Feedback er ikke det samme som ordrer, ønsker, evaluering, coaching eller sparring. Hvis begrebet feedback bruges i flæng om al interaktion i en organisation, kan det gå ud over den sunde feedbackkultur, forklarer Anders Trillingsgaard.
»Hvis du kalder en ordre eller en evaluering for feedback, risikerer du at smadre feedbackkulturen. Hvis du har en kollega, du synes lugter, og som du gerne vil have til at bruge deodorant, så er det et ønske. Derfor er det bedst at bede direkte om, at vedkommende bruger deodorant for din skyld. Men lad være med at kalde det feedback, medmindre vedkommende har bedt dig om din oplevelse. Det er to forskellige ting«, siger han.
Feedbackkultur opstår ifølge Anders Trillingsgaard der, hvor alle arbejder på at udvikle sig ved at bede om andres oplevelser af ens arbejde. Og andre gør sig umage med at give feedbacken på en måde, så modtageren får lyst til at få endnu mere feedback. Dermed er det også noget ganske andet end eksempelvis en klassisk evaluering.
»Hvis en leder modtager en 360-graders evaluering, er det ikke feedback i min optik – så er det en evaluering. Feedback i den sammenhæng vil være, hvis lederen aktivt styrer feedbacken, så den kommer til at handle om det, vedkommende er optaget af at blive bedre til. Og at den, der giver feedback, har mulighed for at sikre, at deres observationer giver en motiverende oplevelse. Ellers vil der komme en svagere feedbackkultur ud af det«, siger han.