Klassebaggrund sidder dybt i hende
Usikkerheden og tvivlen på sig selv har været der altid.
Modsat mange andre ledere fra den kreative klasse, er Anna Malzer vokset op i et alment boligbyggeri på Amager hos sin mor, der var pædagog. Forældrene gik fra hinanden, da hun var helt lille, og hendes far kørte nat-taxi i hendes barndom, mens hun boede hos sin mor. Folkeskolen var et råt miljø, hvor hun lærte at være hård udenpå, selv om hun var usikker indeni. Dén klassebaggrund sidder dybt i hende.
»Når du ikke har fået ind med modermælken, at du har ret til magt, kan det føles lidt som snyd, når du får den; at det var en fejl, at du overhovedet fik det her job, og at det er et rent tilfælde, de ikke har opdaget, hvor dårlig du er, og fyrer dig i morgen,« siger Anna Malzer.
Da hun startede i jobbet, havde Anna Malzer en ambition om at bruge 70 procent af arbejdstiden på det kunstneriske, herunder skrive, instruere og udvikle nye forestillinger og formater, og kun 30 procent på dag til dag-ledelsesopgaverne. I praksis har fordelingen været lige omvendt.
»Mine forældre kom altid fysisk trætte og udkørte hjem fra arbejde. Så jeg tænkte, at det blev jeg også nødt til, hvis jeg ikke skulle være sådan en ’doven’ leder. Det ville jeg virkelig ikke være. Så jeg sad troligt på kontoret fra 9-17, så mine kolleger kunne se, at jeg var der fysisk. Jeg sagde ja til at sparre på de mindste ting, og jeg smed alt, jeg havde i hænderne, når nogen sagde: ’Anna, må jeg lige spørge om noget?’. Det var ikke deres fejl. De spurgte jo bare, fordi jeg var der, så det er ene og alene min skyld. Når det har været allerværst, har jeg måttet sætte mig til at skrive og udvikle dramatik, som egentlig er det, jeg burde gøre det meste af tiden, om aftenen efter en otte timers arbejdsdag, drevet af frygten for ikke at arbejde hårdt nok. Det er en klasse-ting, og det er helt fucked up.«
Det er vel ikke heller om aftenen, at hovedet fungerer allerbedst?
»Nej, det er ligesom ikke der, hovedet fungerer allerbedst. Men det skyldes jo, at jeg sådan helt junkieagtigt ikke har kunnet leve med, at der var opgaver på teatret, jeg ikke fik løst med det samme, eller mails, jeg ikke fik svaret på samme dag, jeg fik dem. Hvis jeg havde været en mandlig leder på 50 med masser af selvtillid, forestiller jeg mig, at jeg bare havde ventet en uge med at svare. Men det rodede i mit hoved, hvis jeg undlod at gøre det, og så var jeg stensikker på, at jeg ville blive fyret. Det er så skørt, for mine kolleger har jo tværtimod haft brug for, at jeg satte mig ned og fik det forkromet overblik, så jeg kunne tage nogle strukturelle valg, der virkede. Og det får man kun, hvis man ikke er begravet i detaljer. Detaljerne er kollegernes ting, ikke lederens.«