Tænk på nye måder! Tænk over, om det er vigtigst at være på arbejde klokken otte og altid være social ved kaffeautomaten, eller om der er andre egenskaber ved en medarbejder, som gavner virksomhedens udvikling.
Mange tør ikke fortælle om deres diagnose af frygt for at blive diskrimineret, behandlet dårligt eller mistænkeliggjort. Stræb efter et inkluderende og åbent arbejdsmiljø, der værdsætter forskelligheder – så øges chancen for, at medarbejderne tør fortælle om deres sårbare sider, og at I sammen kan finde bæredygtige strategier.
Mind dig selv om, at ADHD antager mange forskellige former. Måske er det den person på arbejdet, du mindst forventer har ADHD.
Reducér risikoen for, at nogen føler sig mistænkeliggjort eller misforstået ved i stedet for at sige: ”Har du ADHD? Dig, der er så rolig og struktureret?” eller ”Jeg har en fætter med ADHD, men han er slet ikke som dig?” eller ”Jeg troede, at ADHD ville sige at løbe rundt og aldrig kunne sidde stille?”, prøv at sige: ”Tak, fordi du fortalte os om din ADHD. Hvad indebærer det for dig? Vil du fortælle mig mere?”
Mange med ADHD har problemer med at regulere impulser, energi og aktivitetsniveau. Det kan føre til en ujævn arbejdsindsats, overanstrengelse, stress og udmattelse. Hjælp medarbejderen med at prioritere de ting, der skal laves, og planlæg pauser og tid til restituering (brug måske et kvarter, formiddag og eftermiddag, på at lytte til musik, gå en tur eller se sjove videoer på YouTube).
Vær tydelig med hensyn til kommunikation, forventninger og mål. I stedet for at sige ”Lav så meget, du kan og har tid til”, så prøv med ”Skriv fem sider, de skal være klar om to uger, og vi laver en forventningsafstemning torsdag i næste uge kl. 14.”
Stræb efter overskuelighed og struktur i forhold til de fleste ting – store som små. Det kan handle om en tydelig dagsorden for et møde med pointer om, hvad der skal diskuteres, hvem der forventes at gøre hvad i forskellige projekter, klart defineret roller og arbejdsbeskrivelser, tid til koordinering eller opfølgning.
(Kilde: ’ADHD på jobbet. Hjernen, udfordringerne og strategierne’)