Ledelse med vilje

Hos Regnecentralen fandt Lars Thomsen nøglen til succes

Foto Søren Svendsen
13. september 2023

Et job i Regnecentralen blev Lars Thomsens adgangsbillet til IT-branchen, hvor han gennem årene er steget i graderne og nu sidder som topchef for Telenor i Danmark. Han er ifølge ham selv ”berømt og berygtet” for at gå rundt og tale med folk på kontoret. Og så er han ikke bange for at udstille sig selv. Ingen skal nemlig tro, at han er supermand.

Lars Thomsen i kontorlandskab
»Ingen skal tro, at jeg er supermand. Jeg laver fejl som alle andre. Og det tror jeg er et sundt signal at sende til medarbejderne. For hvis chefen tør indrømme, at han også laver fejl, så undgår man at skabe en kultur, hvor ingen tør prøve noget,« siger Lars Thomsen, der er adm. direktør i Telenor Danmark. Foto: Søren Svendsen
Gå til Action card

I sin første tid som leder havde Lars Thomsen en blok liggende på natbordet. Ikke til at skrive dagbog, men til at grifle alle de ideer ned, han havde til at udvikle den afdeling i Regnecentralen, han stod i spidsen for. Fri holdt han sjældent. Blot tre friweekender i løbet af det første år som leder blev det til. Han var opsat på at bevise, at selvom flere af hans medarbejdere var gamle nok til at være hans forældre, så var han moden til at løfte ansvaret som leder.

Men én ting måtte han sande. Uanset hvor meget han noterede på sin blok, uanset hvor mange timer han arbejdede, uanset hvor brændende hans ambitioner var, så kunne han umuligt selv finde løsningerne på alle de udfordringer, afdelingen stod overfor. Nøglen til at lykkes i jobbet lå i at stoppe op og lytte på de dygtige og erfarne medarbejdere, han var omgivet af.

Han kunne se, at de ledere, der på egen hånd forsøgte at drive tingene i en ny retning, havde svært ved at få succes, mens de, der tog medarbejderne med på råd og lod dem præge processerne, havde nemmere ved at skabe resultater.

»Som leder skal man vise retning, men jeg fandt hurtigt ud af, at man skal huske at bruge den enorme ressource, som du har i dine medarbejdere,« siger han i podcasten Ledelse med vilje fra Lederstof.dk. »Det er ude blandt medarbejderne, at du finder de bedste rettesnore for, hvilke strategiske beslutninger du skal træffe,« siger han.

Lars Thomsen droppede ideen om, at han hver dag skulle møde ind med en færdig slagplan i hånden. I stedet begyndte han at gå rundt blandt sine ansatte for at få så meget feedback som muligt – både i forhold til opgaver og arbejdsgangene. Siden da er han med egne ord blevet ”berømt og berygtet” for at gå rundt og tale med folk på kontoret, fortæller den i dag 55-årige Lars Thomsen, der i august 2020 tiltrådte som administrerende direktør for Telenor i Danmark.

Han har sin faste kontorplads i Telenors afdeling i Sydhavnen i København, men tager ofte ud i landet og besøger virksomhedens butikker eller kontoret i Aalborg. Det er her, væk fra skrivebordet, at han får de bedste svar, mener han.

Det kræver dog ifølge Lars Thomsen en vis grad af empati at forstå medarbejdernes udfordringer. Ikke mindst fordi den geografiske spredning giver en stor kulturel diversitet blandt medarbejderne.

»De er jo ikke alle samme københavnere, der drikker kaffe latte, for nu at bruge et stereotypt billede. Vi rummer alle typer af medarbejdere. Derfor skal jeg også tænke over, hvordan jeg snakker med folk. Det er ikke sådan, at jeg skal ændre mig som leder og som person. Men jeg skal forsøge at tune mig ind på, hvad der er vigtigt for medarbejderne, og hvordan de trives i jobbet. Og det bilder jeg mig ind, at jeg har et vist talent for,« siger han.

Hvad lægger du konkret vægt på, når du taler med dine ansatte?

»Jeg forsøger at møde dem med nysgerrighed. Og så gør jeg meget ud af at tale ordentligt og respektfuldt til folk. Det ligger i min opdragelse. Som leder skal du kunne levere resultater. Men det er faktisk mere vigtigt, hvem du er, og hvordan du gør tingene. Det er det, der i sidste ende betyder allermest,« siger han.

Lars Thomsen sidder i en sofa
»Som leder skal man vise retning, men jeg fandt hurtigt ud af, at man skal huske at bruge den enorme ressource, som du har i dine medarbejdere,« siger Lars Thomsen. Foto: Søren Svendsen

Ydmyghed er en dyd
Som leder har Lars Thomsen aldrig haft behov for at sætte sig selv i centrum. Eller at blive hyldet for det, han har opnået. Og det ser han som en af sine største styrker. Som da han i et interview i 2019 blev spurgt, hvad der havde været hans største professionelle succes. »Det samme som tidligere år: At jeg ikke praler,« svarede han.

Det kræver nemlig en god portion ydmyghed at blive en god leder, mener han.

»Jeg er meget bevidst om, at jeg bare er en lille del af en stor virksomhed. Det handler ikke om, hvad jeg opnår eller ikke opnår, men om at Telenor står stærkt – ikke bare nu, men også på den lange bane. Det kræver, at vi alle sammen går ydmygt til opgaven, og det skal jeg som direktør være et godt eksempel på,« siger Lars Thomsen.

Hvordan kommer ydmygheden til udtryk i dit eget lederskab?

»Vi har opnået flotte resultater de sidste tre år (hvor Lars Thomsen har været CEO i Telenor i Danmark, red.), men det er mit hoved ikke blevet større af. Vi kan kun skabe de ting, vi gør, fordi vi arbejder sammen og bruger hinanden. Og derfor har de gode resultater heller ikke fået mig til at tro, at jeg kan finde løsningerne selv – det er og bliver et fælles projekt,« siger Lars Thomsen, der derfor ser det som en af sine fornemmeste opgaver at sikre, at Telenor kan blive ved med at fastholde og tiltrække dygtige medarbejdere. En opgave, han fik god erfaring med, da han i 2003 som ansat i Dell fik ansvaret for computergigantens afdeling i Dublin. Her skulle han ikke bare kæmpe med andre internationale techvirksomheder om markedsandele, men også om medarbejdere.

De første dage i jobbet undrede han sig over, hvorfor flere af medarbejderne allerede om formiddagen forlod kontoret. Det viste sig, at de var på vej til jobsamtaler hos de konkurrerende virksomheder, som lokkede med langt højere løn.

Lars Thomsen måtte tænke kreativt. Hvordan kunne virksomheden på trods af det begrænsede lønbudget gøre sig attraktiv som arbejdsplads. Svaret var at gøre Dell til en virksomhed med gode karrieremuligheder.

»Vi oprettede nogle nye typer af jobs, som vi vidste var i høj kurs. Og så omorganiserede vi os, så vi fik nogle nye ledelseslag, som især de yngre medarbejdere kunne stræbe efter,« forklarer Lars Thomsen, der endte med at være i Irland i næsten fire år. En lærerig oplevelse, der både gav ham en bedre forståelse for at tiltrække og fastholde medarbejdere, men også for, hvor effektivt et middel humor kan være, når du som leder skal kommunikere med dine medarbejdere.

Portrætbillede af Lars Thomsen

Lars Thomsen

  • Udnævnt til administrerende direktør i Telenor Danmark i 2020 (fra 1. august 2020)
  • 2019-2020 medlem af Telenor Groups Executive Management og Head of IoT i Telenor Group og acting Head of Commercial & Strategy
  • 2013-2018 kommerciel direktør hos Telenor Danmark
  • Tidligere CEO MobilePeople, ledende stillinger hos Dell i Norden, UK & Ireland
  • Uddannet fra Handelshøjskolen i København
  • Gift og har tre børn

Foto: Søren Svendsen

Fold ud

Sjov med sig selv
»Der er to ting, som går igen hos de fleste irere. Og det er, at de kan synge og har god humor. Jeg kan på ingen måde synge og vil gøre alt for at undgå det,« smiler han. »Men jeg vil tillade mig at mene, at jeg har noget humor. Og det fandt jeg ud af kan være et ret effektiv middel at bruge, når man skal have et budskab igennem til sine medarbejdere,« siger han og tilføjer, at man aldrig må lave sjov med dem, der er i rummet, men gerne med sig selv.

Hvis virksomheden for eksempel skulle skabe en forandring, så kunne Lars Thomsen finde på at joke med, at virksomheden skulle undgå at blive som ham, der ifølge hans kone havde anlagt sig nogle vaner, som med årene var blevet lidt for indøvede. Den type historier har han siden ofte benyttet sig af for at få folk til at lytte efter, men også som et billede på det, virksomheden skal gøre – eller måske netop ikke gøre.

At turde udstille sig selv kan ifølge Lars Thomsen også være med til at bløde op for forestillingen om, hvem du er som leder.

»Ingen skal tro, at jeg er supermand. Jeg laver fejl som alle andre. Og det tror jeg er et sundt signal at sende til medarbejderne. For hvis chefen tør indrømme, at han også laver fejl, så undgår man at skabe en kultur, hvor ingen tør prøve noget,« siger han.  

Egne veje
Efter 20 år som leder i større organisationer, valgte Lars Thomsen i 2008 at blive selvstændig. Han havde brug for at prøve noget helt andet. Han brugte sin erfaring fra det ”corporate liv” som konsulent for blandt andet start-up-virksomheder. Det gav ham ikke bare nye faglige udfordringer, fordi han pludselig skulle være ekspert på områder, han før havde specialister til. Han fik også øjnene op for, hvor meget energi han fik af at lave andre ting end at arbejde.

»Som selvstændig skal man jo selv styre sin tid. Og det gjorde, at jeg nemmere kunne putte andre ting ind i min hverdag. Jeg fandt ud af, at jeg sagtens kunne kombinere de to ting – arbejde og fritid. Og at pauserne fra arbejdet ikke behøver at være en dårlig ting. Tværtimod gør det, at man bliver mere frisk i hovedet og derfor også bedre til sit arbejde,« siger Lars Thomsen, der i dag mener, at dit outcome på jobbet er vigtigere end antallet af arbejdstimer.

»Selvfølgelig skal man knokle, hvis man vil komme langt. Men der er jo ingen, der bliver gode af at arbejde solen sort. I hvert fald ikke i længden.«

Og hvordan sikrer man, at medarbejderne ikke arbejder for meget?

»Ved at være meget klar på, hvad dine forventninger til en opgave er. Hvad er det helt præcist, opgaven går ud på? Og hvornår skal vi tale om den? Hvis de ting ikke er på plads, famler medarbejderen i blinde. Og så er det svært at være effektiv,« siger Lars Thomsen, der mener, at han selv er blevet bedre til at fokusere på kvaliteten af arbejdet frem for de timer, han lægger.

»Jeg er meget bevidst om det ansvar, jeg har for vores medarbejdere. Men jeg ved også, at de får en bedre chef, hvis jeg bruger tid på andet end jobbet.«

Lars Thomsen sidder ved skrivebord
»Jeg er meget bevidst om, at jeg bare er en lille del af en stor virksomhed. Det handler ikke om, hvad jeg opnår eller ikke opnår, men om at Telenor står stærkt,« siger Lars Thomsen. Foto: Søren Svendsen

På vej mod nye svar
Ifølge Lars Thomsen er ledelse aldrig en lige vej. Der er altid udfordringer. Og det er netop deri, det spændende ved ledelse ligger, mener han. »Hvis alting bare var snorlige, var der jo ikke nogen grund til at lede,« siger Lars Thomsen, der dyrker sin faglige nysgerrighed ved at læse om ledelse og videreuddanne sig.

»Der er altid noget, du kan blive bedre til. Områder, du mangler viden om. Og derfor har vi i direktionen sat os for, at vi hvert år skal dykke ned i et nyt emne. Noget, der kan klæde os bedre på til de udfordringer, vi vil blive mødt med fremover,« siger han og tilføjer, at direktionen senest har taget et kursus i bæredygtighed, der gør, at de efterfølgende har kunnet lægge et grønt vandmærke ned over virksomhedens strategi, som han forklarer det.

Selv har Lars Thomsen gennem årene hentet inspiration hos mange af de ledere, han har haft over sig. Men han har aldrig forsøgt at efterligne andre ledere en-til-en. Og det håber han hellere ikke, at andre vil gøre med ham.

»Hvis der er noget, jeg gerne vil give videre til andre ledere, så er det, at man først og fremmest skal være sig selv. Du kommer simpelthen til at fremstå mere troværdig – og dermed tryghedsskabende – hvis du står ved dig selv og din grundlæggende personlighed. Jeg ved i hvert fald, at jeg bliver en bedre leder, hvis jeg forsøger at være Lars Thomsen og ikke alle mulige andre.«

Action Card

4 gode ledelsesråd fra Lars Thomsen:

  1. Tag kunden med i alle beslutninger. Du skal vide, hvordan de beslutninger, du træffer på kontoret, påvirker kunderne ude i den virkelige verden. Så vær nysgerrig på dine kunder, og sørg for, at du rent faktisk forstår dem og deres behov. Mavefornemmelsen er ikke nok: Brug data, vær i frontlinjen, besøg kunderne. Uden dem har du ingen forretning.
  2. Vær dig selv. Det er en kliché, men ingen er bedre til dig end dig. Det er fint at hente inspiration og lære af andre, men alle kan gennemskue det, hvis du forsøger at påtage dig en særlig "lederpersona", der ligger for langt fra dig selv. Hvis du vil være autentisk, troværdig og skabe tryghed, er du nødt til at handle i overensstemmelse med dine værdier og din grundlæggende personlighed. Så sover du også bedre om natten.
  3. Tænk langsigtet, men ager kortsigtet. Det kan være fristende at lægge en langsigtet plan, og i blind tillid til den tage skyklapper på og bare arbejde derudad. Men virkeligheden er, at du skal levere til alle dine interessenter – fra medarbejdere, kunder og aktionærer til miljøet og samfundet – både i dag og om fem år. Derfor skal du være tydelig omkring, hvad der skal til for at skabe værdi på den lange bane, samtidig med at du skal være klar til at agere i den verden og situation, du står i netop nu, så du leverer de krævede resultater og opnår dine mål.
  4. Stay humble, stay hungry, stay responsible. Jeg har tilladt mig at bygge videre på den gode gamle amerikanske talemåde om at "Stay humble, stay hungry", som stadig holder 100 % til den moderne leder. Husk, at alting ikke drejer sig om dig, at der altid er nye muligheder, og at hvis du som leder holder dig selv ultimativt ansvarlig for alle fejl, bliver du også personen med mulighed for at løse dem. 

Mere fra Ledelse med vilje

Jens Højgaard Christoffersen smiler
Ledelse med vilje

I Tanzania lærte COWI's topchef en vigtig lektie om diversitet: »Folk skal føle sig som fuldgyldige medlemmer ved bordet«

Som Group CEO i COWI sidder Jens Højgaard Christoffersen med det øverste ansvar i den store ingeniørvirksomhed. Men for ham er ledelse en holdsport, som handler om at få mennesker til at arbejde med et fælles mål. Det kræver en indsats at få alle med, indså han under et ophold i Tanzania.
41 min.
Katja Moesgaard sidder ved havnen
Ledelse med vilje

Katja Moesgaard lærte noget afgørende om ledelse, da hun blev fyret i Parken

Det er ikke nok at skabe følgeskab og store resultater. Der er et grundvilkår i ledelse, som du aldrig må glemme, hvis du vil blive i jobbet.
45 min.
Johanne Schmidt-Nielsen sidder i en vindueskarm
Ledelse med vilje

Johanne Schmidt-Nielsen: »Det føltes faktisk ret grænseoverskridende at kunne bestemme over andre mennesker«

Da Johanne Schmidt-Nielsen efter 12 år i dansk politik stoppede på Christiansborg, skulle hun med egne ord genopfinde sig selv. Her fem år efter sin tiltræden som generalsekretær for Red Barnet fortæller hun om at skulle finde sig til rette i rollen som den, der kan skære igennem. Om at lære at tro på det bedste i folk. Og om at gå kl. 15.
45 min.
Flemming Jensen står foran et s-tog
LEDELSE MED VILJE

Han skar ned og massefyrede i SAS. Men da Flemming Jensen forlod direktørjobbet, fik tillidsmanden tårer i øjnene

Et kursus om flyskræk blev DSB-direktør Flemming Jensens skæve vej ind i ledelse. I både SAS og DSB har han taget stribevis af hårde beslutninger om nedskæringer og fyringsrunder, men han har formået at gøre det på en ordentlig og troværdig facon – og med stor respekt for dem, det går ud over.
45 min.
Kasper Nilaus kigger til siden
LEDELSE MED VILJE

For Svitzers topchef kommer familien altid først

Kasper Friis Nilaus er kommet helt til tops som CEO i slæbebådsvirksomheden Svitzer, selv om han i mange år frygtede, at det ville skade karrieren, at han ikke ville rykke familien til udlandet. ’Karriere-Kasper’ ville egentlig gerne, men ’Familie-Kasper’ vinder altid.
41 min.
Sheela Søgaard går ned ad en trappe
Ledelse med vilje

Sheela Søgaard troede, at usikkerhed var et svaghedstegn hos en leder. I dag ser hun det som en kæmpe styrke

Sheela Søgaard kan i år fejre 15-års jubilæum som CEO i arkitektgruppen BIG. Her fortæller hun om opvæksten i Mellemøsten. Om frygten for at gå i stå. Og om hvordan hun har lært at omfavne usikkerheden i rollen som leder.
45 min.