For at finde ud af, hvad der motiverer og demotiverer dine medarbejdere, må du kende deres værdier. Værdier er det, vi grundlæggende synes, er rigtigt og forkert. For de fleste mennesker er det en meget stærk drivkraft at gøre det, som, vi synes, er rigtigt. Hvis dine medarbejdere omvendt ikke kan komme til at handle i overensstemmelse med deres værdier, kan de blive demotiverede.
»Hvis en af dine medarbejdere for eksempel har punktlighed som værdi, kan han eller hun blive demotiveret af at arbejde sammen med en, der afleverer for sent. Omvendt kan den, der tvinges til at aflevere før, han eller hun synes, arbejdet er gjort godt nok, blive demotiveret af at arbejde sammen med en, der insisterer på at aflevere uanset kvalitet«, fortæller Tudi Langkjær Larsen.
Vores grundlæggende værdier ændrer sig ikke, men måden, de kommer i spil og vægtes på, kan ændre sig i forhold til livssituation og i forhold til, hvem vi er sammen med.
»Måske synes en medarbejder, at det sociale med kollegaerne er meget vigtigt, men i en periode er han eller hun nødt til at fokusere på at nå at hente børn, fordi familien har købt hus langt væk. Værdien er der stadig, men den vægtes ikke så tungt for tiden«, siger Tudi Langkjær Larsen.
For dig som leder betyder det, at du løbende skal interessere dig for, hvad der motiverer dine medarbejdere; vær opmærksom og nysgerrig – hele tiden. Du kan lære dine medarbejderes værdier at kende ved at spørge direkte til dem, eller du kan iagttage, hvad der sker, når de kommer under pres.
»Når noget gør os rigtig sure, er det ofte det modsatte, der er vores værdi – og som ikke kan komme i spil. Derfor er det interessant både at lære fra det, der gør medarbejderne glade, og det, der gør dem sure«, siger Tudi Langkjær Larsen.
Husk derefter at spørge ind til det, du har iagttaget, for at finde ud af, om du har fortolket rigtigt. Nu ved du noget vigtigt om, hvad der motiverer og demotiverer dine medarbejdere.