Sæt scenen og rammen for samtalen ved mødets begyndelse. Det er dig, der styrer.
»Det er vigtigt at være en benhård mødestyrer. Det er dig, der har inviteret til samtalen, og det er dig, der har nogle ting, du skal have talt om«, siger Flemming Andersen.
Vær ærlig og sig tingene direkte, men med respekt. Så kommer I nemmere frem til løsningen.
Som udgangspunkt skal du holde dig til din nedfældede plan. Men lyt til, hvad medarbejderen siger. Måske får du oplysninger, du ikke var klar over, og måske har medarbejderen gode bevæggrunde for at agere, som vedkommende gør.
»Det kan være, at du får et svar, som du ikke havde forberedt dig på, men som kan have en betydning for din håndtering. Det er svært at navigere i. Du sidder i et splitsekund og skal beslutte, om du skal fortsætte videre ad den vej, du har planlagt, eller dreje fra«, siger Flemming Andersen.
Tal eventuelt med medarbejderen om, hvad der sker, hvis udfordringen ikke bliver løst.