Kan man også forestille sig, at ledere bruger en robot som mentor eller sparringspartner?: ‘Hvordan skal jeg gribe denne samtale med en medarbejder an?’
»Det kan jeg sagtens se for mig. Indtil nu har det været rigtig svært at lave et system, der kunne svare på en måde, der fungerer. Siri kan for eksempel ikke forstå, hvis man siger noget, der refererer til en tidligere sætning. Nu ser vi nogle modeller, der er i stand til at interagere med os på et niveau, hvor det godt kunne være et menneske, der sad på den anden side.«
Hvilke andre muligheder vil vi se?
»Det kan være, at virksomheder en dag beslutter, at en AI-model skal kværne igennem alle e-mails, alle manualer og alle mulige andre fakta om virksomheden. Så kan ledelsen for eksempel spørge, hvor der er nogle processer, hvor man taber penge. Men vi har ingen anelse om, hvad der sker, hvis vi på den måde begynder at mine al den viden, der er i en organisation. Hvad nu hvis en organisation begynder at optage samtlige møder, så man altid kan spørge: ‘Hvad har vi egentlig diskuteret og besluttet omkring det her emne?’. Så gennemgår systemet alle møder: ‘I har besluttet på den dato, at I skal gøre sådan her.’«
Det lyder som om, det kan blive nemmere at være leder, men samtidig er der mange usikkerheder?
»Ja, og det bliver interessant at se, hvad der vil udspille sig i forskellige organisationer. Hvad vil man for eksempel gøre, hvis man vælger ikke at stole på de svar, systemet kommer med? Hvordan bliver dialogen og beslutningsprocesserne? Hvad med liability? Hvis man har købt en teknologi, der fortæller, at vi skal gøre sådan og sådan, og man gør som den siger, hvem har så ansvaret?«