsgiver, bortset fra praktiske ting i forbindelse med sin nye ansættelse. Det afgjorde den konkurrenceklausul, han var bundet af. 

Først i december 2021 kunne han tage hul på sit nye job som Commercial Director i en større dansk energivirksomhed. Hans nye arbejdsgiver vidste på forhånd, at han var bundet i op til et år, før han kunne starte.

»Som en del af ansættelsesprocessen sagde jeg til dem, at de skulle vide, at jeg havde en konkurrenceklausul på 12 måneder, som var uopsigelig i et antal måneder. Bagefter kunne min tidligere arbejdsgiver bestemme, om den skulle opsiges tidligere. Det var min nye arbejdsplads heldigvis okay med,« forklarer Jesper Düring Lausen.

En konkurrenceklausul forhindrede Jesper Düring Lausen i at arbejde i 10 måneder
Jesper Düring Lausen underskrev i 2012 en konkurrenceklausul, som forhindrede ham i at arbejde for en konkurrerende virksomhed i 12 måneder: »Dengang havde jeg ikke nogen forbehold. Jeg syntes det var en rigtig fed stilling, så jeg stillede ikke kritiske spørgsmål«. Foto: Mikkel Berg

Skrev under uden forbehold

Jesper Düring Lausen arbejder med salg af vedvarende energi, såkaldt energy trading. Det er et specialiseret område, hvor det kan være svært at skaffe nye medarbejdere, som kan eksekvere med det samme. Jagten på kvalificeret arbejdskraft går jævnligt via konkurrerende virksomheder eller udlandet, og derfor er det også en af de brancher, hvor konkurrenceklausuler ikke er et særsyn. Jesper Düring Lausen har da også underskrevet en hos sin nuværende arbejdsgiver. 

Den første konkurrenceklausul underskrev han i 2012, og dengang tænkte han ikke så meget over, hvad han skrev under på. 

»Dengang havde jeg ikke nogen forbehold. Jeg syntes det var en rigtig fed stilling, så jeg stillede ikke kritiske spørgsmål. Den blev præsenteret som en del af en lønpakke, så den indgik i den afsluttende forhandling, og jeg blev kompenseret«. 

Klausulen betød blandt andet, at han ikke måtte arbejde for en konkurrerende virksomhed i op til 12 måneder. Han var 32 år og opfattede dengang klausulen som lidt af et skulderklap og følte sig smigret over at blive set som en så værdifuld ressource. Derfor opsøgte han heller ikke rådgivning. 

Men det er altid en god ide at få andre øjne på, forklarer advokat og teamchef Rikke Agervig Helles. Hun har ansvaret for klausulområdet i Lederne, og hun opfordrer alle til at være meget opmærksomme, inden de underskriver en ansættelseskontrakt med en kunde- og/eller konkurrenceklausul.

»Det kan være forståeligt og rimeligt nok, at arbejdsgiveren gerne vil have en klausul ind i kontrakten for at sikre, at lederen ikke kan gå til en direkte konkurrent eller tage vigtige kunder med fra sig, når han eller hun på et tidspunkt fratræder. Men lederen bør altid sikre sig, at man får en rimelig kompensation for klausulen, og at den er tilstrækkeligt afgrænset i forhold til, hvilke kunder eller konkurrenter den gælder, så der stadig er fornuftige muligheder for at finde et nyt job efterfølgende,« siger Rikke Agervig Helles.

Jesper Düring Lausen er enig. Han kan sagtens forstå, at arbejdsgiverne kræver konkurrenceklausuler, men det betyder, at man som medarbejder skal være meget opmærksom på, hvilke modkrav man stiller, siger han. Den erfaring har han i dag.

»Husk at klausulen er til for arbejdsgivers skyld. Det skal man huske, når man forhandler. At den er noget værd for dem. Hvis det har en værdi for dem, så har det også en værdi for dig. Hvad må det koste, at du måske har sværere ved at finde dit næste job?«

Han anbefaler blandt andet, at man sikrer sig muligheden for at tage arbejde uden for sit felt i perioden, uden at det får indflydelse på den kompensation, man får i klausulen. 

En konkurrenceklausul forhindrede Jesper Düring Lausen i at arbejde i 10 måneder
Jesper Düring Lausens situation er ikke unik. Kunde- eller konkurrenceklausuler indgår i cirka hver sjette ansættelseskontrakter, som er til gennemsyn hos Ledernes jurister.  Foto: Mikkel Berg

Hver sjette kontrakt har en klausul

Jesper Düring Lausen er langt fra den eneste leder, der er blevet præsenteret for en klausul i ansættelseskontrakten. 

En konkurrence- og/eller kundeklausul indgår i hele 15 procent – eller cirka hver sjette af de over 15.000 ansættelseskontrakter, som medlemmer har indsendt til gennemsyn hos Ledernes jurister siden 1. januar 2019. 

Det viser Ledernes gennemgang af alle kontrakter. Konkurrenceklausuler er mest udbredt, og de står i 11 procent af de indsendte kontrakter til Lederne, mens 8 procent har en kundeklausul.

For mange kommer i klemme med klausul

Lovgivningen stiller en række krav til klausulerne, som skal være opfyldt, og det er naturligvis det allerførste, som Ledernes jurister kontrollerer ved gennemgang af kontrakter. Det gælder eksempelvis, at klausulen højest kan gælde i 12 måneder efter fratrædelsen, og hvor meget man som minimum skal have i kompensation for klausulen. Men derudover er der en række andre ting, som man skal være opmærksom på. 

Rikke Agervig Helles opfordrer derfor alle medlemmer til at indsende deres ansættelseskontrakt til Lederne, inden de underskriver en kontrakt med en kunde- eller konkurrenceklausul. Det er gratis for Ledernes medlemmer, og man får hjælp inden for 24 timer på hverdage. 

»Vi oplever desværre jævnligt situationer, hvor medlemmer kommer i knibe, når de forlader deres hidtidige arbejdsplads, fordi der opstår uenighed om, hvad klausulen betyder for deres mulighed for at finde et nyt job. Så hjælper vi dem selvfølgelig, så godt vi kan, men det er langt bedre at tage det i opløbet ved at sikre, at klausulerne er rimelige og tilstrækkeligt afgrænsede, inden man skriver under på kontrakten. I dag er der desværre for mange, som bare skriver under uden at tænke så meget over det,« siger Rikke Agervig Helles.

Få en afgrænset klausul

Hvis Ledernes jurister vurderer, at klausulen i kontrakten er urimelig eller kan give problemer for lederen på et senere tidspunkt, kan de hjælpe medlemmet med at forhandle sig frem til en mere rimelig klausul.

»Det handler typisk om at lave en mere afgrænset klausul, hvor man eksempelvis kan lave en decideret liste over, hvilke specifikke konkurrenter man ikke må skifte til, eller hvilke kunder man ikke må tage med direkte videre til en ny arbejdsgiver. Det kan også være en geografisk afgrænsning i forhold til, hvor man må skifte hen. Alternativt kan man også aftale en højere kompensation for klausulen, end lovgivningen kræver,« siger Rikke Agervig Helles.

En konkurrenceklausul forhindrede Jesper Düring Lausen i at arbejde i 10 måneder
Jesper Düring Lausen kan sagtens se formålet med konkurrenceklausuler, og peger på, at det også er til fordel for medarbejderen: »En konkurrenceklausul er ikke kun til gavn for virksomheden, men også for arbejdstageren. Der er ikke mange gange, at du får chancen for at gå hjemme med kompensation. Så når du skifter, så har du faktisk mulighed for at trække stikket«. Foto: Mikkel Berg

I sit nuværende job har Jesper Düring underskrevet en klausul, hvor han ikke er bundet i helt så lang tid. 

»Jeg er ikke så bange for den klausul, jeg har nu i forhold til en anden arbejdsgiver, men det er risiko for, at du kan blive stavnsbundet til din arbejdsgiver med en lang klausul, fordi du er svær at frigøre«. 

Jesper Düring Lausen kan sagtens se formålet med konkurrenceklausuler, og han anerkender fuldt ud behovet for virksomhedens side. Men det kan faktisk også være en fordel som medarbejder, mener han. 

For han havde aldrig fået chancen for at gå hjemme i næsten et år, hvis det ikke var for klausulen.

»En konkurrenceklausul er ikke kun til gavn for virksomheden, men også for arbejdstageren. Der er ikke mange gange, at du får chancen for at gå hjemme med kompensation. Så når du skifter, så har du faktisk mulighed for at trække stikket. Den lønmæssige kompensation står ikke mål, men det giver noget andet. Jeg kigger tilbage på mine 10 måneder som en unik mulighed for at få en pause«. 

Action Card

Rikke Agervig Helles, der er advokat og teamleder hos Lederne, har 5 gode råd til dig, der bliver bedt om at skrive under på en kunde- eller konkurrenceklausul

  1. Lad være med at skrive under i begejstring over at have fået et nyt job. Sørg for at få juridisk bistand, så du kender konsekvenserne, og hvad det indebærer. Der kan gå mange år før klausulen træder i kraft. 
  2. Lovgivningen om klausuler er minimumsbetingelser, og giver mulighed for, at en klausul kan vare op til 12 måneder. Kig på, om du skal aftale kortere tid – fx seks eller fire måneder og have mere i kompensation, end loven lægger op til. 
  3. Kig på geografien. En konkurrenceklausul gælder i princippet i hele verden. Begræns det i kontrakten og få ind, at den fx kun gælder i Danmark eller i et særligt område af Danmark. 
  4. Få defineret, hvad I forstår ved en konkurrerende virksomhed, og gør det på forhånd. Det bedste er fx at navngive virksomhederne, men det kan også være branchespecifikt. Men afgræns det så meget som overhovedet muligt. Det er også en fordel for virksomheden. 
  5. Vær ekstra opmærksom, hvis du bliver administrerende direktør. Her gælder loven ikke, så alle vilkår skal aftales i kontrakten. 

Relaterede artikler:

En leder står foran sine varehusmedarbejdere

Disse 3 ord kan gøre dig til en bedre leder

Ledere har ofte så meget fokus på de store linjer, at de glemmer det allermest basale. Som for eksempel at hilse godmorgen. Og dermed misser de en oplagt og helt gratis mulighed for at skabe følgeskab, lyder det i ny bog.
8 min.
Maks Jørgensen sidder ved sin golftaske på en bænk
SENKARRIERE

Maks på 66 er driftschef og regner med at fortsætte til de 70: »Lederjobbet er med til at holde mig i gang«

Seniordage og stor fleksibilitet i jobbet har givet Maks Jørgensen mere tid til at spille golf og passe hus og have. Men det er ikke altid nemt for en leder at skrue ned for arbejdslivet – her får du nogle bud på, hvad du selv kan selv gøre.
8 min.
Ældre medarbejder står blandt yngre kolleger
SENKARRIERE

Sådan får du dine ældre medarbejdere til at blive længere i jobbet

Nedsat tid, seniordage og mere fleksibilitet er nogle af de værktøjer, du som leder kan bruge til at fastholde seniorer i virksomheden. Men der er også nogle bløde ledelsesgreb, du kan bruge. Helt gratis endda.
7 min.
En ældre kollega sidder med sine kolleger
Fastholdelse

5 gode råd: Sådan undgår du, at dine medarbejdere smutter

Folk skifter oftere job end tidligere. Og samtidig må virksomhederne kæmpe for at finde ny hænder. Derfor er der lige nu ekstra god grund til at forsøge at holde på de gode medarbejdere, du allerede har. Tre eksperter fortæller dig hvordan.
8 min.
Flere generationer i et lokale

Enighed på tværs af generationer: Sådan er den gode leder

Der er flere ligheder mellem de forskellige generationers syn på arbejdslivet, end de senere års debat om ikke mindst Generation Z har kunnet give indtryk af, viser ny, omfattende generationsanalyse. Det gælder også i spørgsmålet om god ledelse.
6 min.
En kvinde går gennem et kontor

Alle virksomheder har brug for at gøre noget godt for verden. Som mellemleder risikerer du at betale prisen

Hvad kan motivere dine medarbejdere? Det kan din virksomhedens indsats for en bedre verden. Desværre lever den bare sjældent op til forventningerne, og derfor har du særligt som mellemleder et kæmpestort problem, siger en ekspert.
7 min.