Wow-effekten
Figen Cayans egne observationer og optællinger af manglende diversitet bliver bakket op af anden statistik: I Danmark udgør etniske minoriteter med ikke-vestlig oprindelse 9,1 procent af befolkningen, men undersøgelsen fra Denominator viser, at der er nul personer med afrikansk baggrund og én procent med asiatisk baggrund i bestyrelserne i de 100 største danske virksomheder målt på omsætning. Samme statistik, der viser, at personer med baggrund i Mellemøsten, Nordafrika eller Tyrkiet udgør 0,15 procent af direktionerne og 1,66 procent af bestyrelserne.
»Vores politikere støtter rigtig meget op omkring, at vi skal have flere kvinder i ledelse, og DI og Dansk Erhverv støtter det, men hvorfor er der ikke nogen, der siger: ‘Vi skal også have flere etniske minoriteter’?« spørger Figen Cayan.
Det kunne passende være nogle flere virksomheder, der går forrest og bliver rollemodeller for at ændre på statistikken, mener hun.
»Det gælder om, at vi får nogle virksomheder, der kan vise, at ‘vi har de her kvinder og mænd i de her topstillinger.’ Det vil gøre, at sådan nogle som mig, kan tænke: ‘wow, det er dét, jeg kan opnå’.«
Figen Cayan taler om, hvad der er vigtigt for hende i arbejdslivet. At være med til at sætte en retning. At være et sted, hvor hun kan bidrage og skabe værdi. Hun arbejder med mennesker, kommunikation og strategi og er optaget af, hvordan en virksomhed tiltrækker de rigtige personer og fastholder dem. Det gælder om at kommunikere og følge kommunikationen med handling.
»Hvis ikke du kommunikerer de rette budskaber ud om CSR og diversitet og nailer den fra start, det vil sige udlever det, du siger, så kan du ikke fastholde medarbejderne. Hvis det kun er snak, søger de mod andre virksomheder. Hvis Mærsk ændrede retning og ikke længere arbejdede for diversitet og inklusion, ville vi tabe en kæmpe talentmasse, som ikke ville se det som attraktivt at være i Mærsk eller i Danmark for den sags skyld. De ville søge til andre lande, for eksempel England, hvor man er langt fremme med det her.«