Ikke en del af medarbejderflokken
Når hun sidder sammen med sine medarbejder om de gråmelerede borde i kantinen, kan hun godt mærke, at hendes rolle har ændret sig. Medarbejderne taler til hende på en anden måde, end da hun selv var en del af dem.
»Samtalen er mere sober, der er mindre brok, og jeg skal ikke anstrenge mig for at trænge igennem,« konstaterer hun.
Hvordan har du det med det?
»Det er da lidt specielt at kunne mærke, at de andre tænker over, hvad de siger, når jeg sidder med ved bordet. Det kunne jeg godt undvære. Men omvendt skal jeg heller ikke være tætte venner med mine medarbejdere. Ellers bliver det svært at tage de svære samtaler med dem.«
At afskedige en medarbejder er en af de samtaler, de fleste ledere helst vil være foruden. Også Simone Witzansky. Men hun frygter den dog ikke.
»Det er selvfølgelig ikke sjovt, fordi man griber så meget ind i en andens liv. Men så længe jeg har mine argumenter i orden og lægger kortene på bordet, ville jeg have det okay med det. Det lyder måske koldt og kynisk, men sådan ser jeg det slet ikke. Det ville det derimod være, hvis jeg ikke kunne begrunde det fagligt og forsøgte at pakke det ind. Det mindste, man kan gøre, er at være ærlig.«
Til november skal Simone Witzanskys første store prøve stå. Her skal hendes team lave en trivselsundersøgelse – både om trivslen generelt i teamet – men også om medarbejdernes syn på deres nye leder. En undersøgelse, hun er »helt okay« med.
»Jeg er ikke bange for at blive målt og vejet. Eller for kritik. Jeg er stadig ny i jobbet og ved, at det er okay at lave fejl. Måske bliver det sværere om nogle år, hvor forventningerne til mig er nogle andre. Men jeg håber da, at resultatet bliver godt. Ikke mindst fordi det ikke var alle, der så mig som det naturlige valg til jobbet.«
Ingen facitliste
Vi er i begyndelsen af 2022, da vi igen taler med Simone Witzansky, otte måneder efter, at vi mødte hende første gang.
Siden da har læringskurven været stejl, fortæller hun. Og hun har flere gange befundet sig et godt stykke væk fra sin komfortzone. Det har været hårdt, men også »sindssygt lærerigt«, som hun formulerer det.
Hvilke situationer har været de sværeste?
»Generelt er det gået op for mig, hvor meget personaleledelse kræver. Der er så mange ting, der spiller ind. Folk er forskellige. Og kommer med forskellige problemer. Også personlige. Det har krævet meget tid og energi. Ikke mindst, fordi man ikke bare kan overføre teori til praksis.«
Hvordan det?
»Fordi der ikke er nogen facitliste, når det kommer til de personlige udfordringer, som medarbejderne har.«
Løsningen har været at spørge hendes lederkolleger til råds. Men frem for alt at lytte til sin mavefornemmelse.
»Jeg har på den ene side ansvar for, at vi får lavet vores opgaver. Men samtidig skal jeg passe på mine medarbejdere. Spørgsmålet er, hvornår jeg skal lytte og give line, og hvornår jeg må sige ’nu er du nødt til at løse dine opgaver’,« siger hun og svarer selv på sit spørgsmål:
»Jeg har kunnet mærke, hvor vigtigt det er, at mine valg føles rigtige i maven. Min mavefornemmelse har været den måske bedste ledetråd for mig,« siger hun og tilføjer, at hun en enkelt gang har trodset sin mavefornemmelse.
»Det gør jeg ikke igen. Jeg havde ondt i maven hele vejen hjem fra arbejde,« siger Simone Witzansky, der ikke ønsker at gå nærmere ind i personsager af hensyn til medarbejderne.
Hvorfor er det så vigtigt at følge sin mavefornemmelse?
»Fordi det hænger sammen med dine værdier. Med hvem, du er. Hvis du ikke har dig selv med, bliver det uudholdeligt at være leder. Og dine medarbejdere vil hurtigt kunne mærke, at det ikke er autentisk.«