Morten Christiansen kigger ud af et vindue
»Vi sælger telefoner og abonnementer og er på den måde en enabler-industri. Derfor mener jeg også, at jeg har et særligt medansvar for at være med til at uddanne befolkningen om ansvarlig brug af teknologien og for at bidrage til at skabe gode mobilvaner,« siger Morten Christiansen, teleselskabet 3's CEO. Foto: Christian Als
Telehygiejne

Teleselskabets topchef opfordrer sine ledere og medarbejdere til at lægge telefonen væk – og danskerne til at gøre det samme

20. juni 2024

Han har solgt millioner af mobiltelefoner og abonnementer, men nu advarer 3’s topchef Morten Christiansen om, at skærmforbruget er kommet ud af kontrol. Han har selv indført regler for mobilbrug i 3 i Danmark.

Gå til Action card

Da Morten Christiansen for nylig samlede hele sin ledergruppe til et vigtigt møde, var der et par af deltagerne, der sneg sig til at tjekke deres mobiltelefoner. Formentlig troede de, at de gjorde det så diskret, at ingen opdagede det. Men de tog fejl.

»Da jeg opdagede det, pegede jeg dem ud og spurgte, om det virkeligt var så vigtigt at tjekke mobilen nu?«, fortæller Morten Christiansen, der i 19 år har været øverste chef for mobiltelefonselskabet 3 i Danmark og i dag også er chef for 3 i Sverige og Østrig.

Både internt i virksomheden, men i høj grad også udadtil har teledirektøren erklæret krig mod danskernes brug af mobiltelefoner, som han mener er kommet ud af kontrol. Det har han gjort, fordi han er bekymret for, at specielt børn og unge er klistret fast til mobilskærmen i en grad, så det går ud over deres trivsel og sociale relationer. Men også fordi han frygter, at vi er i gang med at opfostre en generation, der vil gøre det svært for ledere at få kvalificeret arbejdskraft i fremtiden.

»Vi kan se fra forskningsrapporter og undersøgelser, at du får en reduceret evne til at agere med andre mennesker, hvis du bruger mobilen for meget. I måske endnu væsentligere grad giver det også dårligere evne til at koncentrere sig og fokusere. Og begge dele er jo ting, som man skal kunne på en arbejdsplads,« konstaterer Morten Christiansen og henviser til de efterhånden talrige undersøgelser, der viser, at de helt unge kun formår at koncentrere sig i få sekunder ad gangen, formentlig fordi de konsumerer det ene korte TikTok- eller Instagram-klip efter det andet.

»Hvis man kun kan koncentrere sig i meget kort tid, kan man ikke løse komplekse opgaver. Det kan blive en reel udfordring for den unge generation og for de ledere, der skal ansætte dem,« siger Morten Christiansen.

4 spørgsmål om ledelse til 3-direktøren

  1. Hvad er det vigtigste for dig som leder?
    »Noget af det mest motiverende, man kan gøre i en organisation, er at lade folk selv træffe en række beslutninger. Derfor er det vigtigste for mig som leder i forhold til organisationen ’ansvarlighed’, forstået som frihed under ansvar. Jeg giver meget frihed til lederne herinde og også til medarbejderne generelt. De har en stor plade at spille på.«
  2. Hvordan kan man bevare motivationen – og hele tiden genopfinde sig selv – når man som du snart har været CEO i 3 i 19 år?
    »Jeg føler, at jeg er lige så sulten, som jeg var, da jeg startede her og får konstant nye ideer til, hvordan vi kan forbedre og skærpe kundernes oplevelse hos os. Det ligger dybt i mig og hele organisationen, at vi stadig skal tænke som en udfordrer, selv om vi målt på mobilkunder nu er nummer tre i Danmark. Vi skal hver eneste dag forsøge at være kvikkere og hurtige end konkurrenterne; ellers taber vi.«
  3. Hvordan vil du beskrive den kultur, du har opbygget i 3?
    »De tre ord, der for mig at se kendetegner vores kultur, er ’fællesskab’, ’dedikation’ og ’udfordrer’. Vi er notorisk kendt for at gøre tingene anderledes og for altid at forsøge at vende tingene på hovedet; at få nye ideer og finde nye løsninger, kombineret med en vanvittig eksekveringskraft. Jeg inviterer altid til og belønner ideer og er meget optaget af, at folk ikke skal være bange for at begå fejl. Vi må aldrig blive bange for tage en chance. Hvis vi får en god ide, løber vi efter den. Det giver en helt særlig energi.«
  4. Hvad er det for en type medarbejdere, der trives i 3 – og hvem gør ikke?
    »Du vil trives her, hvis du ikke er bange for at udfordre normen og bringe dine egne idéer til bordet. Vi ansætter gerne lidt ’skæve’ personligheder med masser af kreativitet og modet til at tænke anderledes. Men man skal ikke tage fejl: Det er i høj grad også en performancekultur. Hvis du ikke leverer på tallene, hører du ikke til her. Det har vi ikke tid til, og synes i øvrigt heller ikke, at det er rimeligt overfor resten af teamet, hvis der er nogen, der ikke leverer. Det gælder bestemt også mig selv. Hvis jeg ikke selv havde leveret, havde jeg ikke overlevet i så mange år som øverste chef her.«
Fold ud

3-chefen erkender medansvar
Nogle vil måske finde det en kende paradoksalt, at det er chefen for Danmarks tredjestørste teleselskab med 1,6 millioner kunder, der råber vagt i gevær. Han erkender da også blankt sit medansvar for, at vi alle sammen – ikke kun børn og unge – oplever en stadig større del af livet igennem en skærm.

»Vi sælger telefoner og abonnementer og er på den måde en enabler-industri. Derfor mener jeg også, at jeg har et særligt medansvar for at være med til at uddanne befolkningen om ansvarlig brug af teknologien og for at bidrage til at skabe gode mobilvaner. Man skal være meget blind, hvis man ikke kan få øje på de uheldige effekter, og jeg vil gerne være en katalysator for den debat,« siger Morten Christiansen.

Han mener, at vi som samfund sover i timen, fordi vi ikke har indset, hvor store skader det eskalerende mobilbrug kan medføre

»Vi er godt i gang med at skyde os selv i foden big time. Som land og som samfund agerer vi som nogle klaphatte, fordi vi ikke gør noget ved den trussel, som det ekstreme mobiltelefonbrug indebærer. Vi bliver simpelthen nødt til at tage os sammen og få adresseret den her udfordring,« lyder det fra 3-CEOen.

MortenChristiansen004_1920x1280
»Her i 3 har vi 20 år levet ret godt af at sælge mobilabonnementer og adgang til vores netværk, men mobiltelefonens rolle har i de forløbne år ændret sig så markant, at vi i dag oplever, at mobilafhængighed både kan fjerne nærværet og ødelægger trivslen,« fortæller Morten Christiansen. Foto: Christian Als

Techgiganterne er de egentlige skurke
Selv om han som teledirektør altså vedkender sig en del af ansvaret, lægger han ikke skjul på, hvem han mener, de egentlige skurke er, nemlig techgiganterne og deres ’afhængighedsskabende algoritmer’, som han udtrykker det.

»De har en money stream fra reklamer, som er drevet af clickbait og fastholdelse. Det er deres forretningsmodel, og den kunne være fin nok, hvis den ikke havde skadelige effekter. Men det har den, og jeg synes, at det er et problem, at vi ikke har en mere afklaret holdning til det som samfund. Jeg bliver kun yderligere provokeret, når jeg ved, at cheferne i Silicon Valley, som har lavet algoritmerne, jo udmærket godt ved, hvad de har lavet, og ikke selv kunne drømme om at sende deres børn i skole med mobiltelefoner eller iPads,« siger Morten Christiansen.

Brug af mobiltelefoner i 3

I 3 er mobiltelefonen et helt naturligt arbejdsredskab. Mobiltelefonen er rigtig god til mange ting, og den hverken kan eller skal undværes – men den skal også bruges med omtanke. I 3 siger vi stolt, at vi vælger fællesskabet til. Det skal man altid kunne mærke, når man træder ind ad døren, og det vil vi aldrig gå på kompromis med. Derfor skal vi også sikre os, at mobiltelefonen ikke kommer på tværs af fællesskab og nærvær ved at:

  • Forebygge distraherende adfærd og begrænse brugen af mobiltelefoner under møder eller andre arbejdssituationer.
  • Skabe et professionelt miljø ved at mindske brugen af mobiltelefoner for at undgå forstyrrelser eller irritation for andre medarbejdere.

Måden, vi vil gøre dette på, er at minde hinanden om disse leveregler i hverdagen:

  • Møder og konferencer: Mobiltelefoner sættes på lyd- og vibrationsfri mode under alle møder i/for 3 for at undgå forstyrrelser og sikre fuld opmærksomhed. Bliver det nødvendigt at skulle tage et opkald eller besvare en SMS, så italesæt det og forlad mødelokalet i stedet for at gøre det i rummet. Læg telefonen med fronten nedad på bordet, eller behold telefonen i lommen.
  • Pausetid/frokost: Vi opfordrer til, at pauser og frokoster m.m. med kollegaer er mobilfri, så vi kan komme hinanden mere ved. Selvfølgelig må man svare på en SMS, tage et opkald eller vise kollegaerne et sjovt opslag fra de sociale medier. Men vi synes, at den bedste frokost/pause med kollegaer er med mobiltelefonen i lommen.
  • Privat brug: Privat brug af mobiltelefoner begrænses til pauser, hvor det ikke påvirker arbejdsopgaverne.

(Kilde: 3’s personalehåndbog)

Fold ud

Som øverste chef for et teleselskab, der tjener sine penge i et liberalt marked, er han som udgangspunkt modstander af regulering. Men faktisk er han ikke helt afvisende overfor tanken på dette område.

»Hvis et liberalt marked fungerer godt, skal man ikke regulere det. Men hvis det har nogle slagsider, må man jo overveje det,« siger Morten Christiansen og nævner forslaget om at hæve aldersgrænsen for brug af sociale medier til 15 år som en af mulighederne.

»Men jeg synes ikke, at vi som privat teleselskab skal være dem, der kommer med løsningerne. Vi kan anspore til dialog og hjælpe med nudging, så forældrene sikrer bæredygtigt mobilbrug hos deres børn,« siger Morten Christiansen, der har indledt en dialog med erhvervsminister Morten Bødskov (S) og andre ministre om emnet.

MortenChristiansen002_1920x1280
»Som land og som samfund agerer vi som nogle klaphatte, fordi vi ikke gør noget ved den trussel, som det ekstreme mobiltelefonbrug indebærer. Vi bliver simpelthen nødt til at tage os sammen og få adresseret den her udfordring,« siger Morten Christiansen. Foto: Christian Als

Kritisk lup på mobilvaner
Som øverste chef for 3 gennem 19 år har den nu 62-årige CEO været med i mobilrevolutionen siden den spæde start. Fra de første kæmpekasser til nutidens smartphones, hvor især Apples iPhone blev en gamechanger.

Som nyhedsjunkie og sportsfreak har hans eget mobilforbrug altid været højt, men en ahaoplevelse i Arlanda Lufthavn i Stockholm fik ham på andre tanker. Mens han ventede i gaten for at komme ombord på flyet, tog han automatisk mobilen frem og begyndte at tjekke e-mails og scrolle planløst rundt, ligesom alle de andre i køen.

»Det slog mig pludselig, hvad det egentlig var, jeg havde gang i. Før i tiden kunne jeg godt få tiden til at gå med at kigge på andre mennesker eller lade tankerne vandre lidt, men her stod jeg og tjekkede min indbakke hvert andet minut, og det gav jo ikke mening,« siger Morten Christiansen.

Oplevelsen i Stockholm blev anledningen til en større erkendelsesproces. Han begyndte for alvor at fundere over, hvor tit han selv fisker mobiltelefonen frem og satte også kritisk lup på hans 12-årige søns vaner.

»Når jeg henter ham fra tennistræningen, synes jeg jo, at han skal snakke med mig i stedet for at gå på Instagram som det første,« lyder det fra Morten Christiansen.

MortenChristiansen007_1280x1920

Morten Christiansen

Regional CEO for 3 i Danmark, Sverige og Østrig.

Født 1962

Morten Christiansen er cand.merc. i afsætningsøkonomi fra Copenhagen Business School.

Han har siden 2005 været CEO i teleselskabet 3 og er i dag også direktør for 3 i Sverige og Østrig. Han tidligere været ansat i teleselskabet Orange samt været CEO i mediebureauet Carat.

Privat er han gift med Eva Nabi og bor nord for København.

Foto: Christian Als

Fold ud

Opfordring til bæredygtigt skærmbrug
Debatten har også givet stof til eftertanke og konkret handling hos 3. CEOen har for eksempel – ’stort set’, som han udtrykker det – vænnet sig af med at sende SMS’er eller mails tidligt om morgenen eller sent om aftenen og opfordrer medarbejderne til at værne om deres fritid.

»Jeg er blevet mere opmærksom på, at både jeg selv og medarbejderne skal have en fornuftig balance mellem arbejde og fritid. Det var jeg nok ikke før i tiden,« siger Morten Christiansen, der også er blevet meget mere bevidst om, hvor stor skade mobiltelefonen kan medføre på en arbejdsplads.

»Hvis alle hele tiden har et øje på mobiltelefonen, mister de fokus, uanset om de sidder i et møde eller i en anden situation, og der kommer også en masse tidsspilde ud af det,« siger Morten Christiansen.

Derfor er der nu i 3’s personalehåndbog skrevet et kapitel ind om brug af mobiltelefoner, hvor det blandt andet indskærpes, at telefonerne ikke må ’komme på tværs af fællesskab og nærvær’.

»Vi har blandt andet indført en regel om, at mobiltelefoner skal sættes på lyd- og vibrationsfri mode under alle møder, og at telefonen skal lægges med fronten nedad på bordet, eller beholdes i lommen,« siger Morten Christiansen.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger om skærmtid

Sundhedsstyrelsen har netop offentliggjort sit bud på anbefalede grænser for brug af skærme i fritiden.

Anbefalingerne afhænger af, hvilken alder man har:

2-4 år: Maksimum én time i fritiden (børn under to år bør ikke lades alene med mobil, tablet e.l.)

5-17 år: 1-2 timer i fritiden afhængigt af alder – og "mindre er bedre".

18+ år: Maksimum tre timer – og "mindre er bedre".

Sundhedsstyrelsen henviser bl.a. til et 2023-studie fra den amerikanske regerings sundhedsrådgivere, som viser, at der er grund til bekymring i forhold til et højt forbrug af sociale medier blandt børn og unge.

»Det handler bl.a. om, at jævnligt højt forbrug af digitale sociale medier kan bidrage til ændringer i udviklingen af området amygdala i hjernen, som er vigtig for udvikling af emotionel læring og adfærd, og den prefrontale cortex, som er vigtig i forhold til impulskontrol, følelsesregulering og udvikling af social adfærd,« skriver Sundhedsstyrelsen.

Læs mere om Sundhedsstyrelsens anbefalinger her: Anbefalinger om brug af skærm

Fold ud

Vil sikre fornuftige færdselsregler
Ifølge 3-chefen har virksomheden også eksperimenteret med endnu skrappere metoder, herunder såkaldt ’mobillåse’. Det er poser med lås, som mobiltelefonerne bliver gemt væk i under møderne. Erfaringerne er dog noget blandede, siger 3-chefen.

»Mobillåsene fungerer teknisk rigtig fint, men jeg synes jo egentlig ikke, at de skulle være nødvendige. Når jeg siger, at man ikke skal kigge på mobilen under et chefmøde, forventer jeg, at det bliver overholdt, og sådan er det faktisk også. Som regel i hvert fald.«

For 3-direktøren handler opråbet om de skadelige virkninger ved et for stort skærmforbrug i bund og grund om at sikre nogle fornuftige færdselsregler for brugen af mobiltelefoner.

»Her i 3 har vi 20 år levet ret godt af at sælge mobilabonnementer og adgang til vores netværk, men mobiltelefonens rolle har i de forløbne år ændret sig så markant, at vi i dag oplever, at mobilafhængighed både kan fjerne nærværet og ødelægger trivslen. Det er faktisk alvorligt det her, og derfor vil vi gerne være med til at skubbe på for, at vi får ændret mobilkulturen i en bedre retning.«

Action Card

Her er Morten Christiansens 6 bedste ledelsesråd

  1. Tænk anderledes. Inspireret af vores udfordrer-gen handler ledelse om at være villig til at gå imod strømmen og tage kalkulerede risici. Det er vigtigt at fokusere på konstant innovation og at omfavne nye teknologier og tendenser for at forny både sig selv og virksomheden.
  2. Skab en inspirerende og dedikeret kultur. En inspirerende virksomhedskultur og dedikerede medarbejdere driver virksomheden fremad. Ledelse skal være drevet af passion for vækst og muligheden for at bidrage positivt til samfundet f.eks. gennem digitale løsninger.
  3. Uddelegering af ansvar udvikler talenter. Din vigtigste opgave som leder er at uddelegere klart ansvar, der giver andre mulighed for at lykkes. Skab en kultur, hvor medarbejdere kan vokse og udvikle sig gennem ansvar og muligheder, og vær tillidsfuld i din uddelegering.
  4. Kunden bør altid være i centrum: Tænk ”outside in”. Sæt kunden i centrum af alle beslutninger, og stræb efter at være bedst i branchen til at imødekomme deres behov. Vær klar til at skifte retning hurtigt og effektivt for at tilpasse dig markedets skiftende krav og muligheder.
  5. Drop nulfejlskulturen. Skab et miljø, hvor fejl ikke frygtes, men ses som læringsmuligheder, hvilket fremmer innovation og kreativitet. Sørg for, at medarbejdere føler sig trygge ved at udtrykke nye idéer, tage risici, og appeller til at drøftelser af fejl giver grobund for forbedringsmuligheder.
  6. Vær autentisk og engageret. Vær dig selv i din ledelsesstil, og vis, hvilket menneske du er. Ledelse foregår i alle de daglige interaktioner med din organisation. Vær til stede og engageret i hver enkelt situation, fra kantinen til mødelokalet, og vis, at du er tilgængelig og interesseret i dine medarbejdere.

Relateret indhold

Jakob Henningsen kigger ud til siden
Kriseledelse

Danmarks ambassadør i Rusland arbejder under stort pres fra Putin & Co.: »Der er ikke noget, ansatte husker bedre, end hvordan ledere navigerer i krisesituationer«

Jakob Henningsen måtte på grund af krigen i Ukraine tage afsted uden familien og onboarde sig selv, da han kort efter den russiske invasion i Ukraine tiltrådte posten som ambassadør i Rusland. Her prøver han under vanskelige vilkår for medarbejderne og ham selv at fastholde en funktionel ambassade, som kan være med til at give Danmark det bedst mulige billede af situationen i Rusland, og som i krisesituationer kan fungere som bindeled til de russiske myndigheder.
12 min.
Steen Lindhardt står og snakker med en kollega
Ledertrivsel

Her har direktøren lært, hvor vigtigt det er at have fokus på lederes trivsel. Og på sin egen

Ledere, der trives godt, er bedre ledere, mener Steen Lindhardt, der som direktør har gjort sine egne lederes trivsel til en strategisk prioritet. En ekspert giver gode råd om, hvordan du selv kan bedre din egen trivsel.
7 min.
Palle Knudsen står foran en blå baggrund

Da Visma-direktøren begyndte at bruge AI, ændrede det hverdagen: »Jeg har fået en ny, superklog kollega«

Palle Knudsen er Chief Revenue Officer i Visma Dataløn og bruger hver dag kunstig intelligens i sit arbejde. Det har ændret både hans arbejdsdag og fritid.
8 min.
Mikkel Severin sidder foran en sort baggrund
Emotionel intelligens

Han er emotionel vejleder for landets topledere. Her er det vigtigste, han fortæller dem

Du kan være verdens skarpeste og fagligt bedst funderet leder, men uden emotionel intelligens bliver dine resultater i bedste fald gennemsnitlige; i værste fald skaber du et spor af destruktion og mistrivsel omkring dig, siger Mikkel Severin, der lærer topchefer at forstå og kontrollere deres følelser – og at lytte.
13 min.
Sara Green står midt i et lokale i virksomheden Pico Publish

I Saras konsulenthus har de helt sløjfet KPI’er: »Man bliver slidt ned i et system, hvor man skal jagte højere, større, vildere«

IT-konsulenthuset PicoPublish har droppet alle økonomiske vækstmål og fokuserer i stedet på kunde- og medarbejdertilfredshed. Det giver en mere meningsfuld hverdag for de ansatte. Og faktisk også en bedre bundlinje.
9 min.
Camilla Sløk

Sådan kan de gamle filosoffer hjælpe dig til at blive en bedre leder

Luther, Kierkegaard og Sartre er gode pejlemærker, hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre, når dine medarbejdere rammes af sygdom, død eller andre eksistentielle kriser. Det vigtigste er, at du gør noget og ikke bare glider af på ansvaret, siger Camilla Sløk, tidligere præst og i dag ledelsesekspert på CBS.
10 min.