Da Morten Christiansen for nylig samlede hele sin ledergruppe til et vigtigt møde, var der et par af deltagerne, der sneg sig til at tjekke deres mobiltelefoner. Formentlig troede de, at de gjorde det så diskret, at ingen opdagede det. Men de tog fejl.
»Da jeg opdagede det, pegede jeg dem ud og spurgte, om det virkeligt var så vigtigt at tjekke mobilen nu?«, fortæller Morten Christiansen, der i 19 år har været øverste chef for mobiltelefonselskabet 3 i Danmark og i dag også er chef for 3 i Sverige og Østrig.
Både internt i virksomheden, men i høj grad også udadtil har teledirektøren erklæret krig mod danskernes brug af mobiltelefoner, som han mener er kommet ud af kontrol. Det har han gjort, fordi han er bekymret for, at specielt børn og unge er klistret fast til mobilskærmen i en grad, så det går ud over deres trivsel og sociale relationer. Men også fordi han frygter, at vi er i gang med at opfostre en generation, der vil gøre det svært for ledere at få kvalificeret arbejdskraft i fremtiden.
»Vi kan se fra forskningsrapporter og undersøgelser, at du får en reduceret evne til at agere med andre mennesker, hvis du bruger mobilen for meget. I måske endnu væsentligere grad giver det også dårligere evne til at koncentrere sig og fokusere. Og begge dele er jo ting, som man skal kunne på en arbejdsplads,« konstaterer Morten Christiansen og henviser til de efterhånden talrige undersøgelser, der viser, at de helt unge kun formår at koncentrere sig i få sekunder ad gangen, formentlig fordi de konsumerer det ene korte TikTok- eller Instagram-klip efter det andet.
»Hvis man kun kan koncentrere sig i meget kort tid, kan man ikke løse komplekse opgaver. Det kan blive en reel udfordring for den unge generation og for de ledere, der skal ansætte dem,« siger Morten Christiansen.