»Det er måske kontroversielt, men jeg mener, at vi skal tilbage til klassisk professionalisme. På arbejdet drejer det sig om, hvad virksomheden har brug for – forretningen og de mærkesager, den har valgt. Virksomheden hverken kan eller skal række ud over det og kæmpe for alle de værdier og sager, som den enkelte medarbejder ønsker. Det må de selv gøre i deres fritid«, siger hun.
Er det et udtryk for, at vi skal forsøge at skrue verden tilbage til før, vi talte om trivsel og bæredygtighed? Nej, slet ikke, lyder det fra eksperten. Alle virksomheder har brug for at gøre noget godt for verden, hvis de skal tiltrække dygtige folk:
»Vi kan ikke gå tilbage til de dage, hvor man med en god løn kunne hyre de dygtigste medarbejdere til at arbejde for virksomheder, der gjorde hvad som helst for at tjene penge, så længe det var inden for lovens rammer. Jeg underviser selv nogle af de dygtigste unge mennesker i verden, og jeg kan kun sige held og lykke med at ansætte nogen af dem, hvis din virksomhed ikke har et højere formål end blot profit«.
Dermed er vi tilbage til Alison Taylors hovedpointe: Troværdighed. Virksomheder og ledere skal udvælge nogle få af de områder, hvor de kan gøre en positiv forskel for verden. Tre eller fire områder, måske. Aldrig 40, for det er umuligt at overkomme, og så bliver det umuligt at leve op til sine løfter.
»Det, som virksomheden så lover, skal den tage dødsseriøst. Og den skal behandle det som ethvert andet forretningskritisk emne. Forankre det helt oppe i virksomhedens topledelse, lave konkrete planer og rulle dem ud på præcis samme måde, som var det en anden afgørende strategisk eller kommerciel indsats. Så kan man nemmere lykkes og virke troværdig. Og ens medarbejdere kan være med til noget, de er stolte over, i stedet for at de er frustrerede over hykleriet«.
Uanset hvad, må ledere på alle niveauer indse, at en kompleks verden kræver kompleks ledelse:
»Som leder skal du både levere på bæredygtighed på nogle områder og kommunikere overbevisende om, hvorfor du ikke gør det på andre, og du skal konstant levere værdi på bundlinjen. Samtidig skal du være tydelig overfor dine medarbejdere om, hvad de skal levere på jobbet, hvad de kan forvente af dig og af virksomheden, og ikke mindst hvad de ikke kan forvente«
Selvom Alison Taylor har gjort bæredygtighed og virksomheders arbejde med etik til en succesrig karriere og ligefrem har skrevet bogen om, hvordan virksomheder og ledere kan gøre det rigtige i en kompleks verden, påstår hun ikke, at det er let. Det viser det kompetencesæt, hun efterlyser hos ledere:
»Hvis det var mig, der skulle ansætte fremtidens ledere, ville jeg kigge efter folk, der har bevist deres evne til at få mennesker med meget forskellige opfattelser til at arbejde sammen, som er trænet i forhandling og konfliktløsning, som har arbejdet med bæredygtighed og forstår hvor komplekst det er, samtidig med at de forstår at stille krav og er i stand til at skabe psykologisk tryghed. Det er svært, og jeg ved med sikkerhed, at det i hvert fald ikke var noget, jeg alt sammen selv var i stand til, da jeg første gang blev leder.«