Flemming Jensen står foran et s-tog
»Vi kan gøre noget i DSB, der betyder noget for en masse mennesker. Det purpose er noget, jeg og alle andre her kan se sig selv i,« fortæller Flemming Jensen, adm. direktør i DSB.  Foto: Christian Als
LEDELSE MED VILJE

Han skar ned og massefyrede i SAS. Men da Flemming Jensen forlod direktørjobbet, fik tillidsmanden tårer i øjnene

9. oktober 2024

Et kursus om flyskræk blev DSB-direktør Flemming Jensens skæve vej ind i ledelse. I både SAS og DSB har han taget stribevis af hårde beslutninger om nedskæringer og fyringsrunder, men han har formået at gøre det på en ordentlig og troværdig facon – og med stor respekt for dem, det går ud over.

Gå til Action card

Da det i 2014 blev offentliggjort, at Flemming Jensen forlod sit job som koncerndirektør i SAS til fordel for jobbet som administrerende direktør i DSB, skete der noget ret usædvanligt: Flere tillidsfolk og fagforeningsledere udtalte offentligt, at de i dén grad ville savne den afgående direktør, der ellers havde gennemført en lang række nedskærings- og fyringsrunder i det kriseramte luftfartsselskab.

»Det er noget af en mavepuster. Han er en mand af format. Det bliver et kæmpe savn. Nu får jeg tårer i øjnene igen,« lød det således fra formanden for CAU, kabinepersonalets fagforening, Merete Scheel, i Børsen.

Det siger nok en del om Flemming Jensen som leder, at hans farvel til SAS kunne udløse så stærke følelsesmæssige reaktioner fra en medarbejderside, der igennem flere år havde lagt ryg til voldsomme besparelser og indskrænkninger fra hans hånd. Selv mener Flemming Jensen, at det er et udtryk for, at han altid har bestræbt sig på at optræde fair og ordentligt, også igennem de mange og ofte ophedede forhandlinger med fagforeningerne.

»Min holdning har altid været, at man godt kan have en ordentlig relation til folk, også i de svære sammenhænge. Og så tror jeg, at der var en opfattelse af, at jeg aldrig havde snydt nogen, og altid været meget transparent om de beslutninger, der var på vej og årsagen til dem,« siger Flemming Jensen i Lederstof.dk’s podcast, Ledelse med vilje.

Lederdrøm efter kursus om flyskræk
Den i dag 65-årige DSB-direktør sprang først ud som leder i sen alder. Han er oprindeligt uddannet jagerpilot, men valgte som mange andre danske ’Top Guns’ et liv som civil pilot i SAS.

Ledelsesrollen kom han ind i ved lidt af et tilfælde. På et tidspunkt blev han bedt om at hjælpe en psykolog med at holde kurser, der skulle fjerne flyskræk. Her oplevede han, hvordan mennesker, der var overbeviste om, at de ville dø, hvis de satte sig op i et fly, efter kun tre dage var helt euforiske over at have fået fjernet den i bund og grund irrationelle angst.

»Det tændte en gnist i mig,« fortæller Flemming Jensen. »Det gik op for mig, at ledelse rigtig meget handler om at flytte mennesker.«

Så det var dér, du besluttede at blive leder?

»Ja, og så er det bare vokset siden.«


FlemmingJensen009_1920x1280
»Det er selvfølgelig et job, der fylder meget, men jeg synes selv, at jeg er god til at parkere det, så det ikke fylder hele mit liv,« siger Flemming Jensen. Foto: Christian Als

Leder for tidligere kolleger og venner
At forlade det kollegiale fællesskab med de andre piloter faldt ham ikke let i starten. Specielt når han som leder var nødt til at tage fat i medarbejdere, der havde et uacceptabelt højt sygefravær eller ikke opførte sig ordentligt overfor kolleger og kunder. Flere af dem, han måtte skride ind overfor, havde han kendt tilbage fra tiden i flyvevåbnet, og nogle kom han endda sammen med privat.

»Det var svært at skulle give en skriftlig advarsel til en person, man har været tæt ven med igennem mange år, eller give et opmærksomhedspunkt på en kollega, jeg havde kendt i mange år, fordi vedkommende var på vej ud på et skråplan i forhold til et misbrug.«

Hvordan gjorde du det i praksis?

»Det har jeg igen gjort ud fra den her tilgang om, at selv svære beslutninger kan man godt tage og gennemføre, hvis man gør det ordentligt. Jeg tror, at man kan slippe af sted med rigtig mange ting ved at være transparent og ærlig og ved at forklare tingene ud fra sagens indhold,« lyder det fra Flemming Jensen.


FlemmingJensen012_1280x1920

Flemming Jensen

Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB

Født i Fuglebjerg.

Flemming Jensen er uddannet pilot i Flyvevåbenet, men skiftede i 1986 F-16-jageren ud med en civil karriere, først i Sterling og dernæst i SAS, hvor han var pilot fra 1989 til 2009.

Fra 2002 til 2009 var han chefpilot i SAS, og blev derefter udnævnt til koncerndirektør og talsmand for SAS Danmark.

Fra 2011 var han COO (koncerndriftsdirektør) og medlem af koncernledelsen i SAS.

Den 1. maj 2015 blev han ansat som administrerende direktør i DSB.

Tillidshverv:
Formand for bestyrelsen i Naviair og i TP Aerospace.

Medlem af Forretningsudvalget og Hovedbestyrelsen i Dansk Industri.

Privat er han bosat i Holte. Han er gift og har to voksne børn.

Foto: Christian Als

Fold ud

Alle øjne søger mod topchefen
Som barn var han både genert og også lidt introvert. Hans people skills er blevet bedre siden da, men når han går rundt på kontorerne i Høje Taastrup, kan han stadig godt falde lidt ind i sine egne tanker. Han er dog meget bevidst om at kigge op og hilse, hvis han møder nogen.

»Hvis jeg ikke får gjort det, er det ikke fordi, jeg ikke har lyst til det. Det er simpelthen fordi, det ikke ligger i min natur,« konstaterer Flemming Jensen, der har skullet vænne sig til at alles øjne automatisk søger mod den øverste chef.

»Især i starten var det svært for mig at forstå det der med, at andre mennesker kigger på mig på en anden måde, end jeg kigger på mig selv. De ser en topchef, og det kan virke meget fjernt i forhold til den hverdag, de selv er i. Jeg er jo ikke et anderledes menneske end alle andre, der går rundt i Danmark. Heldigvis har jeg en hustru og et par døtre, der kan hjælpe til med at holde mig fast i den forståelse.«


FlemmingJensen005_1920x1280
»Når folk spørger mig, hvad jeg laver, kan de få et helt medlidende udtryk i blikket, når de hører svaret, fordi de synes, at det da må være et forfærdeligt job. Men jeg har det lige omvendt. Det er fantastisk at være et sted, hvor man kan være med til at gøre en forskel,« siger Flemming Jensen. Foto: Christian Als

Først og fremmest firmaets mand
Når han bliver bedt om at sætte ord på, hvilken leder han gerne vil være, nævner Flemming Jensen som det allerførste, at han har en meget værdibaseret tilgang til det at være leder.

»Det er vigtigt for mig at have en tillidsfuld tilgang til mine omgivelser og til mit lederhold. Jeg er også meget optaget af at få ansat de dygtigste folk og have en forståelse af, at jeg ikke er den klogeste i lokalet.«

Men Flemming Jensen er altid først og fremmest firmaets mand. Han er af den faste mening, at man som leder altid skal varetage virksomhedens interesse, også selv om det nogle gange sker på bekostning af det enkelte individ. Men de hårde tiltag skal forklares sagligt og uden omsvøb, understreger han.

Den tankegang fik han rig lejlighed til at praktisere i SAS, hvor han som driftsdirektør for eksempel fjernede 600 ud af 700 administrative medarbejdere i Danmark og blandt andet flyttede driftscentret i København til Stockholm. Det var ham selv, der overbragte beskeden til de cirka 50 kolleger, der mistede jobbet i Danmark ved den lejlighed.

»Det var følelsesmæssigt en hård opgave, men det var vigtigt for mig at se dem i øjnene og fortælle om baggrunden for beslutningen.«


Fakta om DSB

Statsvirksomheden DSB (der indtil 1948 hed Danske Statsbaner) er en selvstændig offentlig virksomhed, der driver persontrafik på statens jernbanenet, og som er ejet 100 procent af Transportministeriet.

DSB opstod i 1885, efter at staten i 1867 under navnet De jysk-fynske Statsbaner overtog det private selskab Det Danske Jernbanedriftselskab og i 1880 det ligeledes privatejede Det Sjællandske Jernbaneselskab.

DSB har dagligt ca. 450.000 rejsende - heraf godt halvdelen på det københavnske S-banenet, der betjenes af 135 elektriske togsæt. I fjerntrafikken tegner DSB's 96 IC3-togsæt og 44 elektriske IR4-togsæt sig for størstedelen af produktionen. DSB råder også over 75 IC4-togsæt samt 113 lokomotivtrukne dobbeltdækkervogne til lokaltrafik.
DSB beskæftiger cirka 7000 medarbejdere og havde sidste år en omsætning på 10,5 milliarder kroner.

(Kilde: dsb.dk)

Fold ud

Også hårde beslutninger i DSB
Selv om DSB ikke er i nærheden af at være under samme økonomiske pres, som SAS har været i mange år, er der en del fællestræk mellem de to job. Der skal også af og til træffes hårde beslutninger i DSB, både om økonomi og – som tilfældet var i 2017 – grounding af samtlige IC4-tog, fordi en hydraulikpumpe gjorde knuder. Driften fylder rigtigt meget begge steder. Flemming Jensen kendte SAS’ maskinrum ned i mindste detalje og har arbejdet hårdt på at få et lige så detaljeret kendskab til driften i DSB.

»Man kan ikke sidde i mit job og bruge 80 procent af tiden på strategi og 20 procent på det rent drifts- og operationelle. Det er faktisk lige omvendt. Jeg bruger nok nærmere 90 procent på den daglige drift,« siger han.

Både SAS og DSB er også to virksomheder, der konstant er i mediernes søgelys. Og ikke altid for det gode. Som øverste chef må Flemming Jensen stå model til endog meget krads kritik af nedslidte og forsinkede toge, langsommeligt sporarbejde (som slet ikke er hans ansvar) og meget andet.

»Når folk spørger mig, hvad jeg laver, kan de få et helt medlidende udtryk i blikket, når de hører svaret, fordi de synes, at det da må være et forfærdeligt job. Men jeg har det lige omvendt. Det er fantastisk at være et sted, hvor man kan være med til at gøre en forskel.«

FlemmingJensen001_1920x1280
»Det gik op for mig, at ledelse handler rigtig meget om at flytte mennesker,« siger Flemming Jensen. Foto: Christian Als

De faste kunder er tilfredse
Fordi DSB er ejet af os allesammen, mener Flemming Jensen af et ærligt hjerte, at alle danskere er i deres gode ret til at have en holdning til selskabet, uanset om den er positiv eller negativ. Han trives godt med, siger han, at være ansigtet på en så eksponeret virksomhed, også selv om han ikke lægger ikke skjul på, at han finder noget af kritikken urimelig.

»Vores faste kunder, pendlerne, er faktisk godt tilfredse med vores produkt. Så er der alle dem, der ikke bruger os. De synes måske, at de i virkeligheden burde gøre det, af hensyn til deres økonomi, klimaet eller trængslen, og finder måske derfor på nogle årsager til, at de ikke gør det. Det kan være, at det er for dyrt, eller at togene aldrig kommer frem til tiden. På den måde kan de lidt retfærdiggøre overfor sig selv, hvorfor de ikke tager toget.«


Tid til familie og fluefiskeri
En af de helt store forskelle på direktørjobbet i SAS og CEO-rollen i DSB er, at arbejdspresset var markant større i SAS. I de 4-5 år, han var en del af koncernledelsen, arbejdede han ’eksorbitant meget’, som han udtrykker det. I en typisk arbejdsuge fløj han til Stockholm tidligt mandag morgen, arbejdede til klokken 20.00 hver aften, inden han fløj hjem torsdag aften og mødte tidligt ind på kontoret i København dagen efter.

»Det var en enormt arbejdskrævende periode. Men jeg flygtede ikke fra det, og jeg havde det fint i det. Men jeg kunne også godt mærke, at det ikke gav mig mulighed for meget andet.«

Også jobbet i DSB er krævende, og Flemming Jensen tager af og til både aftener og weekender i brug. Men han har også både mulighed for at være sammen med familien og til at svinge fiskestangen.

»Det er selvfølgelig et job, der fylder meget, men jeg synes selv, at jeg er god til at parkere det, så det ikke fylder hele mit liv,« siger han.


FlemmingJensen011_1920x1280
»Min holdning har altid været, at man godt kan have en ordentlig relation til folk, også i de svære sammenhænge,« fortæller Flemming Jensen. Foto: Christian Als

65 år – men ingen slutdato
Selv om han er blevet 65, har han ikke besluttet, hvornår han vil stoppe.

»Det er ikke fordi, jeg ikke vil røbe det her, men jeg har ikke sat nogen dato. Så længe jeg trives, og dem, der bestemmer, om jeg skal være her, synes det er okay, så bliver jeg,« lyder det fra Flemming Jensen, der bedyrer, at han er lige så fascineret af DSB som den dag, han startede.

Og han er om muligt endnu mere overbevist om i dag, at DSB står med løsningen på en del af de store samfundsproblemer, vi står overfor med for eksempel stigende trængsel på vejene og den nødvendige grønne omstilling.

»Vi kan gøre noget i DSB, der betyder noget for en masse mennesker. Det purpose er noget, jeg og alle andre her kan se sig selv i. Det gælder også de unge og meget, meget dygtige mennesker, vi rekrutterer uden problemer i de her år,« lyder det fra DSB’s administrerende direktør.

Action Card

Flemming Jensens fire bedste råd om ledelse 

  1. Sæt det stærkeste hold, og invester i at udvikle teamet, således at det er kendetegnet ved høj grad af tillid, kan håndtere de konflikter, der naturligt vil opstå, har et tydeligt commitment og tager ansvar. Vær disciplineret, tro på dine instinkter, og hav tillid til dine ledere.
  2. Skab tid til refleksion, og oprethold en work-life balance. En kalender booket med back to back møder begrænser den tid, man som topleder er nødt til at afsætte til at reflektere, sætte retning og være tilgængelig, når der opstår akutte kriser.
  3. Forstå essensen af din virksomhed, uden at gå i alle detaljer, men gå dybt, når der er brug for det. Minimer den kompleksitet, der ikke omhandler virksomhedens kerneopgave.
  4. Vær forberedt på at tage de svære beslutninger, og tro på, du gør det rigtige. Oftest vil konklusionen være, at en svær beslutning er truffet for sent.

Mere fra Ledelse med vilje

Katja Moesgaard sidder ved havnen
Ledelse med vilje

Katja Moesgaard lærte noget afgørende om ledelse, da hun blev fyret i Parken

Det er ikke nok at skabe følgeskab og store resultater. Der er et grundvilkår i ledelse, som du aldrig må glemme, hvis du vil blive i jobbet.
45 min.
Johanne Schmidt-Nielsen sidder i en vindueskarm
Ledelse med vilje

Johanne Schmidt-Nielsen: »Det føltes faktisk ret grænseoverskridende at kunne bestemme over andre mennesker«

Da Johanne Schmidt-Nielsen efter 12 år i dansk politik stoppede på Christiansborg, skulle hun med egne ord genopfinde sig selv. Her fem år efter sin tiltræden som generalsekretær for Red Barnet fortæller hun om at skulle finde sig til rette i rollen som den, der kan skære igennem. Om at lære at tro på det bedste i folk. Og om at gå kl. 15.
45 min.
Kasper Nilaus kigger til siden
LEDELSE MED VILJE

For Svitzers topchef kommer familien altid først

Kasper Friis Nilaus er kommet helt til tops som CEO i slæbebådsvirksomheden Svitzer, selv om han i mange år frygtede, at det ville skade karrieren, at han ikke ville rykke familien til udlandet. ’Karriere-Kasper’ ville egentlig gerne, men ’Familie-Kasper’ vinder altid.
41 min.
Sheela Søgaard går ned ad en trappe
Ledelse med vilje

Sheela Søgaard troede, at usikkerhed var et svaghedstegn hos en leder. I dag ser hun det som en kæmpe styrke

Sheela Søgaard kan i år fejre 15-års jubilæum som CEO i arkitektgruppen BIG. Her fortæller hun om opvæksten i Mellemøsten. Om frygten for at gå i stå. Og om hvordan hun har lært at omfavne usikkerheden i rollen som leder.
45 min.
Niels B Christiansen leger med et LEGO tog
Ledelse med vilje

LEGOs topchef sætter retningen. Men han ved, at medarbejderne præsterer bedst med frihed under ansvar

Han hader, når tingene bliver unødigt komplicerede, men elsker at træffe hurtige beslutninger. Han sætter retning, men hviler så meget i sig selv, at han tør give andre masser af ansvar. Mød Niels B. Christiansen, der har gjort LEGO til verdens stærkeste legetøjsbrand.
38 min.