Snakken ved kaffemaskinen
Når du har leveret dine gode argumenter, gør du klogt i at komme dine værste kritikere i forkøbet. Dem, du på forhånd ved, vil gøre indsigelser. Det er der, du viser ledelse, mener Nanna Vestgård.
»Hvis du præsenterer en ny idé, vil medarbejderne bagefter stå nede ved kaffemaskinen og brokke sig over, at I ikke kan fortsætte med at gøre, som I altid har gjort. Det er de bekymringer, du skal forudse og vise forståelse for. Det viser, at du kender dine medarbejdere og interesserer dig for dem.«
Så kan du efterfølgende gentage dine bedste argumenter for, hvorfor det alligevel giver mening at gå i din retning, forklarer hun.
Og så er vi fremme ved slutningen på talen, dasket med halen, der skal binde det hele sammen og minde folk om, hvorfor du overhovedet har samlet dem. Her vil det som regel fungere godt at samle op på den anekdote eller det citat, du indledte med.
»Vend tilbage til Morten, som du mødte nede fra IT. Og fortæl, at næste gang du møder ham, kan du sige, at I har styr på tingene.«
Pausens kraft
Nu ved du, hvordan du skal bygge din tale op. Tilbage står spørgsmålet, hvordan du leverer den med overbevisning. Og det gør du blandt andet ved slet ikke at sige noget. Du skal nemlig holde pauser. Gode … lange … pauser …
»Alt dit arbejde med talen eller oplægget er ligegyldigt, hvis du kører det af på to minutter,« forklarer Nanna Vestgård og uddyber:
»Højt taletempo dræber al autoritet, ledelse og momentum. Hvis du speedsnakker, når dine pointer ganske enkelt ikke at synke ind hos folk.«
Men det kræver vel også mod at holde pauser?
»Ja da! Ens hjerne er fuld af adrenalin, når man er på. Det, der virker som ét minut for dig, opleves som en kort vejrtrækning for andre,« siger Nanna Vestgård, der anbefaler, at du optager dig selv, når du øver dine oplæg. Så vil du opdage, hvor korte dine pauser er. Men det er der råd for, understreger hun.
»Det handler om træning. Om at turde presse sig selv til at holde længere pauser, end hvad der føles naturligt. Så vender din krop sig til det.«