Det er måske for meget sagt at kalde dem eksperter.
Men efter 40 opkøb og fusioner, der trækker spor helt tilbage til 90’erne, har de cirka 250 ledere i energi - og televirksomheden Norlys gjort sig flere erfaringer, end de fleste får på et helt arbejdsliv, om, hvordan man skaber en god virksomhedskultur i en medarbejdergruppe med forskellig baggrund.
Norlys kom til verden i 2019 efter ægteskabet mellem energi- og teleselskaberne SE (Syd Energi) og Eniig og er i dag Danmarks største energi- og telekoncern.
De mange sammenlægninger og identitetsskifter har givet virksomhedens ledere et unikt indblik i, hvad man skal gøre – og måske endnu vigtigere ikke skal gøre – for at lykkes med at få flere tusind ansatte fra forskellige virksomheder, med hver deres opfattelse af tingene, til at gå samme vej, arbejde på samme måde, føle samme stolthed for arbejdet og forfølge samme mål.
Trods de mange forandringer scorede Norlys allerede i den første arbejdsglædemåling fra Ennova 75 point ud af 100 mulige i målingen i 2019 og efterfølgende 77 point i 2020. Det placerer virksomheden i kategorien ”høj arbejdsglæde”.
Så hvad er det, lederne i Norlys har lært, som andre ledere og virksomheder kan lære af? Og hvilke fejl har virksomheden begået undervejs? Det har vi spurgt nogle af dem om.
En af lederne hedder Morten Roll. Han er uddannet elektriker og fik i 1999 som 24-årig sit første lederjob i Stofa, der er en af de mange virksomheder, som, gennem de talrige fusioner og opkøb, er endt i Norlys.
Fangede ikke frustrationerne
Som leder lærte han ved en af de mange virksomhedssammenlægninger, hvad der sker, når man ikke opfanger og tager hånd om den frustration, der kan opstå hos de ansatte i en ny organisation på grund af selv små kulturforskelle. Det var da det daværende SE opkøbte Stofa i 2012.
»Da vi gik i gang med at fusionen i 2019, ville vi for alt i verden undgå det, der skete efter opkøbet i 2012,« siger han.
Dengang blev Morten Roll og de andre afdelingsledere først gjort opmærksom på problemet på et medarbejdermøde fire år efter opkøbet, hvor virksomhedens ledelse også deltog, og hvor det for første gang kom frem, at fiberteknikerne fra SE slet ikke følte sig inkluderet i den nye virksomhed, der arbejdede videre under Stofa-navnet.
»Efter opkøbet havde man bare udleveret Stofa-arbejdstøjet til teknikerne fra SE, og så troede ledelsen, at de nye folk var blevet integreret på arbejdspladsen. Men de ansatte gik rundt og tænkte: ”Var det virkelig det? Var det den måde, jeg blev inkluderet på?”«, siger han.
Frustrationerne førte til, at nogle af medarbejderne forlod virksomheden.
»Vi kunne se, at det ikke var måden at gøre det på. En del af teknikerne følte ikke, at de var blevet en del af Stofa, og pludselig stod navnet på deres biler. De blev opslugt i Stofa-universet og følte nok, at de blev noget glemt,« siger Morten Roll.