For mange kommer i klemme med klausul
Lovgivningen stiller en række krav til klausulerne, som skal være opfyldt, og det er naturligvis det allerførste, som Ledernes jurister kontrollerer ved gennemgang af kontrakter. Det gælder eksempelvis, at klausulen højest kan gælde i 12 måneder efter fratrædelsen, og hvor meget man som minimum skal have i kompensation for klausulen. Men derudover er der en række andre ting, som man skal være opmærksom på.
Rikke Agervig Helles opfordrer derfor alle medlemmer til at indsende deres ansættelseskontrakt til Lederne, inden de underskriver en kontrakt med en kunde- eller konkurrenceklausul. Det er gratis for Ledernes medlemmer, og man får hjælp inden for 24 timer på hverdage.
»Vi oplever desværre jævnligt situationer, hvor medlemmer kommer i knibe, når de forlader deres hidtidige arbejdsplads, fordi der opstår uenighed om, hvad klausulen betyder for deres mulighed for at finde et nyt job. Så hjælper vi dem selvfølgelig, så godt vi kan, men det er langt bedre at tage det i opløbet ved at sikre, at klausulerne er rimelige og tilstrækkeligt afgrænsede, inden man skriver under på kontrakten. I dag er der desværre for mange, som bare skriver under uden at tænke så meget over det,« siger Rikke Agervig Helles.
Få en afgrænset klausul
Hvis Ledernes jurister vurderer, at klausulen i kontrakten er urimelig eller kan give problemer for lederen på et senere tidspunkt, kan de hjælpe medlemmet med at forhandle sig frem til en mere rimelig klausul.
»Det handler typisk om at lave en mere afgrænset klausul, hvor man eksempelvis kan lave en decideret liste over, hvilke specifikke konkurrenter man ikke må skifte til, eller hvilke kunder man ikke må tage med direkte videre til en ny arbejdsgiver. Det kan også være en geografisk afgrænsning i forhold til, hvor man må skifte hen. Alternativt kan man også aftale en højere kompensation for klausulen, end lovgivningen kræver,« siger Rikke Agervig Helles.