Ydmyghed er en dyd
Som leder har Lars Thomsen aldrig haft behov for at sætte sig selv i centrum. Eller at blive hyldet for det, han har opnået. Og det ser han som en af sine største styrker. Som da han i et interview i 2019 blev spurgt, hvad der havde været hans største professionelle succes. »Det samme som tidligere år: At jeg ikke praler,« svarede han.
Det kræver nemlig en god portion ydmyghed at blive en god leder, mener han.
»Jeg er meget bevidst om, at jeg bare er en lille del af en stor virksomhed. Det handler ikke om, hvad jeg opnår eller ikke opnår, men om at Telenor står stærkt – ikke bare nu, men også på den lange bane. Det kræver, at vi alle sammen går ydmygt til opgaven, og det skal jeg som direktør være et godt eksempel på,« siger Lars Thomsen.
Hvordan kommer ydmygheden til udtryk i dit eget lederskab?
»Vi har opnået flotte resultater de sidste tre år (hvor Lars Thomsen har været CEO i Telenor i Danmark, red.), men det er mit hoved ikke blevet større af. Vi kan kun skabe de ting, vi gør, fordi vi arbejder sammen og bruger hinanden. Og derfor har de gode resultater heller ikke fået mig til at tro, at jeg kan finde løsningerne selv – det er og bliver et fælles projekt,« siger Lars Thomsen, der derfor ser det som en af sine fornemmeste opgaver at sikre, at Telenor kan blive ved med at fastholde og tiltrække dygtige medarbejdere. En opgave, han fik god erfaring med, da han i 2003 som ansat i Dell fik ansvaret for computergigantens afdeling i Dublin. Her skulle han ikke bare kæmpe med andre internationale techvirksomheder om markedsandele, men også om medarbejdere.
De første dage i jobbet undrede han sig over, hvorfor flere af medarbejderne allerede om formiddagen forlod kontoret. Det viste sig, at de var på vej til jobsamtaler hos de konkurrerende virksomheder, som lokkede med langt højere løn.
Lars Thomsen måtte tænke kreativt. Hvordan kunne virksomheden på trods af det begrænsede lønbudget gøre sig attraktiv som arbejdsplads. Svaret var at gøre Dell til en virksomhed med gode karrieremuligheder.
»Vi oprettede nogle nye typer af jobs, som vi vidste var i høj kurs. Og så omorganiserede vi os, så vi fik nogle nye ledelseslag, som især de yngre medarbejdere kunne stræbe efter,« forklarer Lars Thomsen, der endte med at være i Irland i næsten fire år. En lærerig oplevelse, der både gav ham en bedre forståelse for at tiltrække og fastholde medarbejdere, men også for, hvor effektivt et middel humor kan være, når du som leder skal kommunikere med dine medarbejdere.