Når man bestiger bjerge, er man oftest to sammen. Og samarbejdet skal fungere. Forrest klatrer førstemanden, mens andenmanden holder rebbremsen, der lynhurtigt kan bremse linen. Andenmanden skal konstant vurdere, hvor meget line man kan give. For der skal være plads. Men ikke for meget, for hvis førsteklatreren falder, skal man trække i bremsen, så han ikke rammer jorden. Og man må aldrig give slip.
Susanne Mørch Koch bruger det som et billede, når hun skal beskrive sig selv som leder. For hun giver plads, men hun giver ikke slip, når hun står med ansvaret. Hendes kolleger skal vide, at hun er der. Lige bagved, hvis det bliver nødvendigt.
Ligesom i klatring handler ledelse om at vide, hvornår du giver line og hvornår, du strammer den.
»Hvis det kører, giver du masser af reb. Men når det er svært, skal du være sikker på, at en anden har dig. Det er det samme med ledelse. Du skal udvise tillid, men være lige bagved og i stand til at gribe«.
I de knapt to år, der er gået, siden hun startede som direktør i Tivoli i august 2020, har der været brug for at justere rebet mange gange. Tivoli har været hårdt ramt af pandemien. To år med uundgåelige underskud, og utallige udfordringer med at håndtere restriktioner og andre begrænsninger ved genåbningerne, samt masser af usikkerhed hos de 2000 medarbejdere, som hun er chef for i forlystelsesparken.
Opgaverne har betydet, at hun i den grad haft brug for sine erfaringer – ikke bare fra klatring, men også fra tidligere i hendes karriere. Fra mange år i DSB, hvor hun har haft en lang rækker leder- og direktørstillinger, og senest fra Danske Spil, hvor hun var CEO. Begge er virksomheder, der ikke altid har medvind.
»Det er vores rygsæk med erfaringer, vi bruger, når vi handler. Det, der gik godt, og det, der gik mindre godt. Den rygsæk henter vi fra bevidst og ubevidst, når vi står i en situation, som vi ikke havde forberedt os præcist på,« forklarer hun.