Ledere kan gøre livet surt for de ansatte
Mikkel Grene er, siger han selv, meget bevidst om, at ledelse gør en stor forskel – og at det betyder rigtig meget for mennesker, hvilken leder, de har.
»En leder kan gøre livet rigtig surt for en person, for man bruger jo en meget stor del af sin vågne tid på arbejdet. Derfor brænder jeg rigtig meget for, at god ledelse i Søstrene Grene virkelig skal komme af en passion for at være en god leder og et ønske om at gøre en positiv forskel i folks liv.«
For Mikkel Grene er ledelse i bund og grund et håndværk og en muskel, der kan trænes og arbejdes med. Og han ser det som en af sine vigtigste opgaver at vise vejen, italesætte og sætte rammerne for, hvad der er god ledelse i Søstrene Grene.
»Derfor har vi også nogle fora, enten i form af workshops eller nogle dage i på et kursussted, hvor vi mødes og taler om, hvad god ledelse egentlig er, så vi får et fælles billede af det.«
Sæt en stjerne op for dine ansatte
Da han begyndte som leder i Søstrene Grene for 15 år siden, var noget af det hotteste, man lærte på business-skolerne high performance teams og balanced scorecards. Det handlede groft sagt om, hvordan du kunne få en person til at levere mest værdi per tidsenhed ved at sætte en lighter under dem, som Mikkel Grene udtrykker det.
»Det kan godt udvikle sig til et demotiverende KPI-helvede for medarbejderen, så her skal man huske, at det ikke er selve KPI’et, der motiverer, men derimod det at lykkes med noget vigtigt og meningsfyldt, der gør en forskel.«
Hvordan opfatter du så dit eget lederskab? Hvad er det vigtigste for dig?
»Jeg mener, at du som leder skal skabe en passion for at opnå noget. Du skal skabe en organisation, hvor mennesker brænder for at opnå et mål. Det er din opgave som leder, selvfølgelig i fællesskab med dine folk, at finde ud af, hvad det så er for et mål, men i sidste ende er det dit ansvar at få sat den der stjerne op og få folk til at forstå, hvad vi går efter,« siger Mikkel Grene og tilføjer:
»Jeg prøver at tegne et billede af, hvor vi skal hen og skabe en passion, en stolthed omkring en spændende udfordring, som vi skal løse sammen. Det synes jeg faktisk er lederens fornemste opgave.«
Noget af det vigtigste for ham er at skabe en kultur, hvor man kan føle sig tryg nok til at komme ud af sin komfortzone, og hvor man tør springe ud i det ukendte – med risikoen for at fejle eller komme til at se dum ud. Særligt i en tid hvor kunderne flytter sig så hurtigt og meget, at der ikke er tid til at regne alt igennem på forhånd.
»Der, hvor jeg virkelig føler, at jeg lykkes, er når jeg oplever, at et menneske ender med at opnå meget mere, end de selv havde turdet drømme om og dermed udløse sit fulde potentiale.«