Tryk på humørknappen
Ud over Strategisk Storytelling og bevidste pauser fremhæver både Mette Louise Kaagaard og Torben Schmidt-Jensen et særligt hjælpsomt værktøj.
Mood buttons. Humørknapper.
Værktøjet har naturligvis et navn, der danner billeder. Ikke et kedeligt, businessagtigt navn, der hurtigt kunne blive glemt.
Mood button-arbejdet går ud på at identificere to-tre stemninger, et bestemt budskab på et møde kan føre med sig – og understøtte dem med emotionel påvirkning. At tænke over hvilken mimik og hvilket kropssprog, der passer.
»Inde i hjernen findes vores spejlneuroner. En lille myretue af kemi, der samler indtryk, kan man sige,« forklarer Mette Højen:
»De gør, at vi spejler det, vi ser hos andre mennesker. Når jeg for eksempel hæver brynene højt og smiler stort, mens jeg siger hej til dig, så vil du spejle det, jeg gør. Derfor kan man påvirke en stemning enormt med det, man selv signalerer.«
Hun giver et tænkt eksempel, hvor en leder skal kommunikere en nyhed om en kommende fusion.
»For at have en chance for at påvirke den stemning, budskabet vil føre med sig blandt medarbejderne, skal lederen først gøre sig klart, hvilke følelser, nyheden kan føre med sig.«
Det kunne være utryghed. Frygt for afskedigelser. Dernæst skal lederen finde de passende stemninger, der skal understøttes.
»I den situation ville jeg nok arbejde med stemningen … alvor. For at understrege, at jeg som deres leder er klar over, at det ikke nødvendigvis opleves som en god nyhed for alle, selv om jeg selv synes det. Og så ville jeg vælge styrke. Fordi jeg tror på, at vi som virksomhed godt kan det her, når vi står sammen. Og optimisme. Fordi konsekvensen af ikke at fusionere måske måtte være, at vi skulle dreje nøglen om. Så alvor, styrke og optimisme er mine mood buttons.«
Når ordene er udvalgt, så går træningen i gang, fortæller Mette Højen. Nu skal der øves foran spejlet eller videokameraet med at indøve mimik og kropssprog, der understøtter de valgte stemninger.
På den måde bliver det nemmere undervejs i mødet at holde fast i, hvilke stemninger deltagerne tager med sig.